Diagnoza w socjoterapii
Ujęcie psychodynamiczne
Czym jest socjoterapia oraz czemu służy?
Czy coś ją różni od psychoterapii?
A czym jest diagnoza?
Socjoterapię opisuje się jako formę pomocy psychologicznej dla dzieci i młodzieży z
zaburzeniami psychicznymi, opierającą się na oddziaływaniach społecznych. Jednak
pojęcie to wciąż nie zostało wystarczająco zbadane, a w konsekwencji jednoznacznie
zdefiniowane.
Niniejsza książka powstała w celu wzbogacenia dość skromnej literatury
przedmiotu. Autor analizuje i opisuje znaczenie, cele, funkcje i specyficzne aspekty
socjoterapii oraz procesu diagnozy i kwalifikacji do terapii.
Dokładnie wyjaśnia, czym jest socjoterapia w kontekście psychodynamicznej koncepcji
funkcjonowania człowieka, czym różni się od standardowej psychoterapii i jak powinna
wyglądać poprawna diagnoza. Nie tworzy przy tym kolejnych formułek, lecz wytycza nowy
kierunek myślenia o uczestnikach zajęć socjoterapeutycznych i o prowadzących, a nade
wszystko o relacjach łączących obie grupy.
Proponowany socjoterapeutom sposób myślenia i działania z pewnością udoskonali ich
codzienną pracę z dziećmi i młodzieżą.
„Diagnoza w socjoterapii” jest znakomitym źródłem
wiedzy o problemach rozwojowych dzieci i młodzieży oraz przewodnikiem w stosowaniu tej
wiedzy dla wszystkich profesjonalistów zajmujących się różnorodnymi formami pomocy
psychologicznej, a także wsparciem dla rodziców, którzy najintensywniej dzielą z
dziećmi ich napięcia emocjonalne.
Janusz Kitrasiewicz, przewodniczący Rady Programowej Polskiego
Towarzystwa Psychoterapii Psychodynamicznej
Maciej Wilk – psycholog, pedagog, specjalista II stopnia w zakresie pomocy
psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, certyfikowany superwizor
psychoterapii, treningu interpersonalnego i warsztatu umiejętności psychospołecznych,
socjoterapeuta Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, certyfikowany superwizor
psychoterapii psychodynamicznej Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychodynamicznej;
współzałożyciel Krakowskiego Centrum Psychodynamicznego, Prezes Zarządu Głównego
Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychodynamicznej; współautor i współrealizator
podyplomowego szkolenia z zakresu psychoterapii psychodynamicznej oraz kierownik
podyplomowego szkolenia w zakresie socjoterapii w ujęciu psychodynamicznym,
przygotowujących do certyfikatów PTP i PTPP.
Wprowadzenie
Część 1 Kwestie pojęciowe
Rozdział 1
Rozumienie socjoterapii
1.1. Definicja socjoterapii
1.2. Zadania i cele socjoterapii
1.3. Dla kogo jest socjoterapia
Rozdział 2
Rozumienie psychoterapii
2.1. Definicja psychoterapii
2.2. Zadania i cele psychoterapii
2.3. Dla kogo jest psychoterapia
Rozdział 3
Rozumienie diagnozy
3.1. Definicja diagnozy – refleksje ogólne
3.2. Diagnoza w psychoterapii
3.3. Diagnoza w socjoterapii
3.4. Psychodynamiczne spojrzenie na diagnozę w socjoterapii
Część 2 Diagnoza dzieci
Rozdział 4
Psychodynamiczna perspektywa rozwojowa okresu latencji
Rozdział 5
Styk perspektywy rozwojowej z psychopatologią a implikacje praktyczne
5.1. Norma a patologia – refleksje ogóle
5.2. Dziecięca depresyjność
5.3. Niedostosowanie społeczne
Część 3 Diagnoza młodzieży
Rozdział 6
Psychodynamiczna perspektywa rozwojowa okresu adolescencji
Rozdział 7
Styk perspektywy rozwojowej z psychopatologią a implikacje praktyczne
7.1. Norma a patologia – refleksje ogóle
7.2. Zaburzenia rozwoju osobowości
7.3. Młodzieńcza depresyjność
7.4. Zaburzenia jedzenia
7.5. Niedostosowanie społeczne i zaburzenia zachowania
7.6. Uraz emocjonalny
7.7. Uzależnienia
Część 4 Diagnoza w relacji socjoterapeutycznej
Rozdział 8
Stosunek wobec zasad w grupie socjoterapeutycznej
Rozdział 9
Funkcjonowanie w grupie socjoterapeutycznej
Podsumowanie
Bibliografia
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy
216 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka