ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

OCHRONA KONSUMENTA W PRAWIE POLSKIM I UNII EUROPEJSKIEJ


KRÓLIKOWSKA-OLCZAK M. PACHUCA-SMULSKA B.

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 138.60 Twoja cena  131,67 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ochrona konsumenta w prawie polskim i Unii Europejskiej


Dynamiczny rozwój ochrony konsumenta w Unii Europejskiej zrewolucjonizował ochronę konsumenta w Polsce. W krajowych porządkach prawnych prawodawcy przyjmują założenie, że wobec przedsiębiorcy-profesjonalisty, konsument jest stroną słabszą zarówno ze względu na stopień swoich kompetencji oraz dostępu do informacji, jak i możliwości ekonomicznych. Prawodawca unijny dąży nie tyle do wyrównania osobistej pozycji konsumenta jako strony słabszej, ile do wzmocnienia jego roli w mechanizmach konkurencji, ponieważ tego wymaga zapewnienie równowagi i rozwoju rynku wewnętrznego.

W monografii zaprezentowano analizę wybranych zagadnień dotyczących praw konsumenta w poszczególnych sektorach gospodarki, a zwłaszcza na rynku usług: żywnościowych,  finansowych, turystycznych, medycznych czy internetowych.

Poruszono również problemy jego ochrony w prawie cywilnym, prawie zamówień publicznych i postępowaniu administracyjnym.

Każdy rozdział odnosi się do tematów nie tylko aktualnych, często dyskusyjnych, lecz także ma wyjątkowe znaczenie dla praktyki.

Przedkładana Czytelnikowi książka została podzielona na osiem części, które zawierają problemowe potraktowanie wybranych, najciekawszych i najbardziej aktualnych zagadnień.

Publikacja adresowana jest do prawników, ekonomistów, urzędników, przedsiębiorców, studentów i nauczycieli akademickich, konsumentów, do wszystkich, którzy chcą  pogłębić swoją wiedzę o prawach konsumenta.


Przedmowa

Autorzy

Wykaz skrótów

Bibliografia

Część I. Społeczeństwo konsumpcyjne w refleksji filozoficznej i językowej

Rozdział I. Fenomeny społeczeństwa konsumpcyjnego w filozofii Hanny Arendt

Rozdział II. "kFEEL NATURALny" - spojrzenie językoznawcy na najnowsze reklamy
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Budowa reklamy
§ 3. Charakterystyka wypowiedzi reklamowej
§ 4. Slogan - główna część reklamy
§ 5. Reklama a obyczaje językowe
§ 6. Podsumowanie

Część II. Prawo konsumenta do informacji

Rozdział III. Konsument - pojęcie i jego europejski model
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Definicja konsumenta w prawie polskim
§ 3. Definicja konsumenta w prawie Unii Europejskiej
§ 4. Model przeciętnego konsumenta
§ 5. Podsumowanie

Rozdział IV. Prawo do informacji i edukacji podstawą ochrony interesów konsumenta
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Pojęcie informacji
§ 3. Ewolucja regulacji prawnych - prawa do informacji
§ 4. Społeczeństwo informacyjne
§ 5. Prawo konsumenta do informacji
§ 6. Informacja handlowa a reklama
§ 7. Podstawy prawa do informacji w projekcie ustawy o prawach konsumenta
§ 8. Podstawy prawa do informacji w wybranych szczegółowych regulacjach prawnych
§ 9. Prawo do prywatności informacyjnej
§ 10. Podsumowanie

Rozdział V. Reklama zawodów prawniczych a interes konsumentów - na przykładzie zawodu adwokata
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Reklama
§ 3. Reklama a informacja
§ 4. Reklama i informacja o usługach adwokackich
I. Zakaz reklamy usług adwokackich
II. Informacja o usługach adwokackich
III. Status podmiotu świadczącego usługi prawne a reklama
1. Aplikanci adwokaccy
2. Doradcy prawni
3. Promowanie Adwokatury
§ 5. Reklama adwokacka - spojrzenie konsumenta
§ 6. Podsumowanie

Rozdział VI. Potrzeba ochrony prawnej poszczególnych grup konsumentów jako odbiorców reklamy
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Problematyka reklamy
§ 3. Model współczesnego konsumenta
§ 4. Klasyfikacja konsumentów jako odbiorców reklamy
I. Dzieci jako wyjątkowi odbiorcy reklamy
II. Osoby starsze
§ 5. Podsumowanie

Część III. Konsument na rynku usług medycznych

Rozdział VII. Ochrona zdrowia publicznego w systemie prawnym Unii Europejskiej
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Ewolucja rozwiązań prawnych UE w zakresie zdrowia publicznego
§ 3. Prawo do ochrony zdrowia w Traktacie lizbońskim
§ 4. Regulacje prawne dotyczące wyrobów tytoniowych a ochrona
zdrowia
§ 5. Regulacje prawne dotyczące tzw. dopalaczy a ochrona zdrowia
§ 6. Podsumowanie

Rozdział VIII. Udostępnianie informacji o stanie zdrowia konsumenta-pacjenta przez podmiot wykonujący działalność leczniczą
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Pacjent jako konsument
§ 3. Udostępnianie informacji o stanie zdrowia
I. Udostępnianie informacji o stanie zdrowia
II. Udostępnianie dokumentacji medycznej
§ 4. Podsumowanie

Rozdział IX. Reklama farmaceutyczna a ochrona praw konsumenta
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Reklama farmaceutyczna
§ 3. Źródła ograniczeń stawianych reklamie farmaceutycznej
§ 4. Rodzaje nadzoru nad reklamą farmaceutyczną
§ 5. Roszczenia konsumenta
§ 6. Ochrona interesów konsumentów w postępowaniu cywilnym
§ 7. Podsumowanie

Rozdział X. Prawo konsumenta do informacji a reklama produktów leczniczych, produktów kosmetycznych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz suplementów diety
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Konsument - nabywca produktów leczniczych, produktów kosmetycznych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i suplementów diety
§ 3. Prawo konsumenta do informacji
§ 4. Reklama w prawie farmaceutycznym
§ 5. Reklama produktów kosmetycznych i informacje o produkcie
§ 6. Reklama i informacja dotycząca środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i suplementów diety
§ 7. Podsumowanie

Część IV. Konsument na rynku usług turystycznych

Rozdział XI. Ochrona konsumenta na rynku usług turystycznych
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Rozwój sektora usług turystycznych jako determinant konieczności ochrony turysty jako konsumenta
§ 3. Turysta i organizator turystyki jako strony umowy
I. Turysta jako konsument
II. Organizator turystyki
§ 4. Konieczne informacje przed zawarciem umowy
§ 5. Charakter prawny i treść umowy o podróż
§ 6. Odpowiedzialność kontraktowa i deliktowa organizatora turystyki
§ 7. Zmiany w treści umowy
§ 8. Podsumowanie

Rozdział XII. Ochrona konsumenta usług transportu lotniczego
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Prawa przyznane pasażerom linii lotniczych na gruncie prawa unijnego
§ 3. Nadzwyczajne okoliczności ograniczające lub uwalniające przewoźnika od odpowiedzialności
§ 4. Postępowanie reklamacyjne
§ 5. Proponowane zmiany w przepisach unijnych dotyczących praw pasażerów linii lotniczych
§ 6. Podsumowanie

Rozdział XIII. Ochrona konsumenta na rynku przewozów morskich
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Specyfika rynku przewozów morskich pasażerskich - nowe trendy, nowe wyzwania
§ 3. Międzynarodowy a europejski rynek morskich przewozów pasażerskich
§ 4. Prawo pasażera do informacji
§ 5. Prawa pasażerów i obowiązki przewoźnika w przypadku odwołania lub opóźnienia podróży
§ 6. Prawo do niedyskryminacyjnych warunków umownych osób niepełnosprawnych
§ 7. Skarga pasażera na działania przewoźników
§ 8. Odpowiedzialność przewoźnika morskiego za śmierć lub uszczerbek na zdrowiu pasażera
§ 9. Odpowiedzialność przewoźnika morskiego za bagaż pasażera
§ 10. Podsumowanie

Część V. Ochrona konsumenta na rynku żywnościowym

Rozdział XIV. Prawo konsumentów do rzetelnej informacji na rynku żywności
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Regulacje prawne dotyczące rzetelnej informacji o żywności w Unii Europejskiej i w Polsce
§ 3. Wybrane akty prawne dotyczące informowania konsumentów o niektórych rodzajach żywności
§ 4. Ochrona konsumentów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi i czynami nieuczciwej konkurencji
§ 5. Podsumowanie

Rozdział XV. Ochrona oznaczeń geograficznych z perspektywy konsumentów
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Oznaczenie geograficzne - pojęcie
§ 3. Ratio legis ochrony oznaczeń geograficznych
I. Perspektywa konsumentów
1. Funkcja informacyjna
2. Funkcja gwarancyjna
II. Perspektywa producentów
1. Ochrona reputacji
2. Funkcja przyciągania klienteli
III. Perspektywa regionu i kraju
1. Ochrona obszarów wiejskich
2. Gastronomia turystyczna
§ 4. Instrumenty ochrony oznaczeń geograficznych w Unii Europejskiej
I. Chroniona Nazwa Pochodzenia (ChNP) oraz Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG)
II. Skutki rejestracji
§ 5. Zakres ochrony oznaczeń geograficznych
I. Bezprawne porównanie lub wykorzystanie renomy na przykładzie nazwy champagne
II. Nadużycie, imitacja, przywołanie
1. Gorgonozola v. Cambozola
2. Parmigiano Reggiano v. parmezan
3. Fałszywe i wprowadzające w błąd określenie miejsca pochodzenia
§ 6. Podsumowanie

Część VI. Rynek usług finansowych

Rozdział XVI. Skuteczność zabezpieczenia roszczeń nabywcy poprzez otwarty mieszkaniowy rachunek powierniczy w przypadku upadłości
dewelopera

§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Dopuszczalność realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego na gruncie niebędącym własnością lub w użytkowaniu wieczystym dewelopera
§ 3. Uregulowania prawne upadłości dewelopera przed i po wejściu w życie ustawy deweloperskiej
§ 4. Odrębne masy upadłości w zakresie przedsięwzięć deweloperskich
§ 5. Pierwszeństwo w zaspokojeniu nabywców
§ 6. Zgromadzenie nabywców
§ 7. Podsumowanie

Rozdział XVII. Patologie systemu konsorcyjnego - wybrane aspekty nieuczciwej praktyki rynkowej
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. System konsorcyjny
§ 3. Prawo karne a prowadzenie działalności w formie systemu konsorcyjnego
I. Penalizacja systemu konsorcyjnego w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
II. Penalizacja systemu konsorcyjnego w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
§ 4. Podsumowanie

Rozdział XVIII. Niedozwolone klauzule umowne w umowach ubezpieczenia
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Niedozwolone postanowienia umowne w regulacji Kodeksu cywilnego
§ 3. Dobre obyczaje a good faith - problematyka klasyfikacji
§ 4. Wzorzec umowy - jego klasyfikacja i kontrola
§ 5. Niedozwolone postanowienia umowne w zakresie ubezpieczeń na podstawie wpisów do rejestru UOKiK
§ 6. Podsumowanie

Część VII. Ochrona konsumenta na rynku usług internetowych

Rozdział XIX. Ochrona konsumenta w handlu elektronicznym
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Umowy zawierane pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem w Internecie
I. Pojęcie umów zawieranych na odległość
II. Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy
III. Prawo odstąpienia od umowy
IV. Pozostałe zagadnienia
§ 3. Podsumowanie

Rozdział XX. Konsument wobec internetowej reklamy behawioralnej
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Data mining, zbiory informacji o konsumentach
§ 3. Profilowanie marketingowe
§ 4. Internetowa reklama behawioralna - polskie i ponadnarodowe rozwiązania prawne
§ 5. Kodeksy branżowe, ochrona danych osobowych konsumentów
§ 6. Ekonomiczne znaczenie profilowania marketingowego
§ 7. Podsumowanie

Część VIII. Ochrona konsumenta w prawie cywilnym, prawie zamówień publicznych i postępowaniu administracyjnym

Rozdział XXI. Wpływ zmowy przetargowej na ograniczanie praw konsumenta
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Pojęcie porozumień ograniczających konkurencję
§ 3. Rodzaje zmowy przetargowej
§ 4. Formy zmowy przetargowej
I. Zmowy zamawiających z wykonawcami
§ 5. Postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego a zmowa przetargowa
I. Ogłoszenie o zamówieniu
II. Kryteria kwalifikacji wykonawców
III. Opis przedmiotu zamówienia i sporządzenie oferty
IV. Wadium
V. Unieważnienie postępowania przetargowego
§ 6. Sankcje za naruszenie prawa poprzez zawarcie zmowy przetargowej
§ 7. Podsumowanie

Rozdział XXII. Konsumenckie prawo odstąpienia od umowy
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Umowne prawo odstąpienia
I. Istota prawa odstąpienia
II. Termin realizacji prawa odstąpienia
III. Skutki odstąpienia od umowy
IV. Odstępne
§ 3. Odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i umowy zawartej na odległość
I. Pojęcie umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa
II. Pojęcie umowy zawartej na odległość
III. Konstrukcja prawa odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i umowy zawartej na odległość
IV. Skutki odstąpienia
V. Odstąpienie od umowy a reklama
§ 4. Przypadki umownego prawa odstąpienia przez kupującego
§ 5. Odstąpienie od umowy z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową
I. Rękojmia a niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową
II. Niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową
III. Uprawnienia kupującego
§ 6. Podsumowanie

Rozdział XXIII. Wydawanie kopii i odpisów dok umentów w trybie przepisów KPA oraz ich znaczenie dla konsumentów
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Część merytoryczna
§ 3. Podsumowanie

Indeks rzeczowy


394 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022