Ochrona konsumenta w prawie polskim i Unii Europejskiej
Dynamiczny rozwój ochrony konsumenta w Unii
Europejskiej zrewolucjonizował ochronę konsumenta w Polsce. W krajowych
porządkach prawnych prawodawcy przyjmują założenie, że wobec
przedsiębiorcy-profesjonalisty, konsument jest stroną słabszą zarówno ze względu na
stopień swoich kompetencji oraz dostępu do informacji, jak i możliwości ekonomicznych.
Prawodawca unijny dąży nie tyle do wyrównania osobistej pozycji konsumenta jako strony
słabszej, ile do wzmocnienia jego roli w mechanizmach konkurencji, ponieważ tego wymaga
zapewnienie równowagi i rozwoju rynku wewnętrznego.
W monografii zaprezentowano analizę wybranych zagadnień
dotyczących praw konsumenta w poszczególnych sektorach gospodarki, a zwłaszcza na rynku
usług: żywnościowych, finansowych, turystycznych, medycznych czy internetowych.
Poruszono również problemy jego ochrony w prawie
cywilnym, prawie zamówień publicznych i postępowaniu administracyjnym.
Każdy rozdział odnosi się do tematów nie tylko
aktualnych, często dyskusyjnych, lecz także ma wyjątkowe znaczenie dla praktyki.
Przedkładana Czytelnikowi książka została podzielona
na osiem części, które zawierają problemowe potraktowanie wybranych, najciekawszych i
najbardziej aktualnych zagadnień.
Publikacja adresowana jest do prawników, ekonomistów,
urzędników, przedsiębiorców, studentów i nauczycieli akademickich, konsumentów, do
wszystkich, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę o prawach konsumenta.
Przedmowa
Autorzy
Wykaz skrótów
Bibliografia
Część I. Społeczeństwo konsumpcyjne w refleksji filozoficznej i
językowej
Rozdział I. Fenomeny społeczeństwa konsumpcyjnego w filozofii Hanny Arendt
Rozdział II. "kFEEL NATURALny" - spojrzenie językoznawcy na najnowsze
reklamy
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Budowa reklamy
§ 3. Charakterystyka wypowiedzi reklamowej
§ 4. Slogan - główna część reklamy
§ 5. Reklama a obyczaje językowe
§ 6. Podsumowanie
Część II. Prawo konsumenta do informacji
Rozdział III. Konsument - pojęcie i jego europejski model
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Definicja konsumenta w prawie polskim
§ 3. Definicja konsumenta w prawie Unii Europejskiej
§ 4. Model przeciętnego konsumenta
§ 5. Podsumowanie
Rozdział IV. Prawo do informacji i edukacji podstawą ochrony interesów
konsumenta
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Pojęcie informacji
§ 3. Ewolucja regulacji prawnych - prawa do informacji
§ 4. Społeczeństwo informacyjne
§ 5. Prawo konsumenta do informacji
§ 6. Informacja handlowa a reklama
§ 7. Podstawy prawa do informacji w projekcie ustawy o prawach konsumenta
§ 8. Podstawy prawa do informacji w wybranych szczegółowych regulacjach prawnych
§ 9. Prawo do prywatności informacyjnej
§ 10. Podsumowanie
Rozdział V. Reklama zawodów prawniczych a interes konsumentów - na przykładzie
zawodu adwokata
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Reklama
§ 3. Reklama a informacja
§ 4. Reklama i informacja o usługach adwokackich
I. Zakaz reklamy usług adwokackich
II. Informacja o usługach adwokackich
III. Status podmiotu świadczącego usługi prawne a reklama
1. Aplikanci adwokaccy
2. Doradcy prawni
3. Promowanie Adwokatury
§ 5. Reklama adwokacka - spojrzenie konsumenta
§ 6. Podsumowanie
Rozdział VI. Potrzeba ochrony prawnej poszczególnych grup konsumentów jako
odbiorców reklamy
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Problematyka reklamy
§ 3. Model współczesnego konsumenta
§ 4. Klasyfikacja konsumentów jako odbiorców reklamy
I. Dzieci jako wyjątkowi odbiorcy reklamy
II. Osoby starsze
§ 5. Podsumowanie
Część III. Konsument na rynku usług medycznych
Rozdział VII. Ochrona zdrowia publicznego w systemie prawnym Unii Europejskiej
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Ewolucja rozwiązań prawnych UE w zakresie zdrowia publicznego
§ 3. Prawo do ochrony zdrowia w Traktacie lizbońskim
§ 4. Regulacje prawne dotyczące wyrobów tytoniowych a ochrona
zdrowia
§ 5. Regulacje prawne dotyczące tzw. dopalaczy a ochrona zdrowia
§ 6. Podsumowanie
Rozdział VIII. Udostępnianie informacji o stanie zdrowia konsumenta-pacjenta
przez podmiot wykonujący działalność leczniczą
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Pacjent jako konsument
