|
RACHUNKOWOŚĆ I PODATKI W PUBLICZNYCH JEDNOSTKACH OŚWIATY
WINKOWSKA-ZAKRZEWSKA U. RED. wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 161.80 Twoja cena 153,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Rachunkowość i podatki w publicznych jednostkach oświaty
Publikacja stanowi kompleksowy zbiór informacji związanych z prowadzeniem
księgowości jednostek oświatowych, ze szczególnym uwzględnieniem sporządzania
sprawozdań budżetowych zgodnie ze zmienionymi przepisami, a także omówieniem
najważniejszych zmian w podatku VAT.
Jednostki oświatowe, jako jednostki budżetowe, są obciążone szeregiem obowiązków
nałożonych na nie przepisami prawa. Niniejsze opracowanie ma za zadanie przybliżyć
czytelnikowi zakres obowiązków związanych z prowadzeniem jednostki oświatowej oraz
zakresem odpowiedzialności w przypadku ich niewykonania, bądź nieprawidłowego
wykonania, jak również wyjaśnić zagadnienia związane z opodatkowaniem działalności
prowadzonej przez placówki oświatowe.
W książce uwzględnione zostały także najnowsze zmiany w przepisach
dotyczące zasad sporządzania sprawozdań budżetowych, a także sprawozdań z
operacji finansowych przez publiczne jednostki oświaty.
Opracowanie to zawiera:
opis zmian w zakresie przygotowywania sprawozdań budżetowych,
nowe terminy obowiązujące przy sporządzaniu sprawozdań,
formy sporządzania sprawozdań budżetowych, zasady ich wypełniania,
omówienie nowo dodanego sprawozdania RB-28NWS,
nowe wzory sprawozdań budżetowych,
omówienie zasad sporządzania sprawozdań z operacji finansowych,
uwzględnienie zmian wprowadzonych rozporządzeniem z dnia 25.10.2013 r,
szczegółowe omówienie sprawozdań Rb-UZ, Rb-Z, Rb-N.
