Kontrola w jednostkach pomocy społecznej
Kontrola zewnętrzna oraz kontrola zarządcza - wskazówki dla kierowników jednostek
Książka przygotowana dla kierowników jednostek pomocy
społecznej.
Publikacja to źródło fachowych informacji, z którego
dowiedzą się Państwo:
jak uniknąć błędów, które najczęściej popełniano w JPS, a które
stwierdziły RIO podczas kontroli?
jakie niedociągnięcia stwierdzono podczas kontroli wojewody i na co kontrolerzy
zwracają szczególną uwagę?
jak NIK oceniła wywiązywanie się JPS z realizacji swoich obowiązków?
jak sanepid przeprowadza nadzór zapobiegawczy i bieżący nad DPS-ami?
jakie obowiązki ciążą na JPS w związku z ochroną danych osobowych i jakie są
zasady przeprowadzania kontroli przez GIODO?
kiedy PIP może wszcząć kontrolę i jaki jest przebieg postępowania?
Ponadto z publikacji dowiedzą się Państwo jak
wprowadzić i nadzorować kontrolę zarządczą z uwzględnieniem wskazówek zawartych w
standardach kontroli zarządczej oraz w wytycznych samooceny kontroli finansowej.
W pierwszej części publikacji opisano
najważniejsze kontrole zewnętrzne, które są przeprowadzane w jednostkach pomocy
społecznej. Są to: kontrola wojewody, RIO, NIK, GIODO, PIP, kontrola gminy i powiatu
oraz nadzór sanepidu. Do każdej kontroli dołączono informacje o najczęściej
popełnianych nieprawidłowościach, które wykryły poszczególne organy kontrolne.
Pomoże to czytelnikom zweryfikować, czy w ich jednostce również nie dochodzi do
podobnych lub takich samych nieprawidłowości.
Drugą część publikacji poświęcono kontroli
zarządczej. Pomimo, że kontrola zarządcza obowiązuje od 1 stycznia 2010 r., to wciąż
budzi wiele wątpliwości, szczególnie w przypadkach wdrożenia jej procedur, czy oceny
ryzyka. W książce opisano jak kontrola zarządcza powinna być wdrożona i utrzymana z
uwzględnieniem standardów kontroli zarządczej i procedur samooceny z kontroli
finansowej.
Wszystkie dokumenty z publikacji są zamieszczone
– w wersji edytowalnej i gotowej do wydruku – na portalu www.ekspertbeck.pl
Notki biograficzne
Wykaz skrótów
CZĘŚĆ 1. Kontrola i nadzór zewnętrzny
1. Kontrola RIO
1.1. Uprawnienia kontrolne RIO w odniesieniu do jednostek pomocy społecznej
1.2. Źródła finansowania zadań z pomocy społecznej
1.3. Struktura organizacyjna pomocy społecznej
1.4. Obowiązki i odpowiedzialność kierownika jednostki pomocy społecznej w zakresie
gospodarki finansowej
1.5. Przedmiot kontroli RIO w jednostkach pomocy społecznej
1.5.1. Cel kontroli RIO
1.5.2. Obszar czynności kontrolnych
1.6. Przykłady nieprawidłowości stwierdzonych w trakcie kontroli gospodarki finansowej
prowadzonych przez RIO w samorządowych jednostkach
organizacyjnych realizujących zadania z zakresu pomocy społecznej
1.6.1. Nieprawidłowości w zakresie spraw organizacyjnych i unormowań wewnętrznych
1.6.2. Nieprawidłowości w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości
1.6.3. Nieprawidłowości w zakresie dochodów i wydatków jednostek pomocy społecznej
1.6.4. Nieprawidłowości w zakresie gospodarowania mieniem
2. Kontrola wojewody
2.1. Kompetencje wojewody w zakresie kontroli jednostek pomocy społecznej
2.2. Tryb i przebieg postępowania kontrolnego. Protokół kontroli
2.2.1. Tryb przeprowadzania kontroli
2.2.2. Protokół kontroli
2.3. Zalecenia pokontrolne, sposób realizacji oraz konsekwencje ich nieprzestrzegania
2.3.1. Zalecenia pokontrolne
2.3.2. Kary
2.4. Najczęściej popełniane błędy w jednostkach pomocy społecznej
2.4.1. Ośrodki pomocy społecznej
2.4.2. Powiatowe centra pomocy rodzinie
2.4.3. Domy pomocy społecznej
2.5. Uwagi ogólne
3. Kontrola NIK
3.1. Kryterh i zakres kontroli
3.2. Realizacja pomocy społecznej
3.3. Przeprowadzana przez NIK kontrola realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej
3.3.1. Wprowadzenie
3.3.2. Realizacja kontraktów socjalnych
3.3.3. Pomoc ofiarom przemocy w rodzinie
3.3.4. Domy pomocy społecznej
3.3.5. Domy dziecka
3.3.6. Alimenty
