Książka jako towar książka jako znak
Studia z socjologii literatury
Książka o rynku wydawniczym w Polsce ostatnich
kilku lat. Stanowi zarys zagadnień i próbę wytyczenia kierunków, w których powinna
podążać współczesna socjologia literatury.
„Książka Marcina
Rychlewskiego stanowi śmiałą i nowatorską próbę rewitalizacji tradycyjnej socjologii
literatury, dostosowanej na potrzeby współczesnego rynku wydawniczego.
[...] Do najciekawszych
wątków książki należy zaliczyć redefinicję obiegów literackich (traktowanych jako
»obiegi książkowe«) oraz koncepcję odbiorcy, będącego zarazem empirycznym
czytelnikiem, konsumentem, a nierzadko również internetowym recenzentem. Na uwagę
zasługuje także analiza reklamowych not wydawniczych, stanowiących rodzaj interpretacji
i będących jednocześnie swoistą manipulacją ze strony wydawców, kształtującą
coś, co autor nazywa »prerecepcją«. Marcin Rychlewski wprowadza również dwa
niezwykle kluczowe pojęcia: pasma przenoszenia i pasma estetycznego, wskazując na
wzajemną korelację obydwu pasm w procesie kreowania sukcesu komercyjnego książki.
Polemizuje ponadto ze słynną tezą Marshalla McLuhana o końcu »epoki słowa
drukowanego«. Okazuje się, że jest wprost przeciwnie. Mimo że żyjemy w kulturze
mediów elektronicznych, słowo drukowane nie zostało wcale całkowicie
zdetronizowane”.
prof. Bogumiła Kaniewska
Marcin Rychlewski – pracuje w Instytucie
Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Interesuje się
związkami pomiędzy literaturą a sztuką awangardową, kulturą rocka oraz mechanizmami
współczesnego rynku wydawniczego. Autor książek: Walka na słowa. Polemiki
literackie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych (2004) oraz Rewolucja
rocka. Semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy (2011), a także współautor i
współredaktor prac zbiorowych: Po co nam rock? Między duszą a ciałem (2003)
oraz Kontrkultura. Co nam z tamtych lat? (2005). Jest również autorem Absurdów
PRL-u (2006), Absurdów PRL-u 2 (2007) oraz Księgi głupoty (2011).
Wstęp
Rozdział 1
Po co nam dziś socjologia literatury?
Tekst – produkcja – konsumpcja
Pole rynku wydawniczego i pole instytucji konsekrujących
Pasmo przenoszenia i pasmo estetyczne
Stephen King, Ryszard Kapuściński i Chuck Norris
Za i przeciw strukturze
Rozdział 2
Obiegi wydawnicze
Obieg główny
Obiegi o mniejszym zasięgu
Obieg naukowy
Obieg religijny
Obieg literacki
Obiegi literackie czy obiegi wydawnicze?
Rozdział 3
Pasmo estetyczne, teoria recepcji i socjologia czytelnictwa
Indywidualne – zbiorowe
Materia i znaczenie
Literackie – nieliterackie
Pasmo estetyczne jako narzędzie ideologii
Rozdział 4
Interpretacja – recepcja – konsumpcja
Interpretacja i dystrybucja
Czy wydawcy wolno wszystko?
Czytelnik – konsument – producent
Interpretacja jako towar
Rozdział 5
Materia książki
Okładka
Wartość sensoryczna
Wartość znakowa
Przypadki szczególne
Opis handlowy
Ilustracja
Czcionka
Pozorne oczywistości
Rozdział 6
Książka wczoraj i dziś
Zasada multimedialnego przenoszenia
Zasada ograniczonej konwergencji
Proroctwa McLuhana
Prognozy na przyszłość
202 strony, Format: 12.0x19.5cm, oprawa miękka