ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 45.00 42,75   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PRAWO HANDLU ELEKTRONICZNEGO


CHUDZIK M. FRAŃ A. GRZYWACZ A. KORUS K. SPYRA M.

wydawnictwo: BRANTA , rok wydania 2005, wydanie I

cena netto: 45.00 Twoja cena  42,75 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Książka stanowi kompendium zagadnień prawnych pojawiających się w obrocie elektronicznym.

Omówiono w niej skuteczność oświadczeń w postaci elektronicznej, a szczególny nacisk położono na podstawową jej przesłankę, czyli identyfikację podmiotów prawa występujących w obrocie elektronicznym (podpis elektroniczny). Następnie przedstawiona została specyfika umów zawieranych w handlu elektronicznym, wraz z wymogami stawianymi im przez przepisy szczególne (umowy na odległość, świadczenie usług drogą elektroniczną). Kolejnym zagadnieniem jest mechanizm i tryby zapłaty za świadczenia zamawiane lub spełniane za pomocą elektronicznych środków komunikacji, w tym przy użyciu pieniądza elektronicznego, z uwzględnieniem przepisów o elektronicznych instrumentach płatniczych. Omówiono także ochronę danych osobowych oraz reklamę w handlu elektronicznym, z uwzględnieniem reklamy jako czynu nieuczciwej konkurencji. Przedstawione zostały również najważniejsze zagadnienia związane z opodatkowaniem handlu elektronicznego. Na koniec omówione zostały problemy prawne wynikające z międzynarodowego charakteru handlu elektronicznego, czyli prawa właściwego dla czynności podejmowanych w obrocie elektronicznym, z uwzględnieniem wymogów wobec języka czynności.

Celem książki jest identyfikacja i próba rozstrzygnięcia problemów prawnych, na które napotkać można w handlu elektronicznym, zarówno ze strony profesjonalnego przedsiębiorcy, jak i odbiorcy towarów i usług, w szczególności konsumenta.

Książka napisana jest przystępnym językiem, bardziej skomplikowane wywody prawnicze wzbogacone są przykładami ilustrującymi omawianą kwestę. Z tych względów książkę polecić można szerokiemu gronu odbiorców: osobom prowadzącym lub podejmującym działalność w handlu elektronicznym, prawnikom im doradzającym, osobom aktywnie korzystającym z handlu elektronicznego, pracownikom organizacji zajmujących się ochroną interesów konsumentów, studentom kierunków prawniczych i ekonomicznych.

Książka uwzględnia prawo krajowe oraz liczne akty prawa europejskiego, regulującego kwestie będące jej przedmiotem.

Autorzy to współpracownicy Polsko-Niemieckiego Centrum Prawa Bankowego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Specjalizują się w prawie cywilnym i prywatnym gospodarczym, są autorami wielu publikacji z tego zakresu.


Wykaz skrótów

Rozdział I
OŚWIADCZENIE WOLI W POSTACI ELEKTRONICZNEJ I PODPIS ELEKTRONICZNY
Uwagi wstępne
Złożenie oświadczenia w postaci elektronicznej
Wyrażanie woli
Zasada swobody formy a oświadczenia w postaci elektronicznej
Postać elektroniczna oświadczenia
Zakres pojęcia
Skuteczność oświadczenia w postaci elektronicznej wymagającego
dojścia do ania zasady równoważności (art. 5 u.p.e.)
Przesłanki wysdresata
Moment złożenia oświadczenia w postaci elektronicznej
wymagającego dojścia do adresata
Oświadczenia niewymagające dojścia do adresata
Oświadczenie w postaci elektronicznej a forma oświadczenia - uwagi ogólne
Podpis elektroniczny
Uwagi ogólne
Hierarchia podpisów elektronicznych
Podpis cyfrowy
Proces generowania podpisu cyfrowego i posługiwania się nim
Zasada równoważności ustawy o podpisie elektronicznym
Zakres zastosowatąpienia zasady równoważności
Certyfikat
Wymogi wobec certyfikatu
Ważność certyfikatu
Szczególne zasady zawieszania i unieważniania certyfikatu
Wpływ ograniczeń przewidzianych w certyfikacie na ważność czynności dokonanych z jego użyciem
Szczególne kwestie procesowe związane z podpisem elektronicznym
Domniemanie autentyczności podpisu
Zakaz dowodowy
Umowa o świadczenie usług certyfikacyjnych
Uwagi ogólne
Zawarcie umowy o świadczenie usług certyfikacyjnych w postaci elektronicznej
Ważność umowy o świadczenie usług certyfikacyjnych a ważność umów zawartych z użyciem certyfikatu wydanego na jej podstawie
Odpowiedzialność świadczącego usługi certyfikacyjne
Zakres i przesłanki odpowiedzialności
Dopuszczalność modyfikacji odpowiedzialności ustawowej
Charakter prawny podpisów elektronicznych niższego standardu
Odbieranie danych w postaci elektronicznej sygnowanych podpisem elektronicznym
Uwagi ogólne
Identyfikacja nadawcy
Badanie ważności certyfikatu
Posłużenie się podpisem przez osobę nieuprawnioną
Uwagi ogólne
Dobrowolne udostępnienie urządzeń i danych do składania podpisu
Przejęcie danych i urządzeń do składania podpisu przez osobę nieuprawnioną
Znakowanie czasem
Uwagi ogólne
Skutek daty pewnej
Trwałość w czasie domniemania z art. 7 ust. 3 u.p.e
śmierć osoby podpisanej elektronicznie
Znakowanie czasem przez niekwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne
Oświadczenia elektroniczne sygnowane podpisem cyfrowym - podsumowanie

