ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

CENY TRANSFEROWE W PRAWIE PODATKOWYM I CELNYM


LASIŃSKI-SULECKI K.

wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 108.10 Twoja cena  102,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ceny transferowe w prawie podatkowym i celnym


Książka zawiera kompleksową analizę wszystkich reżimów mających współcześnie zastosowanie do transakcji między podmiotami powiązanymi (zasady arm's length w podatkach dochodowych, wartości rynkowej w VAT, cen transferowych w prawie celnym) oraz liczne odwołania do proponowanej przez Komisję Europejską wspólnej skonsolidowanej korporacyjnej podstawy opodatkowania.

W treści ujęto informacje na temat przepisów dotyczących przedsiębiorstw powiązanych oraz procedury wzajemnego porozumiewania w trzech modelach umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania (OECD, ONZ oraz USA) i w wielu umowach bilateralnych.

Publikacja jest przeznaczona głownie dla sędziów sądów administracyjnych, zawodowych pełnomocników występujących w sprawach podatkowych i celnych, pracowników organów podatkowych oraz osób odpowiedzialnych za finanse przedsiębiorstw.

Stan prawny na 15 listopada 2013 roku.


Wykaz skrótów

Wstęp

Rozdział I
Podstawa wymiaru danin publicznych
1. Ujęcie teoretyczne
1.1. Uwagi wprowadzające
1.2. Definicja podstawy opodatkowania
1.3. Definicja wartości celnej
2. Rys historyczny
2.1. Podstawa opodatkowania w podatkach dochodowych
2.1.1. Rozwój podatku dochodowego w wybranych państwach
2.1.2. Rozwój podatku dochodowego w Polsce
2.2. Podstawa opodatkowania w podatkach obrotowych
2.2.1 Rozwój podatku obrotowego w wybranych państwach
2.2.2. Rozwój podatku obrotowego w Polsce
2.3. Wartość celna
2.3.1. Rozwój ceł i podstawy ich wymiaru w wybranych państwach
2.3.2. Rozwój ceł i podstawy ich wymiaru w Polsce
3. Podstawowe rozwiązania de lege lata w Polsce
3.1. Opodatkowanie dochodu
3.2. Opodatkowanie obrotu
3.3. Wartość celna
4. Odrzucenie wartości transakcyjnej
4.1. Uwagi wprowadzające
4.2. Wartość rynkowa jako podstawa wymiaru
4.3. Wartość rynkowa jako pierwotna podstawa wymiaru
4.4. Wartość rynkowa jako wtórna podstawa wymiaru
4.5. Bezpośrednie i pośrednie kształtowanie podstawy wymiaru w wypadku powiązania przedsiębiorstw
5. Inne odniesienia do wyceny nietransakcyjnej
6. Odrzucenie wartości transakcyjnej - rozwój prawa międzynarodowego w zakresie opodatkowania dochodu
7. Wnioski

Rozdział II
Normatywne podstawy szczególnych reżimów wpływających na podstawę wymiaru danin publicznych w transakcjach między podmiotami powiązanymi
1. Wprowadzenie
2. Prawo międzynarodowe
2.1. Opodatkowanie dochodu
2.1.1. Model Konwencji OECD i inne rozwiązania modelowe
2.1.2. Wiążące Polskę umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania
2.1.3. Miejsce umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w polskim porządku prawnym
2.1.4. Znaczenie porozumień organów podatkowych
2.1.5. Znaczenie umów w sprawie wspierania i ochrony inwestycji
2.2. Wartość celna
2.2.1. Wiążące UE umowy międzynarodowe w zakresie wartości celnej
2.2.2. Miejsce umów międzynarodowych dotyczących wartości celnej towarów w unijnym porządku prawnym
2.3. Opodatkowanie obrotu
2.4. Ocena funkcji i znaczenia prawa międzynarodowego
3. Prawo Unii Europejskiej
3.1. Opodatkowanie dochodu
3.2. Opodatkowanie obrotu
3.3. Prawo celne
4. Polskie prawo krajowe
4.1. Opodatkowanie dochodu
4.1.1. Regulacja ustawowa
4.1.2. Regulacja podustawowa
4.1.3. Kierunek ewolucji regulacji prawnej
4.2. Opodatkowanie obrotu
4.3. Prawo celne
5. Soft law
5.1. Komentarz do MK OECD
5.2. Wytyczne OECD w sprawie cen transferowych
5.3. Kodeksy postępowania
5.4. Soft law i kodeksy postępowania w podziale według formuł
5.5. Soft law w sferze opodatkowania obrotu
5.6. Soft law w sferze wartości celnej
6. Orzecznictwo sądowe
7. Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej
8. Wnioski

