Obecnie instytucje publiczne, zwłaszcza jednostki samorządu
terytorialnego, chcąc nawiązać prawidłowe relacje z interesariuszami opinii
publicznej, kształtować warunki partycypacji społecznej i realizować idee
społeczeństwa obywatelskiego, muszą prowadzić działalność public relations.
Autorzy książki – na podstawie własnych badań – przedstawiają
diagnozę działalności PR w samorządach terytorialnych, a następnie wskazują, jak
należy ją realizować, jakie funkcje i zadania powinna spełniać oraz jakie narzędzia
i instrumenty komunikowania się można w tym celu wykorzystywać. Publikacja składa się
z części teoretycznej, uwzględniającej specyfikę public relations jednostek
samorządu terytorialnego, oraz z części empirycznej, zawierającej raport z
przeprowadzonych w tych jednostkach badań. Ostatni rozdział poświęcony jest
zagadnieniom etycznym, omawianym zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym.
Recenzowana praca odznacza się wysokimi walorami merytorycznymi i metodycznymi. (...)
Problematyka PR należy do ważnych kwestii analizowanych we współczesnym
piśmiennictwie nauk o zarządzaniu. Z tego punktu widzenia recenzowaną pracę uznać
należy za udaną próbę syntezy tego, co najważniejsze i najbardziej aktualne w
zakresie tej problematyki. (...) Autorzy dogłębnie przeanalizowali relacje jednostek
samorządu terytorialnego z interesariuszami opinii publicznej, uzupełniając to wynikami
badań. Szczególnie cennym jest fakt, że książka została oparta na polskich realiach,
z myślą o polskich władzach lokalnych, mając na uwadze praktykę i przyszłość PR w
tym obszarze w Polsce. (...) Podsumowując, opiniowany projekt uważam za bardzo
interesujący, wręcz nowatorski.
Prof. dr hab. Łukasz Sułkowski
Publikacja kierowana jest zarówno do pracowników naukowych, wykładowców i studentów
studiów licencjackich, magisterskich i doktoranckich na specjalności lub kierunkach:
public relations, zarządzania i zarządzania publicznego, jak i do praktyków public
relations, zwłaszcza pracowników jednostek samorządu terytorialnego.
Zespół autorski tworzą pracownicy naukowo-dydaktyczni Katedry Zarządzania Publicznego
i Nauk Społecznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Public relations jako funkcja zarządzania przestrzenią publiczną
1.1. Wstęp
1.2. Nieodzowność refleksji filozoficznej w badaniach nad przestrzenią publiczną
1.3. Istota zarządzania publicznego
1.4. Potrzeba budowania wizerunku organizacji publicznej jako historycznie uwarunkowany
kierunek rozwoju jednostki samorządu terytorialnego
1.5. Specyfika komunikowania się organizacji publicznych z otoczeniem
1.6. Proces budowania wizerunku instytucji publicznej
1.6.1. Wizerunek – współczesna rola i znaczenie w przestrzeni publicznej
1.6.2. Budowanie wizerunku
1.6.3. Etapy opracowywania programu public relations dla jednostki samorządu
terytorialnego
1.7. Podsumowanie. Strategie public relations jednostek samorządu terytorialnego
Pytania
Zalecana literatura
Rozdział 2. Przestrzeń publiczna i jej znaczenie dla funkcjonowania jednostki
samorządu terytorialnego
2.1. Wstęp
2.2. Wpływ jednostki samorządu terytorialnego na jakość przestrzeni publicznej
2.3. Przestrzeń medialna a jednostka samorządu terytorialnego
2.4. Public relations samorządu a przestrzeń publiczna
2.5. Podsumowanie
Pytania
Zalecana literatura
Rozdział 3. Public relations w kształtowaniu warunków partycypacji społecznej
3.1. Zadania i funkcje samorządu w realizacji idei społeczeństwa obywatelskiego
3.1.1. Partycypacja społeczna w funkcjonowaniu samorządu lokalnego
