|
USTAWA O FINANSACH PUBLICZNYCH KOMENTARZ
SMOLEŃ P. RED. wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2014, wydanie II cena netto: 399.90 Twoja cena 379,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ustawa o finansach publicznych
Komentarz
Komentarz zawiera stan prawny na styczeń 2014 r.
Komentarz do ustawy z 27.8.2009 r. o finansach
publicznych autorstwa wybitnego grona specjalistów pod redakcją prof. dr hab. Pawła
Smolenia, eksperta w dziedzinie finansów, stanowi szczegółowe i kompleksowe omówienie
wszystkich zagadnień omawianej tematyki, uwzględniając i prezentując najnowszy stan
prawny.
Nowe, zaktualizowane, 2 wydanie Komentarza prezentuje w
sposób wszechstronny dorobek doktryny i judykatury oraz obejmuje najnowsze orzecznictwo.
Ponadto uwzględniono aktualne piśmiennictwo z komentowanej dziedziny i dziedzin
pokrewnych.
W sposób wyczerpujący i zarazem praktyczny pozwala
zapoznać się z kwestiami dotyczącymi m.in.:
zakresu i zasad działania oraz organizacji jednostek budżetowych i samorządowych
zakładów budżetowych;
zakresu i zasad działania agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej i
państwowych funduszy celowych;
zasad funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie gospodarki
finansowej;
zasad i trybu kontroli procesów związanych z gromadzeniem i rozdysponowywaniem
środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem;
zasad zarządzania państwowym długiem publicznym oraz procedury ostrożnościowe i
sanacyjne;
zasad i trybu opracowywania oraz uchwalania Wieloletniego Planu Finansowego
Państwa;
zasad i trybu opracowywania oraz uchwalania wieloletniej prognozy finansowej
jednostki samorządu terytorialnego;
zasad i trybu sporządzania budżetu państwa w układzie zadaniowym;
zakresu i szczegółowości oraz zasad i trybu planowania, uchwalania i wykonywania
budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego;
szczególnych zasad rachunkowości, planowania i sprawozdawczości obowiązujących
w sektorze finansów publicznych;
zasad gospodarowania środkami publicznymi pochodzącymi z budżetu Unii
Europejskiej oraz z innych źródeł zagranicznych;
zasad kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego oraz koordynacji kontroli
zarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych.
Niniejsza pozycja, bazując na tekście jednolitym z
21.6.2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 885) uwzględnia i szczegółowo prezentuje omówienie
najnowszych zmian, w tym m.in. wynikających z:
- ustawy z 7.12.2012 r., w której zmiany dotyczą:
- obligatoryjnych elementów uzasadnienia projektu ustawy budżetowej jakim jest
skonsolidowany plan wydatków na rok budżetowy i dwa kolejne lata państwowych jednostek
budżetowych, państwowych funduszy celowych, agencji wykonawczych, instytucji gospodarki
budżetowej oraz państwowych osób prawnych, który to plan ma być sporządzany w
układzie zadań budżetowych grupujących wydatki według celów wraz z celami i
miernikami stopnia realizacji celów;
- kwestii związanych z wieloletnią prognozą finansową jednostek samorządu
terytorialnego poprzez wskazanie danych, które muszą w takowej prognozie się znaleźć;
- konieczności doprowadzenia danych zawartych w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa do
zgodności nie tylko z ustawą budżetową na dany rok podatkowy, ale także w
uzasadnionych przypadkach, do zgodności z danymi dotyczącymi przewidywanego wykonania
ustawy budżetowej za poprzedni rok budżetowy;
- postanowienia, że wieloletnia prognoza finansowa obejmuje okres roku budżetowego oraz
co najmniej trzech kolejnych lat budżetowych; działanie takie ma na celu zapewnienie
spójności z ustawowym wymogiem zachowania realistyczności prognoz.
- ustawy z 8.11.2013 r., w której zmiany dotyczą m.in.: wprowadzenia
stabilizującej reguły wydatkowej, programu postępowania naprawczego jednostki
samorządu terytorialnego w sytuacji niespełnienia przez jednostkę relacji wynikających
z art. 242-244 FinPublU oraz kwestii zastępczego ustalenia budżetu samorządowego przez
regionalną izbę obrachunkową.