Rozdział II
UMOWY I INNE CZYNNOśCI PRAWNE W OBROCIE ELEKTRONICZNYM
1.Uwagi wstępne
Secyfika zawarcia umowy za pomocą elektronicznych nośników informacji
Akty prawne regulujące obrót elektroniczny
Różnorodność oświadczeń w postaci elektronicznej
2.Zawarcie umowy w trybie ofertowym za pomocą środków komunikacji elektronicznej według przepisów k.c
Zawarcie umowy - uwagi ogólne
Rola potwierdzenia oferty
Prawne znaczenie potwierdzenia
Przesłanki skuteczności potwierdzenia
Wyłączenie wymogu potwierdzenia
Okres związania ofertą w postaci elektronicznej
Obowiązki informacyjne
Uwagi ogólne
Przekazanie informacji
Treść obowiązkowych informacji
Wyłączenie reżimu oferty w postaci elektronicznej
Uwagi ogólne
Poczta elektroniczna
Wyłączenie w obrocie profesjonalnym
.Inne cywilnoprawne zagadnienia zawarcia umowy
Sposób przyjęcia oferty w postaci elektronicznej
Moment zawarcia umowy
Miejsce zawarcia umowy
Elektroniczne wzorce umowy
Błąd jako wada oświadczenia woli
Aukcje i przetargi internetowe
3.Umowy zawierane w obrocie elektronicznym jako umowy na odległość
Uwagi wstępne
Przesłanki uznania umowy za umowę na odległość
Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy
Uwagi ogólne
Związanie ofertą lub informacją o cenie (wynagrodzeniu)
Potwierdzenie wymaganych informacji
Ograniczenie obowiązku informacyjnego
Prawo odstąpienia od umowy
4.świadczenie usług drogą elektroniczną
Uwagi wstępne
Przesłanki stosowania u.s.u.d.e
Obowiązki informacyjne
Obowiązki usługodawcy co do wykorzystywanego sprzętu informatycznego
Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną
5.Usługi świadczone drogą elektroniczną oparte lub polegające na dostępie warunkowym
Uwagi ogólne
Ustawa a obrót cywilnoprawny
6.Zawieranie umów za pomocą środków komunikacji elektronicznej w ustawie - Prawo działalności gospodarczej

