Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw stałą się integralną częścią
współczesnego życia gospodarczego. Jednak pełne zrozumienie istoty i przesłania CSR
wymaga umieszczenia jej w praktyce zarządzania.
Książka prezentuje koncepcję społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa (CSR)
w kontekście funkcjonowania i rozwoju organizacji.
Największą jej zaletą jest włączenie idei CSR w proces zarządzania
przedsiębiorstwem i powiązanie jej z polityką finansową i inwestycyjną, zarządzaniem
zasobami ludzkimi, marketingiem i zarządzaniem operacyjnym.
Zawiera liczne przykłady z praktyki gospodarczej. Drugie wydanie książki zostało
zaktualizowane oraz wzbogacone o najnowsze trendy związane z rozwojem doktryny
społecznej odpowiedzialności biznesu, jak i zrównoważonego rozwoju.
Praca składa się z trzech części, w których przedstawiono:
• genezę i istotę CSR,
• instrumenty zarządcze polityki CSR,
• współczesne koncepcje powiązane z CSR – zrównoważonego rozwoju,
przedsiębiorstwa obywatelskiego i społecznej przedsiębiorczości.
Publikacja jest kierowana zarówno do pracowników naukowych, studentów i słuchaczy
studiów podyplomowych na kierunkach ekonomicznych oraz zarządzania i marketingu, jak
również do praktyków – przedsiębiorców i menedżerów, którzy powinni mieć
świadomość spoczywającej na nich odpowiedzialności.
Szczególnie cenną ideą jest połączenie naukowych walorów publikacji z jej celami
dydaktycznymi. (...) Istotnym walorem publikacji są w tym względzie liczne studia
przypadków (...) stanowiące najbardziej praktyczną, a przez to przekonującą
ilustrację prezentowanych idei. (...) Bardzo interesujące i oryginalne zarazem jest
przedstawienie problemów polityki finansowej i inwestycyjnej z punktu widzenia ich
znaczenia dla społecznej odpowiedzialności.
Prof. dr hab. Andrzej Kaleta
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Dr Adriana Paliwoda-Matiolańska – pracownik naukowo-dydaktyczny
Katedry Handlu i Instytucji Rynkowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, absolwentka
IESE School of Business (program IFDP 2000). Od wielu lat prowadzi wykłady poświęcone
CSR na uczelniach polskich i zagranicznych. Między innymi wykładała gościnnie na
Roosevelt University w Chicago, Vienna University of Economics, Rey Juan Carlos
University. Ponadto realizuje badania naukowe w obszarze instytucjonalizacji wzorców
zrównoważonej produkcji i konsumpcji oraz społecznej odpowiedzialności
przedsiębiorstw. Autor licznych publikacji naukowych poświęconych CSR. Trener w
szkoleniach dla przedsiębiorców i programów edukacyjnych poświęconych społecznej
odpowiedzialności przedsiębiorstw.
Wstęp
CZĘŚĆ PIERWSZA Geneza i istota społecznej odpowiedzialności biznesu
Rozdział 1. Zmiany we współczesnym świecie jako przesłanki zainteresowania
społeczną odpowiedzialnością biznesu
Rozdział 2. Rozwój refleksji aksjologicznej i etycznej nad działalnością
gospodarczą w społeczeństwie
Rozdział 3. Odpowiedzialność społeczna a cele przedsiębiorstwa
Rozdział 4. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa - ewolucja pojęcia
4.1. Etyka biznesu a społeczna odpowiedzialność
4.2. Argumenty za i przeciw społecznej odpowiedzialności biznesu
Rozdział 5. Teoria interesariuszy i model społeczny przedsiębiorstwa
5.1. Miejsce, rola i znaczenie interesariuszy przedsiębiorstwa
5.2. Oczekiwania interesariuszy
5.3. Strategie oddziaływania interesariuszy na przedsiębiorstwo
Rozdział 6. Od społecznej odpowiedzialności biznesu do modeli społecznego
działania
Rozdział 7. Definicja społecznej odpowiedzialności biznesu z perspektywy teorii
interesariuszy
Rozdział 8. System społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
Pytania do części pierwszej
CZĘŚĆ DRUGA Instrumenty zarządcze w polityce społecznej
przedsiębiorstwa
Rozdział 9. Model zarządzania społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstwa
9.1. Fundamenty polityki współczesnego przedsiębiorstwa
9.2. Wzmacnianie zachowań społecznie odpowiedzialnych jako funkcja kultury
organizacyjnej
9.3. Rola naczelnego kierownictwa w tworzeniu polityki społecznej odpowiedzialności
przedsiębiorstwa
9.4. Społeczny aspekt jakości wewnętrznych procesów przedsiębiorstwa
9.4.1. Zarządzanie zasobami ludzkimi
9.4.2. Marketing
9.4.3. Polityka finansowa i inwestycyjna
9.4.4. Standardy zarządzania
9.4.5. Produkcja
Rozdział 10. Rola instytucji publicznych w promowaniu społecznym
przedsiębiorstw
Rozdział 11. Nadzór korporacyjny jako mechanizm regulujący społeczną
odpowiedzialność przedsiębiorstw
Rozdział 12. Korzyści z bycia społecznie odpowiedzialnym przedsiębiorstwem:
czy SOP może być źródłem przewagi konkurencyjnej?
12.1. Wpływ społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa na reputację
przedsiębiorstwa
12.2. Odpowiedzialność społeczna jako źródło innowacyjności
12.3. Rozwój kapitału społecznego jako efekt odpowiadania na oczekiwania interesariuszy
przedsiębiorstwa
12.4. Odpowiedzialność społeczna jako determinanta budowania przedsiębiorczego
środowiska
Rozdział 13. Rozwój przedsiębiorstwa jako proces tworzenia wartości dla
interesariuszy
Pytania do części drugiej
CZĘŚĆ TRZECIA Współczesne ujęcia społecznych aspektów działalności
przedsiębiorstw
Rozdział 14. Koncepcja zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa
Rozdział 15. Przedsiębiorstwo obywatelskie
Rozdział 16. Społeczna przedsiębiorczość
Pytania do części trzeciej
Zakończenie
Bibliografia
Słowniczek
Indeks rzeczowy
282 strony, Format: 16.5x23.8cm, oprawa miękka