- ustawy z 24.1.2014 r., która m.in. formułuje
katalog środków publicznych uznawanych za niepodatkowe należności budżetowe o
charakterze publiczno-prawnym, wprowadza możliwość upoważniania przez instytucje, z
którymi beneficjenci zawarli umowy o dofinansowanie projektu, innych instytucji
będących państwowymi jednostkami budżetowymi do wystawiania zleceń płatności na
rzecz beneficjentów, wprowadza zmianę mającą na celu wykreślenie przesłanki
wykluczenia z możliwości otrzymania środków europejskich tych beneficjentów, którzy
nie zrealizowali pełnego zakresu rzeczowego projektu w przypadku projektów
infrastrukturalnych lub nie zrealizowali celu projektu, a którzy nie popełnili
przestępstwa przy jednoczesnym zwrocie w terminie wszystkich należnych środków wraz z
odsetkami, oraz uzupełnienie przepisu o możliwość rozpatrywania odwołań od decyzji o
zwrocie środków przez instytucje pośredniczące.
Komentarz w sposób jasny i przejrzysty pozwala na
rozwiązanie pojawiających się w praktyce problemów związanych z wykładnią
przepisów zawartych w ustawie o finansach publicznych. Dla wygody Czytelników,
ułatwiając szybką orientację w tekście, niniejszy Komentarz wyróżnia się
szczegółową strukturą wewnętrzną, z precyzyjnym, przejrzystym i jednolitym
podziałem zagadnień.
Niniejsza pozycja to nieodzowna pomoc dla praktyków
prawa, w szczególności adwokatów, radców prawnych, sędziów, a także stanowi
nieocenioną bazę wiedzy dla urzędników organów publicznych związanych z sektorem
finansów publicznych oraz doktorantów, aplikantów zawodów prawniczych i studentów.
Przedmowa
Wykaz skrótów
Ustawa o finansach publicznych
Dział I. Zasady finansów publicznych
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Art. 1-4
Rozdział 2. Środki publiczne, nadwyżka i deficyt sektora finansów publicznych
Art. 5-7
Rozdział 3. Jednostki sektora finansów publicznych
Art. 8-32
Rozdział 4. Jawność i przejrzystość finansów publicznych
Art. 33-41
Rozdział 5. Zasady gospodarowania środkami publicznymi
Art. 42-67
Rozdział 6. Kontrola zarządcza oraz koordynacja kontroli zarzadczej w jednostkach
sektora finansów publicznych
Art. 68-71
Dział II. Państwowy dług publiczny
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Art. 72-75
Rozdział 2. Finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa
Art. 76-85
Rozdział 3. Procedury ostrożnościowe i sanacyjne
Art. 86-88
Rozdział 4. Ogólne zasady zaciągania zobowiązań przez inne niż Skarb Państwa
jednostki sektora finansów publicznych
Art. 89-94
Rozdział 5. Zasady i tryb emisji skarbowych papierów wartościowych
Art. 95-102
Dział III. Wieloletni Plan Finansowy Państwa i ustawa budżetowa
Rozdział 1. Wieloletni Plan Finansowy Państwa
Art. 103-108
Rozdział 2. Ustawa budżetowa
Art. 109-123
Rozdział 3. Przeznaczenie wydatków budżetu państwa
Art. 124-137
Rozdział 4. Tryb opracowywania i uchwalania budżetu państwa
Art. 138-145
Rozdział 5. Wykonywanie ustawy budżetowej
Art. 146-183
Rozdział 6. Wykonywanie budżetu środków europejskich
Art. 184-195
Rozdział 7. Bankowa obsługa budżetu państwa oraz niektórych jednostek sektora
finansów publicznych
Art. 196-201
Dział IV. Środki europejskie i inne środki pochodzące ze źródeł zagranicznych,
niepodlegające zwrotowi
Art. 202-210
Dział V. Budżet, wieloletnia prognoza finansowa i uchwała budżetowa jednostki
samorządu terytorialnego
Rozdział 1. Zakres budżetu jednostki samorządu terytorialnego
Art. 211-225
Rozdział 2. Wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego
Art. 226-232
Rozdział 3. Uchwała budżetowa
Art. 233-246
Rozdział 4. Wykonywanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego
Art. 247-264
Rozdział 5. Tryb zatwierdzenia wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego
Art. 265-271
Dział VI. Audyt wewnętrzny oraz koordynacja audytu wewnętrznego w jednostkach
sektora finansów publicznych
Art. 272-296
Dział VII. Przepis końcowy
Art. 297
Indeks rzeczowy
1200 stron, Format: 12.5x19.5cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|