Rozdział III
PŁATNOŚĆ W INTERNECIE
1.Umowa o elektroniczny instrument płatniczy
Przedmiot umowy
Rozwiązanie umowy
Potwierdzenie operacji
Termin przedawnienia roszczeń z umowy
Obowiązki informacyjne
2.Karty płatnicze
Karty płatnicze - najpopularniejszy sposób płatności w sieci
Czym jest karta płatnicza?
Rozliczenia za pomocą kart płatniczych
Regulacja w ustawie o elektronicznych instrumentach płatniczych
Umowa o kartę płatniczą
Odstąpienie od umowy o kartę płatniczą
Wydanie karty
Obowiązki wydawców
Obowiązki informacyjne wydawców kart płatniczych
Inne obowiązki wydawców
Ochrona wydawców
Obowiązki posiadacza karty płatniczej
Oznaczenie akceptantów i bankomatów przez wydawcę
Użytkownik karty płatniczej
Odpowiedzialność za użycie karty przez osobę nieuprawnioną
3.Pieniądz elektroniczny
Czym jest pieniądz elektroniczny
Wiadomości ogólne
Pojęcia pieniądza elektronicznego oraz instrumentu pieniądza
elektronicznego
Systemy pieniądza elektronicznego
Potwierdzenie operacji
Umowa o instrument pieniądza elektronicznego
Składniki umowy o instrument pieniądza elektronicznego
Wartość pieniądza elektronicznego
Charakter prawny przyjmowanych środków pieniężnych
Obowiązki posiadacza instrumentu pieniądza elektronicznego
Powiadomienie o utracie instrumentu
Odpowiedzialność wydawcy wobec posiadacza IPE
Ograniczenie odpowiedzialności wydawców IPE
Obowiązki wydawcy IPE
Obowiązki dotyczące wykupu pieniądza
Zapewnienie bezpieczeństwa
Przekazywanie informacji do NBP
Wydawca pieniądza elektronicznego
4.Bankowość elektroniczna
Pojęcie i formy bankowości elektronicznej
Uwagi wstępne
Formy bankowości elektronicznej
Banki wirtualne
Dotychczasowe doświadczenia w dziedzinie bankowości elektronicznej
Definicja ustawowa usług bankowości elektronicznej
Składniki umowy
Obowiązki banku
Obowiązki posiadacza
Dodatkowe uprawnienia posiadacza
Odwołanie zlecenia
Zastrzeżenia do zestawienia operacji

Rozdział IV
DANE W HANDLU ELEKTRONICZNYM
1. Ogólne zagrożenia dla prywatności w handlu elektronicznym
1.1. Zagrożenia ochrony danych osobowych w Internecie - problematyka ogólna
2.Ochrona danych osobowych związanych z handlem elektronicznym w prawie polskim
Istniejące regulacje prawne
Pojęcia „dane osobowe", „zbiór danych"
Granice przetwarzania danych
Zasady przetwarzania poszczególnych kategorii danych osobowych
Anonim i pseudonim
2.6 Przetwarzanie danych niebędących niezbędnymi
2.7. Czasowe ramy przetwarzania danych osobowych
Reklama i badania rynku a przetwarzanie danych
Obowiązki usługodawcy związane z przetwarzaniem danych osobowych
4.1. Powierzenie przetwarzania danych osobie trzeciej
Niedozwolone korzystanie z usługi
Odmowa świadczenia usług

Rozdział V
REKLAMA W HANDLU ELEKTRONICZNYM
1.Reklama internetowa
1.1.Rodzaje reklamy internetowej
Reklama dla wszystkich internautów
Reklama masowa a reklama zindywidualizowana w Internecie
1.2.Definicja reklamy internetowej
2.Wady i zalety oraz skuteczność reklamy internetowej
Wady
Zalety
Funkcja reklamy
3.Prawne różnice między reklamą internetowa a tradycyjną
Źródła prawa reklamy
Reklama a informacja
Ograniczenia przedmiotowe
Ograniczenia reklamy alkoholu w Internecie
Zakaz dotyczący reklamy gier
Ograniczenia reklamy farmaceutyków w Internecie
Ograniczenia reklamy tytoniu w Internecie
4.Konsument a reklama w Internecie
O konsumentach i profesjonalistach
Prawo konsumenta do informacji
Sankcje
Sankcje tylko na żądanie przedsiębiorców
Sankcje w wyniku działań konsumenta
Skutki ofertowości reklamy
5.Reklama jako czyn nieuczciwej konkurencji
Granice reklamy
Poszczególne czyny nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy
Reklama sprzeczna z przepisami
Reklama internetowa sprzeczna z dobrymi obyczajami
Reklama wprowadzająca w błąd
Reklama nierzeczowa
Reklama ukryta
Reklama internetowa uciążliwa
6. Problem międzynarodowy

Rozdział VI
OPODATKOWANIE HANDLU ELEKTRONICZNEGO
Przychody z handlu elektronicznego
VAT w handlu elektronicznym
Niewykonanie i nienależyte wykonanie zobowiązania

Rozdział VII
MIĘDZYNARODOWE ASPEKTY HANDLU ELEKTRONICZNEGO - WYBRANE ZAGADNIENIA
Pojęcie prawa prywatnego międzynarodowego
Prawo właściwe dla zawarcia umowy w Internecie
Usługi świadczone przez Internet
Podpis elektroniczny i forma oświadczeń woli
Pieniądz elektroniczny
Nieuczciwa konkurencja i reklama
Nieuczciwa konkurencja
Międzynarodowe aspekty reklamy w Internecie
Zagadnienia języka w handlu elektronicznym
Ustawa o języku polskim
Ryzyko języka
Bibliografia
Indeks rzeczowy


297 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022