Badania nad wizerunkami miejsc prowadzone są od lat 70-tych XX w. przez
przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych. Problematyka dotycząca formowania się
wizerunku miasta nadal znajduje się przede wszystkim w obszarze zainteresowań
ekonomistów, socjologów, psychologów, specjalistów od zarządzania oraz osób
zajmujących się rynkiem środków masowego przekazu.
W pracy wskazano także na znaczące możliwości wykorzystania badań
geograficznych w zarządzaniu miastem.
Do zagadnień szczególnej wagi należy zaliczyć kształtowanie wizerunku
obszaru oraz efektywne nim zarządzanie. Z punktu widzenia poruszanych zagadnień oraz ze
względu na zastosowane podejście metodyczne oceniane opracowanie wkracza w zakres
przedmiotowy marketingu terytorialnego (geograficznego). Przekraczanie granic dyscyplin
naukowych należy także uznać za atut tej pracy. Geografowie otrzymują interesujące
narzędzie badawcze, pozwalające na włączenie się do międzydyscyplinarnych studiów
nad współczesnymi problemami społeczno-gospodarczymi.
Spis treści:
Wprowadzenie
Problematyka badań
Cel i zakres badań
Główne problemy badawcze
Metody badawcze
Struktura pracy
Rozdział 1. Koncepcja wizerunku miasta
1.1.Model powstawania wizerunku miasta
1.2.Typy i funkcje wizerunku miasta
1.3.Proces budowania wizerunku miasta przez władze lokalne
1.4.Główne kierunki badań nad wizerunkiem miejsca
Rozdział 2. Wizerunek Warszawy w materiałach promocyjnych władz lokalnych
2.1.Jednostki Urzędu m.st. Warszawy odpowiedzialne za kształtowanie wizerunku miasta
2.2.Kształtowanie wizerunku Warszawy przez władze stolicy
2.3.Promowany wizerunek adresowany do mieszkańców
2.4.Promowany turystyczny wizerunek Warszawy
2.5.Promowany gospodarczy wizerunek Warszawy
Rozdział 3. Ogólna charakterystyka respondentów i ich więzi emocjonalne z
Warszawą
3.1.Cechy społeczne i demograficzne respondentów
3.2.Skojarzenia ze słowem "Warszawa"
3.3.Symbole miasta
3.4."Dobre" i "złe" miejsca w mieście
3.5.Więzi emocjonalne z miastem
Rozdział 4. Ocena afektywna wizerunku Warszawy
4.1.Wyobrażenia Warszawy w świadomości mieszkańców stolicy i strefy podmiejskiej
4.2.Wyobrażenia Warszawy w świadomości turystów
4.3.Wyobrażenia Warszawy w świadomości przedsiębiorców
Rozdział 5. Ocena kognitywna wizerunku Warszawy
5.1.Atrakcyjność Warszawy jako miejsca zamieszkania
5.2.Atrakcyjność turystyczna Warszawy
5.3.Atrakcyjność inwestycyjna Warszawy
Rozdział 6. Znajomość działań promocyjnych władz lokalnych przez
respondentów
Rozdział 7. Czynniki kształtujące wizerunek Warszawy w świadomości
społecznej
7.1.Czynniki kształtujące komponenty wizerunku afektywnego Warszawy
7.2.Czynniki kształtujące komponenty wizerunku kognitywnego Warszawy
Rozdział 8. Promowany wizerunek Warszawy a wizerunek miasta w świadomości
społecznej
8.1.Modele relacji między wizerunkiem promowanym miejsca a wizerunkiem postrzeganym
8.2.Promowany wizerunek Warszawy adresowany do mieszkańców a wizerunek miasta
postrzegany przez mieszkańców stolicy i strefy podmiejskiej
8.3.Promowany turystyczny wizerunek Warszawy a wizerunek miasta postrzegany przez
turystów
8.4.Promowany gospodarczy wizerunek Warszawy a wizerunek miasta postrzegany przez
przedsiębiorców
Podsumowanie
Załączniki
Bibliografia
Spis tabel i rycin
254 strony, oprawa miękka