Wykaz autorów
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Dział I. Rachunkowość
1. Wstęp
2. Zadania i odpowiedzialność dyrektora jednostki oświatowej za rachunkowość
i finanse
2.1. Zakres odpowiedzialności gmin za szkoły i przedszkola
2.2. Zadania i obowiązki dyrektorów jednostek oświatowych w zakresie finansów i
rachunkowości
2.3. Formy organizacyjno-prawne jednostek organizacyjnych w oświacie
2.4. Zadania kierownika jednostki organizacyjnej systemu oświaty w świetle przepisów
ustawy o finansach publicznych i przepisów wykonawczych
2.5. Zadania kierownika jednostki w zakresie rachunkowości
2.6. Regulacje wewnętrzne w zakresie rachunkowości wprowadzane przez kierownika
jednostki
2.7. Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych
2.8. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
3. Upoważnienie dyrektora gminnej szkoły lub placówki oświatowej do
zaciągania zobowiązań w imieniu gminy
3.1. Upoważnienie do zaciągania zobowiązań w sferze prawa cywilnego
3.2. Źródło upoważnienia do zaciągania rocznych zobowiązań finansowych
3.3. Dopuszczalność zaciągnięcia zobowiązania na rok następny lub zobowiązania
wieloletniego
3.4. Pełnomocnictwo dla dyrektora samorządowej szkoły lub placówki do prowadzenia
spraw bieżących
3.4.1. Omówienie wzoru pełnomocnictwa ogólnego
4. Obsługa placówek oświatowych przez ZEAS oraz określenie wzajemnych relacji
pomiędzy placówkami
4.1. Zadania związane z realizacją obsługi administracyjnej szkół
4.2. Tworzenie jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej
4.3. Funkcjonowanie jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej
4.4. Formy obsługi szkół i placówek oświatowych
4.5. Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli - ZEO
4.6. Porozumienie między dyrektorem ZEO, a dyrektorem szkoły lub przedszkola
4.7. Sprawozdawczość
4.7.1. Sprawozdawczość budżetowa
4.8. Przykładowy zakres czynności pracownika ZEO prowadzącego księgi rachunkowe
szkoły lub przedszkola
4.9. Odpowiedzialność dyrektora szkoły lub przedszkola za naruszenie dyscypliny
finansów publicznych
5. Zasady sporządzania planu finansowego
5.1. Terminy do przygotowania planu finansowego
5.2. Przygotowanie planu finansowego przez ZEAS
5.3. Elementy planu finansowego szkoły
5.4. Zmiany w planach finansowych
5.5. Plany finansowe wydzielonego rachunku dochodów
6. Wydzielony rachunek dochodów
6.1. Jednostki budżetowe, w których może zostać utworzony wydzielony rachunek
dochodów
6.2. Tworzenie wydzielonych rachunków dochodów
6.2.1. Źródła dochodów
6.2.2. Wydatki dokonywane z wydzielonego rachunku
6.2.3. Pozostałe elementy funkcjonowania wydzielonego rachunku dochodów
6.3. Wydzielone rachunki dochodów a dyscyplina finansów publicznych
6.4. Przykłady wzorów dokumentów związanych z wydzielonym rachunkiem dochodów
6.4.1. Przykład uchwały organu stanowiącego
6.4.2. Przykładowy załącznik do uchwały budżetowej gminy na 2014 r.
6.4.3. Przykładowe plany finansowe wydzielonego rachunku dochodów placówki oświatowej
6.4.4. Przykładowe plany finansowe wydzielonego rachunku dochodów przedszkola na 2014 r.
7. Kontrola zarządcza w jednostce oświatowej
7.1. Definicja kontroli zarządczej
7.2. Odpowiedzialność za kontrolę zarządczą w jednostce oświatowej
7.3. Znaczenie i rola kontroli zarządczej w jednostce oświatowej
7.4. Funkcjonowanie kontroli zarządczej w jednostce oświatowej
7.5. Kontrola zarządcza a kontrola finansowa
7.5.1. Główny księgowy
7.5.2. Kontrola zarządcza
7.6. System kontroli zarządczej w jednostce oświatowej
7.6.1. Zakres podmiotowy i przedmiotowy
7.6.2. Organizacja systemu kontroli zarządczej w jednostce
7.6.2.1. Współudział pracowników
7.6.2.2. Spójność systemu
7.6.2.3. Zespół ds. kontroli
7.6.2.4. Skład zespołu
7.6.3. Mechanizmy kontrolne
7.6.3.1. Koszty wdrożenia
7.7. Standardy kontroli zarządczej
7.7.1. Grupy standardów
7.7.2. Środowisko wewnętrzne
7.7.3. Ustalanie mierników
7.7.4. Akceptowalny poziom ryzyka
7.7.5. Procedury zarządzania ryzykiem
7.7.6. Mechanizmy kontroli
7.7.7. Informacja i komunikacja
7.7.8. Monitorowanie i ocena
7.7.9. Samoocena kontroli zarządczej