3.3.7. Pomoc niepełnosprawnym
4. Nadzór sanepidu
4.1. Zadania sanepidu
4.2. Wymagania sanitarne i techniczne dla domów pomocy społecznej
4.3. Wymagania dotyczące higieny pracy pracowników domów pomocy społecznej
4.4. Wyniki kontroli
4.4.1. Wyniki kontroli w DPS i w środowiskowych domach samopomocy
4.4.2. Nadzór nad jakością wody do spożycia przez ludzi
4.4.3. Nadzór nad bezpieczeństwem żywności i żywienia
4.4.4. Podsumowanie oceny DPS (woj. mazowieckie)
5. Kontrola GIODO
5.1. Wprowadzenie
5.2. Obowiązki administratora danych
5.3. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych
5.4. Zasady przeprowadzania kontroli
5.4.1. Uprawnienia GIODO i obowiązki kierownika jednostki
5.4.2. Protokół pokontrolny
5.4.3. Przepisy karne
5.4.4. Zakres kontroli
5.5. Rejestracja i aktualizacja zarejestrowanych zbiorów danych
5.5.1. Zgłoszenie zbiorów danych
5.5.2. Aktualizacja zarejestrowanych zbiorów danych
5.5.3. Odmowa rejestracji zbioru danych
5.6. Odpowiedzi na pytania
6. Kontrola PIP
6.1. Wprowadzenie, zadania PIP
6.2. Wszczęcie postępowania kontrolnego
6.2.1. Skargi pracowników
6.3. Przebieg postępowania kontrolnego
6.3.1. Czynności kontrolne
6.3.2. Udział pracowników w postępowaniu kontrolnym
6.4. Zakończenie postępowania kontrolnego
6.4.1. Protokół kontroli
6.4.2. Działania pokontrolne
6.4.3. Przykłady
6.4.4. Niezastosowanie się do decyzji i wystąpień
6.5. Skarga na inspektora Państwowej Inspekcji Pracy
6.5.1. Wzór skargi na działania inspektora pracy
CZĘŚĆ 2. Kontrola zarządcza
1. Kontrola zarządcza
1.1. Wprowadzenie. Cechy prawidłowo przeprowadzonej kontroli
1.2. Dwa poziomy kontroli zarządczej
1.3. Standardy kontroli zarządczej
1.4. Standard A: Środowisko wewnętrzne
1.4.1. Wprowadzenie
1.4.2. Przestrzeganie wartości etycznych. Ankieta samooceny, kodeks etyki
1.4.3. Kompetencje zawodowe
1.4.4. Struktura organizacyjna
1.4.5. Delegowanie uprawnień
1.5. Standard B: Cele i zarządzanie ryzykiem
1.5.1. Wprowadzenie
1.5.2. Misja
1.5.3. Określanie celów i zadań
1.5.4. Identyfikacja ryzyka
1.5.5. Analiza i reakcja na ryzyko
1.6. Standard C: Mechanizmy kontroli
1.6.1. Wprowadzenie
1.6.2. Dokumentowanie systemów kontroli
1.6.3. Nadzór
1.7. Standard D: Informacja i komunikacja
1.7.1. Wprowadzenie
1.7.2. Bieżąca informacja
1.7.3. Komunikacja wewnętrzna
1.7.4. Komunikacja zewnętrzna
1.8. Standard E: Monitorowanie i ocena
1.8.1. Wprowadzenie. Samoocena kontroli zarządczej
1.8.2. Przykłady ankiet
1.8.3. Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej
1.9. Odpowiedzialność dyrektora jednostki za system kontroli zarządczej
1.10. Regulamin kontroli zarządczej
2. Kontrola zarządcza w obszarze sprawowanym przez głównego księgowego
2.1. Rola głównego księgowego w sprawowaniu kontroli zarządczej
2.2. Dokumenty wytwarzane przez głównego księgowego w ramach kontroli zarządczej
2.2.1. Polityka rachunkowości
2.2.2. Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów
2.2.3. Instrukcja kasowa
2.2.4. Instrukcja ewidencji i gospodarki drukami ścisłego zarachowania. Druki ścisłego
zarachowania
2.2.5. Instrukcja inwentaryzacyjna
2.2.6. Podsumowanie
CZĘŚĆ 3. Kontrola, nadzór i monitoring związany z ustawą o wspieraniu
rodziny i systemie pieczy zastępczej
1. Kontrola, nadzór i monitoring zadań jednostek samorządu terytorialnego
1.1. Zdefiniowanie kontroli, nadzoru i monitoringu
1.2. Zadania własne i zlecone oraz kontrola i nadzór na działalnością samorządu
terytorialnego
1.2.1. Zadania własne i zlecone
1.2.2. Nadzór i kontrola zewnętrzna
1.2.3. Samokontrola - kontrola wewnątrz jednostki
2. Nadzór samorządu gminnego i powiatowego nad realizacją niektórych zadań
2.1. Asystent rodziny i koordynator rodzinnej pieczy zastępczej - dobór, nadzór i
kontrola realizacji zadań
2.2. Organizacja i nadzór nad rodzinną pieczą zastępczą
2.3. Nadzór nad prowadzeniem placówek opiekuńczo-wychowawczych
272 strony, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka