ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

KSIĄŻKA JAKO TOWAR KSIĄŻKA JAKO ZNAK STUDIA Z SOCJOLOGII LITERATURY


RYCHLEWSKI M.

wydawnictwo: KATEDRA , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 33.00 Twoja cena  31,35 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Książka jako towar książka jako znak

Studia z socjologii literatury


Książka o rynku wydawniczym w Polsce ostatnich kilku lat. Stanowi zarys zagadnień i próbę wytyczenia kierunków, w których powinna podążać współczesna socjologia literatury.

„Książka Marcina Rychlewskiego stanowi śmiałą i nowatorską próbę rewitalizacji tradycyjnej socjologii literatury, dostosowanej na potrzeby współczesnego rynku wydawniczego.

[...] Do najciekawszych wątków książki należy zaliczyć redefinicję obiegów literackich (traktowanych jako »obiegi książkowe«) oraz koncepcję odbiorcy, będącego zarazem empirycznym czytelnikiem, konsumentem, a nierzadko również internetowym recenzentem. Na uwagę zasługuje także analiza reklamowych not wydawniczych, stanowiących rodzaj interpretacji i będących jednocześnie swoistą manipulacją ze strony wydawców, kształtującą coś, co autor nazywa »prerecepcją«. Marcin Rychlewski wprowadza również dwa niezwykle kluczowe pojęcia: pasma przenoszenia i pasma estetycznego, wskazując na wzajemną korelację obydwu pasm w procesie kreowania sukcesu komercyjnego książki. Polemizuje ponadto ze słynną tezą Marshalla McLuhana o końcu »epoki słowa drukowanego«. Okazuje się, że jest wprost przeciwnie. Mimo że żyjemy w kulturze mediów elektronicznych, słowo drukowane nie zostało wcale całkowicie zdetronizowane”.


prof. Bogumiła Kaniewska


Marcin Rychlewski – pracuje w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Interesuje się związkami pomiędzy literaturą a sztuką awangardową, kulturą rocka oraz mechanizmami współczesnego rynku wydawniczego. Autor książek: Walka na słowa. Polemiki literackie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych (2004) oraz Rewolucja rocka. Semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy (2011), a także współautor i współredaktor prac zbiorowych: Po co nam rock? Między duszą a ciałem (2003) oraz Kontrkultura. Co nam z tamtych lat? (2005). Jest również autorem Absurdów PRL-u (2006), Absurdów PRL-u 2 (2007) oraz Księgi głupoty (2011).


Wstęp

Rozdział 1
Po co nam dziś socjologia literatury?
Tekst – produkcja – konsumpcja
Pole rynku wydawniczego i pole instytucji konsekrujących
Pasmo przenoszenia i pasmo estetyczne
Stephen King, Ryszard Kapuściński i Chuck Norris
Za i przeciw strukturze

Rozdział 2
Obiegi wydawnicze
Obieg główny
Obiegi o mniejszym zasięgu
Obieg naukowy
Obieg religijny
Obieg literacki
Obiegi literackie czy obiegi wydawnicze?

Rozdział 3
Pasmo estetyczne, teoria recepcji i socjologia czytelnictwa
Indywidualne – zbiorowe
Materia i znaczenie
Literackie – nieliterackie
Pasmo estetyczne jako narzędzie ideologii

Rozdział 4
Interpretacja – recepcja – konsumpcja
Interpretacja i dystrybucja
Czy wydawcy wolno wszystko?
Czytelnik – konsument – producent
Interpretacja jako towar

Rozdział 5
Materia książki
Okładka
Wartość sensoryczna
Wartość znakowa
Przypadki szczególne
Opis handlowy
Ilustracja
Czcionka
Pozorne oczywistości

Rozdział 6
Książka wczoraj i dziś
Zasada multimedialnego przenoszenia
Zasada ograniczonej konwergencji
Proroctwa McLuhana
Prognozy na przyszłość


202 strony, Format: 12.0x19.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022