7.8. Procedury kontroli zarządczej
7.8.1. Zasady tworzenia procedur
7.8.2. Zespół koordynujący
7.8.3. Reakcja na ryzyko
7.8.4. Podział obowiązków
7.9. Dokumentacja związana z prowadzeniem kontroli zarządczej w placówkach oświaty
7.9.1. Zasady kontroli zarządczej
7.9.2. Procedura zarządzania ryzykiem
7.10. Plan działalności i sprawozdanie z jego wykonania
7.10.1. Budowa planu działalności
7.10.2. Sprawozdanie z wykonania planu działalności
7.11. Procedury kontroli w jednostce oświatowej wynikające z ustawy o rachunkowości
7.11.2. System kontroli zobowiązań krótkoterminowych
7.11.3. Kontrola dowodów księgowych
7.11.4. Zadania kontroli formalno-rachunkowej
8. Inwentaryzacja w jednostkach organizacyjnych oświaty
8.1. Zasady ogólne
8.2. Istota inwentaryzacji
8.3. Cel inwentaryzacji bilansowej
8.4. Zakres inwentaryzacji
8.5. Terminy i częstotliwość
8.6. Metody inwentaryzacji
8.6.1. Spis z natury
8.6.2. Uzgadnianie sald
8.6.3. Porównanie danych ksiąg
8.7. Inwentaryzacja w drodze spisu z natury
8.8. Komisja inwentaryzacyjna
8.9. Dokumentacja czynności inwentaryzacyjnych przeprowadzonych w drodze spisu z natury
8.10. Przykładowa instrukcja inwentaryzacyjna
8.11. Rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych
8.11.1. Różnice zawinione oraz niezawinione
8.11.2. Ubytki naturalne mieszczące się w granicy limitów
8.11.3. Kompensata niedoborów
8.12. Ewidencja nadwyżki środka trwałego ujawnionego w trakcie inwentaryzacji
8.13. Inwentaryzacja w drodze potwierdzenia salda
8.14. Inwentaryzacja drogą weryfikacji
8.15. Rozliczenie inwentaryzacji i ujęcie jej wyników w księgach rachunkowych
8.16. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
9. Sprawozdania budżetowe w jednostkach oświaty
9.1. Ogólne zasady sporządzania sprawozdań budżetowych
9.2. Zakres informacyjny i zasady sporządzania sprawozdania Rb-27S
9.3. Zakres informacyjny i zasady sporządzania sprawozdania Rb-28S
9.4. Zasady konstrukcji sprawozdania Rb-34S z wykonania dochodów i wydatków na
wydzielonym rachunku
9.5. Terminy sprawozdania oraz odbiorcy sprawozdania
10. Sprawozdania w zakresie operacji finansowych samorządowych placówek
oświatowych
10.1. Rodzaje sprawozdań
10.2.Terminy sporządzania i przekazywania sprawozdań
10.3. Formy sporządzania i przekazywania sprawozdań
10.4. Korekty sprawozdań
10.5. Podstawowe zasady sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych
10.6. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości
10.7. Rb-Z kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz
poręczeń i gwarancji
10.8. Roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów
dłużnych Rb-UZ
10.9. Kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych -
Rb-N
11. Wydatki strukturalne w jednostkach oświatowych
11.1. Ewidencja wydatków strukturalnych
11.1.1. Dodatkowa klasyfikacja
11.1.2. Wydatki strukturalne - definicja
11.1.3. Sposób klasyfikowania
11.1.4. Dodatkowa ewidencja
11.1.5. Data wprowadzenia do ewidencji
11.2. Sporządzenie sprawozdania Rb-WSa
11.3. Przykład poprawnie wypełnionego sprawozdania RB-WSa
Dział II. Prawo podatkowe
1. Wstęp
2. Podatek dochodowy od osób fizycznych
2.1. Opodatkowanie podatkiem dochodowym dodatkowych świadczeń powiązanych ze stosunkiem
pracy
2.1.1. Opodatkowanie podatkiem dochodowym premii
2.1.2. Opodatkowanie podatkiem dochodowym nagród przyznawanych pracownikom
2.1.3. Opodatkowanie diet przyznawanych z tytułu podróży służbowej
2.1.4. Opodatkowanie imprez integracyjnych
2.1.5. Opodatkowanie podatkiem dochodowym posiłków spożywanych przez nauczycieli w
trakcie rad pedagogicznych
2.2. Świadczenia socjalne nabywane na rzecz pracowników
2.2.1. Zakres opodatkowania świadczeń pracowniczych w myśl PDOFizU
2.2.2. Zwolnienie świadczeń pracowniczych od podatku dochodowego
2.3. Zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym świadczeń pomocy materialnej o
charakterze socjalnym i motywacyjnym
2.3.1. Regulacje zawarte w ustawie o systemie oświaty
2.3.2. Skutki podatkowe otrzymania przez uczniów świadczeń pomocy materialnej o
charakterze socjalnym oraz motywacyjnym
2.4. Następstwa uchwały NSA dotyczącej opodatkowania przychodu ze świadczeń
medycznych podatkiem dochodowym od osób fizycznych - skutki
dla pracowników jednostek oświatowych
2.4.1. Możliwość skorzystania z usług medycznych na skutek wykupu przez pracodawcę
pakietu tych usług
2.4.2. Skutki w podatku dochodowym od osób fizycznych
2.4.3. Skutki w zakresie składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne
2.4.4. Schemat korekt deklaracji/informacji w zakresie podatku dochodowego od osób
fizycznych oraz deklaracji i raportów w zakresie składek
na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne
3. Podatek VAT
3.1. Uchwała NSA w sprawie uznania za podatników podatku VAT gminnych jednostek
budżetowych
3.2. Zwolnienie podmiotowe w podatku VAT
3.3. Zasady wystawiania faktur VAT oraz ich rodzaje na gruncie ustawy o podatku od
towarów i usług
3.3.1. Podmioty zobowiązane do wystawiania faktur VAT
3.3.2. Podatnicy zwolnieni
3.3.3. Obowiązek wystawiania faktur VAT
3.3.4. Regulacje wspólnotowe
3.3.5. Elementy faktur VAT
3.3.6. Nowe terminy wystawiania faktur VAT
3.3.7. Zasady wcześniejszego wystawiania faktur
3.3.8. Przeliczanie kwot wyrażonych na fakturach VAT
3.3.9. Rodzaje faktur VAT
3.3.9.1. Faktury korygujące
3.3.9.2. Noty korygujące
3.3.9.3. Faktury zaliczkowe
3.3.9.4. Faktury wystawiane na żądanie
3.3.9.5. Faktury wystawiane w formie elektronicznej
3.3.9.6. Faktury wystawiane w języku obcym
3.4. Refakturowanie usług
3.4.1. Zagadnienia wstępne
3.4.2. Definicja refakturowania
3.4.3. Refakturowanie w świetle ustawy o podatku VAT - niezbędne elementy refaktury
3.4.3.1. Konsekwencje podatkowe
3.4.3.2. Marża pośrednika
3.5. Najem w podatku od towarów i usług
3.5.1. Zagadnienia wstępne
3.5.2. Instytucja najmu
3.5.3. Podatek VAT należny
3.5.4. Moment powstania obowiązku podatkowego
3.5.5. Refakturowanie usług powiązanych z najmem
3.5.6. Podatek VAT naliczony
3.5.7. Obniżenie podatku należnego
3.6. Opodatkowanie usług świadczonych na stołówkach szkolnych w świetle ustawy o
podatku VAT
3.6.1. Zwolnienie od opodatkowania podatkiem VAT usług stołówkowych
3.6.1.1. Zwolnienie usług stołówkowych świadczonych pomiędzy szkołami publicznymi
3.6.1.2. Zwolnienie usług stołówkowych jako zakwalifikowanych do usług związanych z
edukacją
3.6.2. Opodatkowanie usług stołówkowych świadczonych w szkołach
3.6.3. Obowiązek umieszczania dodatkowych informacji na fakturach dokumentujących
sprzedaż zwolnioną
3.7. Dotacje, subwencje oraz dopłaty o podobnym charakterze w świetle ustawy o podatku
od towarów i usług
3.7.1. Pojęcie dotacji, subwencji oraz dopłaty o podobnym charakterze
3.7.2. Obowiązek podatkowy
3.7.3. Podstawa opodatkowania
3.7.4. Stawka podatku VAT
3.7.5. Dokumentowanie otrzymania oraz zwrotu dotacji
3.7.6. Następstwa zwrotu dotacji lub subwencji
3.8. Zakupy inwestycyjne oraz remonty w świetle przepisów prawa podatkowego
3.8.1. Definicja środków trwałych
3.8.2. Środki trwałe w budowie
3.8.3. Rozliczanie środków trwałych - wartość początkowa
3.8.4. Zakupy inwestycyjne zaliczane u podatnika do środków trwałych
3.8.4.1. Remonty
3.8.4.2. Modernizacja obiektów już istniejących
3.8.4.3. Wznoszenie oraz zakup nowych obiektów
3.8.5. Zakupy środków trwałych niestanowiących nieruchomości
3.9. Proporcja w podatku VAT oraz roczna korekta podatku
3.9.1. Czynności uprawniające do odliczenia podatku dochodowego
3.9.2. Kwota podatku naliczonego
3.9.3. Ograniczenia w odliczeniach podatku
3.9.4. Rozszerzenia w odliczeniach podatku
3.9.5. Podział zakupów ze względu na charakter ich wykorzystania
3.9.5.1. Zakup bezpośredni
3.9.5.2. Zakup pośredni
3.9.6. Zakup związany z działalnością
3.9.7. Zakup niezwiązany z działalnością
3.9.8. Działalność mieszana
3.9.9. Struktura sprzedaży
3.9.10. Ustalenie proporcji
3.9.11. Sposób określania wskaźnika proporcji
3.9.12. Sprzedaż dokonana
3.9.13. Orientacyjne określenie proporcji
3.9.14. Korekta podatku naliczonego od zakupów związanych z działalnością mieszaną
3.9.15. Zmiana przeznaczenia towarów i usług
328 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|