3.1.2. Społeczeństwo obywatelskie a samorząd terytorialny
3.1.3. Społeczeństwo obywatelskie jako forma realizowania umowy społecznej
3.1.4. Jednostki samorządu terytorialnego a organizacje i stowarzyszenia pozarządowe:
niewiedza, nieufność, niechęć
3.2. Znaczenie samorządu terytorialnego w realizacji zasad demokracji
3.3. Zadania i funkcje jednostek samorządu terytorialnego w realizacji aktywności
społeczności lokalnej
3.4. Rola public relations w funkcjonowaniu samorządu terytorialnego
3.4.1. Społeczny ład informacyjny
3.4.2. Public relations jednostki samorządu terytorialnego a partycypacja społeczna
3.4.3. Cele polityki komunikacyjnej
3.4.4. Współpraca z trzecim sektorem
3.4.5. Public relations w procesie podejmowania decyzji jednostki samorządu
terytorialnego
3.5. Podsumowanie
Pytania
Zalecana literatura
Rozdział 4. Budowanie relacji jednostki samorządu terytorialnego z
interesariuszami
4.1. Wstęp
4.2. Otoczenie organizacji publicznych
4.3. Interesariusze a zarządzanie organizacją publiczną
4.4. Podstawy teorii interesariuszy
4.5. Analiza interesariuszy jako podstawa budowania strategii public relations w jednostce
samorządu terytorialnego
4.6. Podsumowanie
Pytania
Zalecana literatura
Rozdział 5. Narzędzia i instrumenty komunikowania się jednostki samorządu
terytorialnego w przestrzeni publicznej
5.1. Wstęp
5.2. Ustawa o samorządzie terytorialnym i obowiązek informacji publicznej
5.2.1. Wprowadzenie
5.2.2. Wybrane zagadnienia z ustawy o samorządzie terytorialnym
5.2.3. Ustawa o informacji publicznej
5.2.4. Praktyka komunikowania w jednostkach samorządu terytorialnego
5.3. Narzędzia komunikowania się jednostek samorządu terytorialnego z otoczeniem
wewnętrznym
5.3.1. Wewnętrzne public relations
5.3.2. Tożsamość i kultura organizacji
5.3.3. Wewnętrzne public relations – definicje i narzędzia
5.3.4. Specyfika wewnętrznego public relations jednostki samorządu terytorialnego
5.4. Narzędzia komunikowania się jednostek samorządu terytorialnego z otoczeniem
zewnętrznym
5.4.1. Wprowadzenie
5.4.2. Narzędzia pierwotne stosowane w programach public relations instytucji
samorządowych
5.4.3. Narzędzia wtórne stosowane w programach public relations instytucji
samorządowych
5.4.4. Narzędzia public relations zewnętrznego wykorzystywane przez jednostki samorządu
terytorialnego
5.5. Podsumowanie
Pytania
Zalecana literatura
Rozdział 6. Wartości etyczne fundamentem demokratycznej tożsamości jednostki
samorządu terytorialnego
6.1. Wstęp
6.2. Personalistyczny wymiar społeczeństwa jako podstawa demokracji
6.3. Etyczny wymiar funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego
6.3.1. Etyka jednostki samorządu terytorialnego etyką zawodową
6.3.2. Etyka pracownika jednostki samorządu terytorialnego w świetle obowiązujących
regulacji prawnych
6.3.3. Fundamentalne wartości i postawy etyczne pracownika jednostki samorządu
terytorialnego
6.3.4. Podstawowe instrumenty kształtowania postaw etycznych pracowników jednostki
samorządu terytorialnego
6.4. Aspekty podejmowania decyzji urzędników samorządowych w warunkach demokracji w
kontekście zadań społecznej odpowiedzialności
6.4.1. Dylematy włodarzy związane z decyzyjnością w ustroju demokratycznym
6.4.2. Idea dobra wspólnego w przestrzeni działań społecznie odpowiedzialnego
samorządu terytorialnego
6.5. Podsumowanie
Pytania
Zalecana literatura
Wnioski i rekomendacje
Załączniki
Załącznik 1. Kwestionariusz wywiadu
Załącznik 2. Aneks
Bibliografia
Słowniczek
Indeks rzeczowy
248 stron