Rozdział III
Powiązanie podmiotów prawa
1. Ujęcie teoretyczne
1.1. Uwagi terminologiczne
1.2. Potrzeba definiowania podmiotów powiązanych
1.3. Kryteria powiązań między podmiotami prawa
1.3.1. Uwagi wstępne
1.3.2. Powiązania o substracie rzeczowym i osobowym
1.3.3. Powiązania o substracie gospodarczym i osobistym
1.3.4. Oddziaływanie substratu
1.4. Charakter powiązań między podmiotami prawa
1.4.1. Powiązania prawne i faktyczne
1.4.2. Powiązania prawne i ekonomiczne
1.4.3. Powiązania wertykalne i horyzontalne
1.4.4. Powiązania bezpośrednie i pośrednie
1.5. Sposoby definiowania powiązań
1.5.1. Definicje generalne i kazuistyczne
1.5.2. Definicje zobiektywizowane i zsubiektywizowane
1.6. Relacje między zakresem podmiotowym daniny publicznej a zakresem reżimu mającego zastosowanie do podmiotów powiązanych
2. Grupa jako podmiot zobowiązany do zapłaty daniny publicznej
3. Pojmowanie podmiotów powiązanych w podatkach dochodowych
3.1. Rozwiązania modelowe
3.1.1. Rekonstrukcja definicji powiązania przedsiębiorstw
3.1.2. Zakres podmiotowy art. 9 ust. 1 MK OECD
3.1.3. Zarządzenie, kontrola i kapitał
3.2. Trwałość powiązania
3.3. Umowy bilateralne wiążące Polskę
3.3.1. Kapitał czy majątek?
3.3.2. Definicja przedsiębiorstwa i jej znaczenie
3.4. Przepisy prawa krajowego
3.4.1. Artykuł 11 u.p.d.o.p. i art. 25 u.p.d.o.f.
3.4.2. Artykuł 11 u.p.d.o.p. i art. 25 u.p.d.o.f. a art. 9 MK OECD
3.4.3. Udział w zarządzaniu, kontroli lub kapitale
3.4.4. Powiązania rodzinne
3.4.5. Związek gospodarczy
3.4.6. Definicja na potrzeby niedostatecznej kapitalizacji
4. Pojmowanie podmiotów powiązanych na potrzeby CCCTB
5. Pojmowanie podmiotów powiązanych w podatkach obrotowych
5.1. Rozwiązania dyrektywy 2006/112
5.2. Przepisy prawa krajowego
6. Pojmowanie podmiotów powiązanych w prawie celnym
6.1. Przepisy prawa międzynarodowego
6.2. Przepisy prawa UE
7. Wnioski

Rozdział IV
Inne niż powiązanie podmiotów przesłanki zastosowania szczególnych reżimów wpływających na podstawę wymiaru danin publicznych
1. Ujęcie teoretyczne
1.1. Przesłanki zastosowania szczególnego reżimu
1.1.1. Powiązanie podmiotów jako niesamoistna przesłanka zastosowania szczególnego reżimu
1.1.2. Zastosowanie szczególnego reżimu a konstrukcja daniny
1.1.3. Przesłanki wąskie i szerokie
1.1.4. Przesłanki związane ze sferą zawierania umowy oraz jej wykonywania
1.1.5. Przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania lub oclenia jako przesłanka zastosowania szczególnego reżimu
1.1.6. Przesłanki samoistne i niesamoistne
1.1.7. Wola wśród przesłanek zastosowania szczególnego reżimu wyceny
1.2. Zakres zastosowania reżimu odrzucającego wycenę transakcyjną
2. Opodatkowanie dochodu
2.1. Rozwiązania modelowe
2.1.1. Przesłanki zastosowania zasady arm‘s length
2.1.2. Umówienie lub narzucenie warunków
2.1.3. Związek przyczynowo-skutkowy
2.1.4. Pojmowanie zysku przedsiębiorstwa
2.1.5. Unikanie opodatkowania jako przesłanka zastosowania zasady arm‘s length
2.2. Wiążące Polskę prawo międzynarodowe
2.3. Prawo krajowe
2.3.1. Przesłanki wyrażone w ustawach o podatkach dochodowych
2.3.2. Ocena rozbieżności w sformułowaniu przepisów krajowych w zestawieniu z przepisami umów międzynarodowych
2.3.3. Nierynkowe ustalenie warunków czy wykonanie umowy?
2.3.4. Warunki transakcji
3. CCCTB
4. Opodatkowanie obrotu
4.1. Rozwiązania dyrektywy 2006/112
4.1.1. Uwagi wprowadzające
4.1.2. Poziom wynagrodzenia
4.1.3. Związek przyczynowo-skutkowy
4.1.4. Zakres prawa do odliczenia
4.1.5. Znaczenie celu regulacji prawnej
4.1.6. Fakultatywność reżimu
4.2. Przepisy prawa krajowego
4.2.1. Ewolucja przepisów w okresie po akcesji Polski do UE
4.2.2. Zgodność pierwotnej wersji art. 32 u.p.t.u. z prawem unijnym
4.2.3. Hipotetyczny środek specjalny
4.2.4. Zgodność polskich przepisów z dyrektywą w świetle celu art.80 dyrektywy 2006/112
5. Wartość celna
5.1. Przepisy prawa międzynarodowego
5.1.1. Postanowienia kodeksu wartości celnej
5.1.2. Wpływ powiązania na wartość celną
5.1.3. Zakres przedmiotowy analizy
5.1.4. Metoda testowa
5.2. Przepisy prawa Unii Europejskiej
6. Procesowe aspekty ustalania spełnienia przesłanek odrzucenia wyceny transakcyjnej
7. Wnioski

Rozdział V
Prawne konsekwencje powiązania przedsiębiorstw
1. Ujęcie teoretyczne
1.1. Wprowadzenie
1.2. Konsekwencje bezpośrednie i pośrednie
1.3. Zakres konsekwencji
1.4. Technika legislacyjna jako kryterium różnicowania
1.5. Sposób alokacji podstawy wymiaru do poszczególnych jurysdykcji
1.5.1. Formuły ustalone z góry
1.5.2. Inne metody
2. Opodatkowanie dochodu
2.1. MK OECD
2.1.1. Możliwość przeprowadzenia korekty pierwotnej
2.1.2. Transakcyjny charakter korekty pierwotnej
2.2. Polskie umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania
2.3. Wytyczne OECD
2.3.1. Zestawienie treści MK OECD i Wytycznych OECD
2.3.2. Krytyczny przegląd metod
2.3.3. Problemy hierarchizacji metod
2.4. Polskie regulacje krajowe
2.4.1. Zamknięty katalog metod
2.4.2. Hierarchia metod
2.4.3. Dochody racjonalnie uznane za uzyskane
2.4.4. Całościowe ujęcie transakcji między podmiotami powiązanymi
2.4.5. Porównywalność transakcji
2.4.6. Metoda porównywalnej ceny niekontrolowanej
2.4.7. Metoda ceny odprzedaży
2.4.8. Metoda rozsądnej marży (koszt plus)
2.4.9. Metoda podziału zysków
2.4.10.Metoda marży transakcyjnej netto
2.4.11.Wartości niematerialne i prawne oraz usługi
2.4.12. Restrukturyzacja działalności
2.4.13. Procesowe aspekty stosowania metod
2.5. Kompensata
2.6. Korekta odpowiednia
2.7. Problem korekty wtórnej
3. CCCTB
4. Opodatkowanie obrotu
4.1. Wartość wolnorynkowa w dyrektywie 2006/112
4.1.1. Definicja wartości wolnorynkowej
4.1.2. Fakultatywność rozwiązań
4.1.3. Ogólnikowość definicji
4.1.4. Hierarchia metod
4.1.5. Podatek od wartości dodanej w imporcie
4.2. Wartość wolnorynkowa w polskiej ustawie
5. Wartość celna
6. Wnioski

Rozdział VI
Zapobieganie odrzuceniu wyceny transakcyjnej, negatywne konsekwencje odrzucenia takiej wyceny i przeciwdziałanie konsekwencjom odrzucenia wyceny
1. Źródła potencjalnych problemów
2. Typologia rozwiązań przeciwdziałających negatywnym konsekwencjom odrzucenia wyceny transakcyjnej
2.1. Uwagi wstępne
2.2. Typizacja z uwagi na źródło regulacji prawnej
2.3. Typizacja z uwagi na zapobiegawczy bądź następczy charakter
2.4. Typizacja z uwagi na liczbę zaangażowanych administracji państwowych
2.5. Typizacja środków z uwagi na ich sądowy bądź administracyjny charakter
2.6. Typizacja z uwagi na sporny bądź niesporny charakter
2.7. Typizacja z uwagi na fakultatywność bądź obligatoryjność
2.8. Kryterium idealności środka
2.9. Kryterium wyłączności
3. Procedura wzajemnego porozumiewania (MAP)
3.1. MAP w rozwiązaniach modelowych
3.2. MAP w zawartych przez Polskę umowach w sprawie unikania opodatkowania
3.3. MAP w polskim prawie krajowym
3.4. Ocena MAP
4. Arbitraż w zakresie cen transferowych
4.1. Rozwój historyczny
4.2. Podstawowe typy arbitrażu
4.3. Skład trybunałów arbitrażowych
4.4. Charakter prawny aktów kończących postępowanie arbitrażowe
4.5. Konwencja arbitrażowa
4.6. Ocena arbitrażu w sprawach podatkowych
5. Interpretacje urzędowe
6. Uprzednie porozumienia cenowe (APA)
6.1. Uwagi ogólne
6.2. APA w prawie polskim
6.3. APA a interpretacje indywidualne
6.4. Ocena APA
7. Jednoczesne kontrole
8. Informacje o stosowaniu prawa celnego
9. Rozwiązywanie sporów dotyczących wartości celnej
10. Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości
11. Wnioski

Rozdział VII
Rozwiązania dotyczące podstawy wymiaru danin w transakcjach między przedsiębiorstwami powiązanymi przyjęte w wybranych państwach
1. Wprowadzenie
2. Zjednoczone Królestwo
2.1. Opodatkowanie dochodu
2.1.1. Umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarte przez Zjednoczone Królestwo
2.1.2. Znaczenie Wytycznych OECD
2.1.3. Prawo krajowe w zakresie opodatkowania dochodu
2.2. Opodatkowanie obrotu
2.3. Wartość celna
3. Stany Zjednoczone
3.1. Opodatkowanie dochodu
3.1.1. Umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarte przez Stany Zjednoczone
3.1.2. Znaczenie Wytycznych OECD
3.1.3. Prawo krajowe w zakresie opodatkowania dochodu
3.2. Opodatkowanie obrotu
3.3. Wartość celna
4. Australia
4.1. Opodatkowanie dochodu
4.1.1. Umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarte przez Australię
4.1.2. Znaczenie Wytycznych OECD
4.1.3. Prawo krajowe w zakresie opodatkowania dochodu
4.2. Opodatkowanie obrotu
4.3. Wartość celna
5. Austria
5.1. Opodatkowanie dochodu
5.1.1. Umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarte przez Austrię
5.1.2. Znaczenie Wytycznych OECD
5.1.3. Prawo krajowe w zakresie opodatkowania dochodu
5.2. Opodatkowanie obrotu
5.3. Wartość celna
6. Rosja
6.1. Opodatkowanie dochodu
6.1.1. Umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarte przez Rosję
6.1.2. Znaczenie Wytycznych OECD
6.1.3. Prawo krajowe w zakresie opodatkowania dochodu
6.2. Opodatkowanie obrotu
6.3. Wartość celna
7. Wnioski

Rozdział VIII
Ocena stosowanych i projektowanych reżimów mających zastosowanie w przypadku powiązania przedsiębiorstw
1. Wprowadzenie
2. Ekonomiczne podstawy tworzenia wielonarodowych grup przedsiębiorstw
3. Zasada arm‘s length w opodatkowaniu dochodu
3.1. Zasada arm‘s length a dorobek nauk ekonomicznych
3.2. Zyskowność pojedynczych transakcji
3.3. Konieczność przeciwdziałania unikaniu opodatkowania
3.4. Separate entity approach w systemie prawa podatkowego
3.5. Korzyści lokalizacyjne
3.6. Ewolucja zasady arm‘s length w stronę podziału według formuł
4. Problem pewności prawa
4.1. Jedna jedyna wysokość zobowiązania podatkowego?
4.2. Rozbieżne podstawy wymiaru podatków i ceł
5. Podział według formuł w opodatkowaniu dochodu
5.1. Podział według formuł a dorobek nauk ekonomicznych
5.2. Zalety CCCTB
5.3. Podstawowe przeszkody dla stosowania podziału według formuł
5.4. Wybór czynników podziału
5.4.1. Prostota podziału według formuł
5.4.2. Znaczenie jednolitych czynników podziału
5.4.3. Czynniki podziału a neutralność prawa podatkowego wobec decyzji podmiotów gospodarczych
5.4.4. Czynniki podziału
5.5. Podział według formuł a międzynarodowe prawo podatkowe
5.6. Opcjonalność czy obligatoryjność podziału według formuł
6. Jednoczesne stosowanie zasady arm‘s length oraz podziału według formuł
7. Wartość wolnorynkowa w podatku od towarów i usług
8. Ceny transferowe w przepisach prawa celnego
9. Wnioski

Rozdział IX
Możliwość konwergencji reżimów stosowanych do transakcji między podmiotami powiązanymi
1. Wprowadzenie
2. Eliminacja rozbieżności między reżimami opartymi na zasadzie arm‘s length a podstawą opodatkowania w podatku od wartości dodanej
3. Eliminacja rozbieżności między reżimami opartymi na zasadzie arm‘s length a wartością celną
4. Relacja między podziałem według formuł a zasadą arm‘s length
5. Relacja między podziałem według formuł a podstawą opodatkowania w podatku od wartości dodanej
6. Relacja między podziałem według formuł a wartością celną
7. Relacje między prawem podatkowym a bilansowym
8. Mechanizmy rozstrzygania sporów
9. Wzajemne oddziaływanie korekt
10. Wnioski

Podsumowanie

Wykaz powołanych aktów prawnych

Wykaz powołanych orzeczeń sądowych

Bibliografia


492 strony, Format: 13.0x20.5cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022