ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

NOWOCZESNOŚĆ W POLONISTYCE EDUK@CYJNEJ


PILCH A. TRYSIŃSKA M.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 43.80 Twoja cena  41,61 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Nowoczesność w polonistycznej eduk@cji

Pytania, problemy, perspektywy


Cechą dzisiejszej humanistycznej edukacji powinien się stać polisemiczny wymiar interpretacji współczesnych zjawisk. Szkolnej polonistyce powinny towarzyszyć pluralizm i synkretyzm, a także wyważone proporcje między ekspansywną cyberkulturą a tradycją, która ciągle jeszcze jest fundamentem wiedzy. Jestem za edukacją, która pojmuje istotę poezji, ma świadomość sztuki i właściwie rozpoznaje nowe formy nowoczesności. W takim oto rozumieniu niniejszy tom – będący wielopłaszczyznową, interdyscyplinarną dyskusją, dialogiem wielowymiarowym – scala rozproszone, przywraca pojęciu nowoczesności wymiar pozytywnego, konstruktywnego, twórczego i kreatywnego działania.

Ze Wstępu prof. dr hab. Anny Pilch


Wprowadzenie  9

CZĘŚĆ I. PYTANIA O NOWOCZESNOŚĆ I TRADYCJĘ

Barbara Myrdzik, Tradycja i nowoczesność – proces czy opozycja? Refleksje na marginesie czytania tekstów kultury  19
Włodzimierz Paszyński, Staroświecka nowoczesność – o potrzebie konserwatyzmu we współczesnej szkole  27
Dorota Heck, O potrzebie (mitu) tradycji w historii literatury  33

CZĘŚĆ II. PROBLEMY I PERSPEKTYWY NOWOCZESNEJ SZKOŁY

Marta Rusek, Szkoła jako miejsce antropologiczne. Świadectwa literackie  45
Stanisław Bortnowski, Nowoczesna lekcja – co to właściwie znaczy?  57
Martyna Bala-Chrupek, O zaletach i wadach e-podręcznika w nauczaniu polonistycznym   67
Ewa Bem-Wiśniewska, Program matury międzynarodowej jako wyzwanie dla nauczyciela polonisty  77
Maria Kwiatkowska-Ratajczak, Innowacyjność kształcenia dydaktycznego doktorantów – problemy i perspektywy  87

CZĘŚĆ III. KSZTAŁCENIE LITERACKIE W NOWOCZESNEJ SZKOLE

Grzegorz Leszczyński, Zestaw lektur: fabryka analfabetów  101
Marcin Cieński, Nowoczesne (szkolne) ujęcie literatury oświecenia. Między perspektywą europejską a polską: o konsekwencjach wyboru dominanty  119
Ewa Paczoska, Dziewiętnastowieczność i modernizm w dydaktyce szkolnej  127
Andrzej Zieniewicz, Dwudziestowieczność jako zagadnienie dydaktyczne  135
Jarosław Klejnocki, Dwa słowa o (nie)obecności poezji lingwistycznej w szkole  145
Krzysztof Biedrzyck, Stanisław Barańczak – nowoczesny  149
Anna Włodarczyk, Pluralizm etyki interpretacji tekstu literackiego – ponowoczesne kategorie interpretacyjne  157

CZĘŚĆ IV. KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE W NOWOCZESNEJ SZKOLE

Jadwiga Kowalikowa, W poszukiwaniu wykładników nowoczesności w kształceniu językowym, metodologii ich badania i metodyki wprowadzania w obręb procesów dydaktycznych  175
Wojciech Strokowski, Jak unowocześnić szkolne nauczanie składni? Refleksje metodologiczno-metodyczne  187
Renata Przybylska, Język polski w aspekcie kulturoznawczym w nauczaniu akademickim   203

CZĘŚĆ V. NOWE MEDIA W NOWOCZESNEJ SZKOLE

Andrzej Hejmej, Transpozycje intermedialne i literatura nowoczesna  211
Joanna Budkiewicz-Żeberska, Magdalena Trysińska, Aksjologia świata dziecięcego, czyli o potrzebie edukacji medialnej w nowoczesnej szkole  221
Katarzyna Maciejak, Językowe wyznaczniki kodu ograniczonego w programach dla dzieci (na przykładzie polskiej wersji filmu animowanego Niesamowity świat Gumballa)  241
Anna Janus-Sitarz, Po co googleinteligentowi literatura, czyli o nowej roli lektury szkolnej  261
Witold Bobiński, Przyszłość jest filmem  269

Indeks 279


288 stron, Format: 15.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022