§ 3. Udostępnianie informacji o stanie zdrowia
I. Udostępnianie informacji o stanie zdrowia
II. Udostępnianie dokumentacji medycznej
§ 4. Podsumowanie
Rozdział IX. Reklama farmaceutyczna a ochrona praw konsumenta
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Reklama farmaceutyczna
§ 3. Źródła ograniczeń stawianych reklamie farmaceutycznej
§ 4. Rodzaje nadzoru nad reklamą farmaceutyczną
§ 5. Roszczenia konsumenta
§ 6. Ochrona interesów konsumentów w postępowaniu cywilnym
§ 7. Podsumowanie
Rozdział X. Prawo konsumenta do informacji a reklama produktów leczniczych,
produktów kosmetycznych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego
oraz suplementów diety
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Konsument - nabywca produktów leczniczych, produktów kosmetycznych, środków
spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i suplementów diety
§ 3. Prawo konsumenta do informacji
§ 4. Reklama w prawie farmaceutycznym
§ 5. Reklama produktów kosmetycznych i informacje o produkcie
§ 6. Reklama i informacja dotycząca środków spożywczych specjalnego przeznaczenia
żywieniowego i suplementów diety
§ 7. Podsumowanie
Część IV. Konsument na rynku usług turystycznych
Rozdział XI. Ochrona konsumenta na rynku usług turystycznych
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Rozwój sektora usług turystycznych jako determinant konieczności ochrony turysty
jako konsumenta
§ 3. Turysta i organizator turystyki jako strony umowy
I. Turysta jako konsument
II. Organizator turystyki
§ 4. Konieczne informacje przed zawarciem umowy
§ 5. Charakter prawny i treść umowy o podróż
§ 6. Odpowiedzialność kontraktowa i deliktowa organizatora turystyki
§ 7. Zmiany w treści umowy
§ 8. Podsumowanie
Rozdział XII. Ochrona konsumenta usług transportu lotniczego
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Prawa przyznane pasażerom linii lotniczych na gruncie prawa unijnego
§ 3. Nadzwyczajne okoliczności ograniczające lub uwalniające przewoźnika od
odpowiedzialności
§ 4. Postępowanie reklamacyjne
§ 5. Proponowane zmiany w przepisach unijnych dotyczących praw pasażerów linii
lotniczych
§ 6. Podsumowanie
Rozdział XIII. Ochrona konsumenta na rynku przewozów morskich
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Specyfika rynku przewozów morskich pasażerskich - nowe trendy, nowe wyzwania
§ 3. Międzynarodowy a europejski rynek morskich przewozów pasażerskich
§ 4. Prawo pasażera do informacji
§ 5. Prawa pasażerów i obowiązki przewoźnika w przypadku odwołania lub opóźnienia
podróży
§ 6. Prawo do niedyskryminacyjnych warunków umownych osób niepełnosprawnych
§ 7. Skarga pasażera na działania przewoźników
§ 8. Odpowiedzialność przewoźnika morskiego za śmierć lub uszczerbek na zdrowiu
pasażera
§ 9. Odpowiedzialność przewoźnika morskiego za bagaż pasażera
§ 10. Podsumowanie
Część V. Ochrona konsumenta na rynku żywnościowym
Rozdział XIV. Prawo konsumentów do rzetelnej informacji na rynku żywności
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Regulacje prawne dotyczące rzetelnej informacji o żywności w Unii Europejskiej i
w Polsce
§ 3. Wybrane akty prawne dotyczące informowania konsumentów o niektórych rodzajach
żywności
§ 4. Ochrona konsumentów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi i czynami nieuczciwej
konkurencji
§ 5. Podsumowanie
Rozdział XV. Ochrona oznaczeń geograficznych z perspektywy konsumentów
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Oznaczenie geograficzne - pojęcie
§ 3. Ratio legis ochrony oznaczeń geograficznych
I. Perspektywa konsumentów
1. Funkcja informacyjna
2. Funkcja gwarancyjna
II. Perspektywa producentów
1. Ochrona reputacji
2. Funkcja przyciągania klienteli
III. Perspektywa regionu i kraju
1. Ochrona obszarów wiejskich
2. Gastronomia turystyczna
§ 4. Instrumenty ochrony oznaczeń geograficznych w Unii Europejskiej
I. Chroniona Nazwa Pochodzenia (ChNP) oraz Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG)
II. Skutki rejestracji
§ 5. Zakres ochrony oznaczeń geograficznych
I. Bezprawne porównanie lub wykorzystanie renomy na przykładzie nazwy champagne
II. Nadużycie, imitacja, przywołanie
1. Gorgonozola v. Cambozola
2. Parmigiano Reggiano v. parmezan
3. Fałszywe i wprowadzające w błąd określenie miejsca pochodzenia
§ 6. Podsumowanie
Część VI. Rynek usług finansowych
Rozdział XVI. Skuteczność zabezpieczenia roszczeń nabywcy poprzez otwarty
mieszkaniowy rachunek powierniczy w przypadku upadłości
dewelopera
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Dopuszczalność realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego na gruncie
niebędącym własnością lub w użytkowaniu wieczystym dewelopera
§ 3. Uregulowania prawne upadłości dewelopera przed i po wejściu w życie ustawy
deweloperskiej
§ 4. Odrębne masy upadłości w zakresie przedsięwzięć deweloperskich
§ 5. Pierwszeństwo w zaspokojeniu nabywców
§ 6. Zgromadzenie nabywców
§ 7. Podsumowanie
Rozdział XVII. Patologie systemu konsorcyjnego - wybrane aspekty nieuczciwej
praktyki rynkowej
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. System konsorcyjny
§ 3. Prawo karne a prowadzenie działalności w formie systemu konsorcyjnego
I. Penalizacja systemu konsorcyjnego w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
II. Penalizacja systemu konsorcyjnego w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom
rynkowym
§ 4. Podsumowanie
Rozdział XVIII. Niedozwolone klauzule umowne w umowach ubezpieczenia
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Niedozwolone postanowienia umowne w regulacji Kodeksu cywilnego
§ 3. Dobre obyczaje a good faith - problematyka klasyfikacji
§ 4. Wzorzec umowy - jego klasyfikacja i kontrola
§ 5. Niedozwolone postanowienia umowne w zakresie ubezpieczeń na podstawie wpisów do
rejestru UOKiK
§ 6. Podsumowanie
Część VII. Ochrona konsumenta na rynku usług internetowych
Rozdział XIX. Ochrona konsumenta w handlu elektronicznym
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Umowy zawierane pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem w Internecie
I. Pojęcie umów zawieranych na odległość
II. Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy
III. Prawo odstąpienia od umowy
IV. Pozostałe zagadnienia
§ 3. Podsumowanie
Rozdział XX. Konsument wobec internetowej reklamy behawioralnej
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Data mining, zbiory informacji o konsumentach
§ 3. Profilowanie marketingowe
§ 4. Internetowa reklama behawioralna - polskie i ponadnarodowe rozwiązania prawne
§ 5. Kodeksy branżowe, ochrona danych osobowych konsumentów
§ 6. Ekonomiczne znaczenie profilowania marketingowego
§ 7. Podsumowanie
Część VIII. Ochrona konsumenta w prawie cywilnym, prawie zamówień
publicznych i postępowaniu administracyjnym
Rozdział XXI. Wpływ zmowy przetargowej na ograniczanie praw konsumenta
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Pojęcie porozumień ograniczających konkurencję
§ 3. Rodzaje zmowy przetargowej
§ 4. Formy zmowy przetargowej
I. Zmowy zamawiających z wykonawcami
§ 5. Postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego a zmowa przetargowa
I. Ogłoszenie o zamówieniu
II. Kryteria kwalifikacji wykonawców
III. Opis przedmiotu zamówienia i sporządzenie oferty
IV. Wadium
V. Unieważnienie postępowania przetargowego
§ 6. Sankcje za naruszenie prawa poprzez zawarcie zmowy przetargowej
§ 7. Podsumowanie
Rozdział XXII. Konsumenckie prawo odstąpienia od umowy
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Umowne prawo odstąpienia
I. Istota prawa odstąpienia
II. Termin realizacji prawa odstąpienia
III. Skutki odstąpienia od umowy
IV. Odstępne
§ 3. Odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i umowy zawartej na
odległość
I. Pojęcie umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa
II. Pojęcie umowy zawartej na odległość
III. Konstrukcja prawa odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i
umowy zawartej na odległość
IV. Skutki odstąpienia
V. Odstąpienie od umowy a reklama
§ 4. Przypadki umownego prawa odstąpienia przez kupującego
§ 5. Odstąpienie od umowy z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową
I. Rękojmia a niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową
II. Niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową
III. Uprawnienia kupującego
§ 6. Podsumowanie
Rozdział XXIII. Wydawanie kopii i odpisów dok umentów w trybie przepisów KPA
oraz ich znaczenie dla konsumentów
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Część merytoryczna
§ 3. Podsumowanie
Indeks rzeczowy
394 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka