Przedmiotem rozważań autorów w tych pracach są przede wszystkim aktualnie
zachodzące zjawiska w gospodarce światowej. Nawiązują oni do bieżących osiągnięć
współczesnej teorii i polityki handlu międzynarodowego oraz wykorzystują wnioski z
najnowszych badań empirycznych, które są rezultatem ich własnych analiz lub ukazały
się w literaturze polskiej bądź światowej.
Autorzy niniejszego opracowania zajmują się w swych rozważaniach
zagadnieniami i zjawiskami, które są charakterystyczne dla współczesnej teorii i
praktyki polityki handlu międzynarodowego. I jakkolwiek, co jest znamienne na ogół dla
prac zbiorowych, a wynika w dużej mierze z szerokiego spektrum zainteresowań autorów,
praca nawiązuje do odmiennych poziomów analizy ekonomicznej (spojrzenie z punktu
widzenia przedsiębiorstwa lub państwa), a także jest prowadzona na różnych poziomach
abstrakcji (artykuły o charakterze teoretycznym oraz opracowania empiryczne), to jednak
właśnie w tej różnorodności spojrzeń należy doszukiwać się przynajmniej próby
odzwierciedlenia złożoności zjawisk występujących we współczesnej gospodarce
światowej związanych z zagadnieniami polityki handlu międzynarodowego.
Spis treści:
Słowo wstępne (Tomasz Rynarzewski)
Część I. TEORIA POLITYKI HANDLU MIĘDZYNARODOWEGO
Witold Cel, Oddziaływanie instrumentów wspierania eksportu na
przedsiębiorstwo - ujęcie modelowe
Ewa Mińska-Struzik, Zagraniczna polityka handlowa w świetle nowej teorii handlu
międzynarodowego
Tomasz Rynarzewski, Lobbing przedsiębiorstw a teoria strategicznej polityki
handlu międzynarodowego
Szymon Truskolaski, Ochrona patentowa jako instrument polityki handlowej w
zakresie dóbr zaawansowanych technologicznie
Część II. PRAKTYKA POLITYKI HANDLU MIĘDZYNARODOWEGO
Wanda Nowara, Polityka handlowa kraju goszczącego a napływ
bezpośrednich inwestycji zagranicznych
Łukasz Puślecki, Polityka handlu międzynarodowego Stanów Zjednoczonych Ameryki
i Unii Europejskiej w procesie globalizacji współczesnej gospodarki światowej
Renata Stawarska, Wspólna polityka handlowa i miejsce Unii Europejskiej w handlu
międzynarodowym
Piotr Wybieralski, Zachowania wielkich korporacji w warunkach strategicznej
polityki handlu międzynarodowego (na przykładzie podmiotów z branży półprzewodników
elektronicznych)
190 stron, B5, oprawa miękka