Zrozumieć Michaela Portera
Jak stworzyć dobrą strategię i zdobyć przewagę konkurencyjną
Zrozumieć Michaela Portera to przejrzysty, zwięzły i usiany przykładami przewodnik
po koncepcjach dotyczących konkurowania i strategii.
Książka ta, napisana przez Joan Magrettę, wieloletnią redaktorkę publikacji
Portera i jego współpracownicę, przeznaczona jest nie dla teoretyków, lecz przede
wszystkim dla praktyków.
Znajduje się w niej również wywiad z Porterem. Dowiedz się, co myśli on obecnie
na temat pytań i problemów pojawiających się w każdej organizacji, od najbardziej
powszechnych błędów w dziedzinie strategii po znajdowanie obszarów efektywnego
rozwoju, radzenie sobie z zakłóceniami na rynku, tworzenie nowych modeli biznesowych i
konkurowanie na skalę globalną.
Koncepcje Portera nigdy nie były tak aktualne jak dziś. Poznaj ich najważniejsze
elementy, a zrozumiesz, jak można zyskać i utrzymać przewagę konkurencyjną przez
całe dziesięciolecia i dlaczego dobra strategia jest w czasach pełnych zawirowań i
niepewności jeszcze ważniejsza.
KWINTESENCJA NAJISTOTNIEJSZYCH IDEI BIZNESOWYCH NASZYCH CZASÓW
Przełomowe idee Michaela Portera dotyczące konkurowania i strategii rozwijają się
od prawie trzech dekad i są obecne w olbrzymiej liczbie publikacji. Każdy menedżer
potrafi nazwać poszczególne obszary swojej pracy, takie jak tworzenie przewagi
konkurencyjnej, łańcuch wartości czy pięć sił, lecz nikt, nawet sam Porter, nie
zebrał tego w jedną całość.
Czyni to ta przejrzysta i zwięzła książka.
Została ona napisana w ścisłej współpracy z Porterem przez Joan Magrettę,
redaktorkę „Harvard Business Review”, i zawiera streszczenie jego idei przedstawione
w przyjazny dla czytelnika sposób. Ponadto oferuje ona bezcenną syntezę koncepcji
Portera, wyjaśniając, jak są one ze sobą powiązane i, co najważniejsze, jak mogą
być zastosowane w praktyce przez menedżerów.
Współczesne koncepcje dotyczące konkurowania i strategii mają swoje źródło w
pracach Portera. Są one powszechnie wykorzystywane przez menedżerów na całym świecie.
Jednak, jak pisze Magretta, są one również często mylnie rozumiane i niewłaściwie
stosowane. Bogate doświadczenie biznesowe Magretty pozwoliło jej zidentyfikować
najczęściej występujące błędy, w tym głęboko zakorzeniony i niebezpieczny pogląd,
że w konkurowaniu chodzi o to, by być najlepszym. Zrozum Portera, a będziesz wiedział,
dlaczego konkurowanie, by być najlepszym, w nieunikniony sposób rozpoczyna drogę do
upadku.
Joan Magretta współpracuje z Michaelem Porterem od prawie dwóch
dekad. Obecnie jest starszym partnerem w Institute for Strategy and Competitiveness w
Harvard Business School. Wcześniej była partnerem w Bain & Co oraz redaktorem
„Harvard Business Review”. Jest laureatką nagrody McKinseya oraz autorką książki
What Management Is uznanej za nr 1 roku przez „The Economist”.
Podziękowania
Wstęp
CZĘŚĆ I Czym jest konkurencja?
Rozdział 1. Konkurencja: właściwe nastawienie umysłu
Rozdział 2. Pięć sił: konkurowanie o zyski
Rozdział 3. Przewaga konkurencyjna: łańcuch wartości, rachunek zysków i strat
CZĘŚĆ II Czym jest strategia?
Rozdział 4. Kreowanie wartości: jądro
Rozdział 5. Kompromis: fundament
Rozdział 6. Dopasowanie: wzmacniacz
Rozdział 7. Kontynuacja: katalizator
Epilog. Krótka lista sugestii
Często zadawane pytania: Wywiad z Michaelem Porterem
Słownik Portera: kluczowe koncepcje
Źródła
Indeks
O autorce
220 stron, Format: 15.8x23.3cm, oprawa twarda z obwolutą