|
OBSZARY WYKLUCZENIA SPOŁECZNEGO - SFERA BIOLOGICZNA I ŚRODOWISKOWA
APANEL D. JAWORSKA A. wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 35.90 Twoja cena 34,11 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Obszary wykluczenia społecznego - sfera biologiczna i środowiskowa
Oddana do rąk Czytelnika książka stanowi wieloaspektowe opracowanie dotyczące
zagadnień wykluczenia społecznego.
Poruszane w tej pracy obszary wykluczenia obejmują problematykę ekskluzji
społecznej dzieci i młodzieży oraz osób niepełnosprawnych. Jednym ze spójników
wszystkich siedmiu wyodrębnionych w książce rozdziałów jest problematyka kształcenia
i wychowania, stanowiąca w przypadku wadliwości tych oddziaływań czynnik
marginalizujący bądź też (jak w przypadku osób niepełnosprawnych) element
skutecznych działań inkluzyjnych.
Ze Wstępu.
Wstęp Danuta Apanel, Anetta Jaworska
Rozdział I Anetta Jaworska Wykluczenie społeczne i marginalizacja -
konceptualizacja zagadnień
Wprowadzenie
1.1. Wymiary wykluczenia społecznego
1.2. Teoretyczne koncepcje wykluczenia społecznego (social exclusiori), marginalności
(marginality), marginalizacji (marginalizatioń)
i dyskryminacji (discriminatiori)
1.2.1. Wykluczenie społeczne
1.2.2. Marginalizacja
1.2.3. Marginalność
1.2.4. Dyskryminacja
1.2.5. Wykluczenie społeczne i marginalizacja - wspólne ujęcia definicyjne
1.3. Elementy wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży
1.4. Obszary wykluczenia społecznego
1.5. Przyczyny wykluczenia społecznego
1.6. Skutki wykluczenia społecznego
Zakończenie
Bibliografia
Rozdział II Danuta Apanel Wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością
intelektualną - relacje społeczne - treść, jakość, aspekty tolerancji
Wprowadzenie
2.1. Rodzicielstwo i dzieciństwo - problemy akceptacji dziecka niepełnosprawnego
intelektualnie i postaw rodzicielskich
2.2. Człowiek niepełnosprawny intelektualnie w relacjach i opiniach społecznych
Zakończenie
Bibliografia
Rozdział III Anetta Jaworska, Tomasz Otoka Wykluczenie społeczne osób
niepełnosprawnych - edukacja akademicka jako wartość inkluzyjna
Wprowadzenie
3.1. Pojęcie i kryteria niepełnosprawności
3.2. Niedoskonałość rozwiązań systemowych jako czynnik ekskluzyjny.
3.3. Edukacja akademicka wobec problemów osób niepełnosprawnych..
3.4. Funkcjonowanie na uczelni wyższej osoby niepełnosprawnej
3.5. Wsparcie społeczne jako istotny czynnik integracji osób niepełnosprawnych
3.5.1. Wsparcie społeczne, jako istotny czynnik integracji niepełnosprawnych studentów
3.5.2. Programy pomocy specjalnej dla studentów niepełnosprawnych
3.5.3. Wsparcie uczelni wyższych wobec studentów niewidomych i słabowidzących jako
działania inkluzyjne
3.5.4. Formy pomocy specjalnej dla studentów niepełnosprawnych Akademii Pomorskiej w
Słupsku
Zakończenie
Bibliografia
Rozdział IV Ewa Piotrów Wykluczenie społeczne młodzieży społecznie
niedostosowanej - możliwości integracji
Wprowadzenie
4.1. Uwarunkowania zjawiska wykluczenia społecznego młodzieży niedostosowanej
społecznie
4.2. Działania inkluzyjne podejmowane wobec młodzieży niedostosowanej społecznie
Zakończenie
Bibliografia
Rozdział V Iwona Gumowska, Beata Pankowska-Lier Wykluczenie społeczne dzieci z
rodzin dysfunkcyjnych -rodziny zastępcze w Niemczech jako forma działań inkluzyjnych
Wprowadzenie
5.1. Rodziny zagrożone marginalizacją i ich dzieci
5.2. Formy kompensacji nieprawidłowej opieki i wychowania w rodzinie
5.3. Niemieckie regulacje prawne dotyczące pomocy rodzinie i dzieciom
5.4. Niemieckie regulacje prawne dotyczące rodzin zastępczych
Zakończenie
Bibliografia
Rozdział VI Iwona Gumowska Funkcjonowanie wychowanków placówek
opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego w szkole
w opiniach ich opiekunów instytucjonalnych
Wprowadzenie
6.1. Funkcjonowanie szkolne wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych typu
socjalizacyjnego
6.2. Funkcjonowanie szkolne wychowanków placówek socjalizacyjnych i jego przyczyny w
opiniach opiekunów instytucjonalnych
6.3. Ocena roli ucznia placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego
6.4. Ocena roli kolegi wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych typu
socjalizacyjnego
6.5. Ocena roli członka społeczności szkolnej wychowanków placówek
opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego
Zakończenie
Bibliografia
Rozdział VII Danuta Apanel Wykluczenie społeczne dzieci osamotnionych - Domy dla
Dzieci w Ustce i Słupsku jako forma inkluzji społecznej
Wprowadzenie
7.1. Podstawa prawna funkcjonowania Domów dla Dzieci w Ustce i Słupsku
7.2. Struktura, zadania i cele Domów dla Dzieci w powiecie słupskim
7.3. Analiza mocnych stron i potrzeb dziecka
7.4. Analiza mocnych stron i potrzeb rodziny naturalnej dziecka
7.4.1. Analiza przyczyn kryzysu - Dlaczego tu jesteś?
Zakończenie
Bibliografia
236 stron, Format: 14.5x20.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|