ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 69.90 66,41   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

KREATYWNA KSIĘGOWOŚĆ A FAŁSZOWANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH


GUT P.

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2006, wydanie I

cena netto: 69.90 Twoja cena  66,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

"Czym tak naprawdę jest kreatywna księgowość a czym fałszowanie sprawozdań finansowych? Jakie są przyczyny tych zjawisk, czy i jak należy im zapobiegać? Odpowiedź na te pytania, a także przykłady najgłośniejszych nadużyć w sprawozdawczości finansowej ostatnich lat, znaleźć można w książce Kreatywna księgowość a fałszowanie sprawozdań księgowych. Przyczyny, przykłady, zapobieganie. Szeroko omówiono w niej także problematykę publicznego nadzoru nad sprawozdaniami finansowymi. Ponadto książka zawiera analizę nowej Ósmej Dyrektywy UE w sprawie badania sprawozdań finansowych ze szczególnym uwzględnieniem jej wpływu na wykonywanie badań ustawowych. Warto zapoznać się z jej treścią".
Prof. dr hab. Aldona Kamela-Sowińska, profesor w Katedrze Rachunkowości Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Rektor Wyższej Szkoły Handlu i Rachunkowości w Poznaniu


Piotr Gut jest doktorem nauk ekonomicznych, absolwentem Wydziału Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Poznaniu oraz studiów doktoranckich w Katedrze Rachunkowości tejże uczelni. Zawodowo zajmuje się praktyką stosowania prawa podatkowego i bilansowego. Jest wykładowcą w Wyższej Szkole Handlu i Rachunkowości w Poznaniu, autorem licznych publikacji z dziedziny rachunkowości i podatków.


Spis treści

Wprowadzenie

Przedmowa

Wykaz skrótów ?

Rozdział l. Kreatywna i agresywna księgowość

1.1. Geneza kreatywnej księgowości (rachunkowości)
1.2. Definicje pojęć: "kreatywna" i "agresywna księgowość (rachunkowość)"
1.3. Źródła i przesłanki agresywnej księgowości i rachunkowości w teorii przedsiębiorstwa
1.3.1. Krytyka tradycyjnej teorii przedsiębiorstwa
1.3.2. Teoria agencji
1.3.3. Menedżerskie teorie przedsiębiorstwa
1.4. Standardy rachunkowości i polityka rachunkowości a kreatywna księgowość
1.4.1. Standardy i zasady rachunkowości
1.4.2. Polityka rachunkowości a kreatywna księgowość
1.5. Odpowiedzialność za rzetelność sprawozdań finansowych w Polsce
1.5.1. Odpowiedzialność za prowadzenie rachunkowości i jakość sprawozdań finansowych
1.5.1.1. Odpowiedzialność na podstawie ustawy o rachunkowości
1.5.1.2. Odpowiedzialność na podstawie Kodeksu karnego
1.5.1.3. Odpowiedzialność karna skarbowa
1.5.2. Odpowiedzialność za badanie sprawozdania finansowego
1.6. Podsumowanie

Rozdział 2. Przykłady agresywnej księgowości

2.1. Agresywna księgowość a zasady rachunkowości
2.2. Fałszowanie sprawozdań finansowych w Polsce i za granicą - wybrane przykłady
2.2.l. Agresywna rachunkowość w Stanach Zjednoczonych
2.2.2. Agresywna rachunkowość w europejskich spółkach publicznych
2.2.3. Dyskusyjne praktyki księgowe w wybranych spółkach publicznych notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych
2.4. Podsumowanie

Rozdział 3. System zapobiegania i wykrywania nieprawidłowości księgowych

3.1. System kontroli i nadzoru nad rachunkowością
3.2. Kontrola wewnętrzna
3.2.l. Pojęcie systemu kontroli wewnętrznej
3.2.2. Środowisko kontroli wewnętrznej
3.2.2.1. Struktura organizacyjna
3.2.2.2. Nadzór kierownictwa
3.2.2.3. Wykształcenie i doświadczenie zawodowe kadry pracowniczej
3.3. Audyt wewnętrzny
3.3.1. Istota i zadania audytu wewnętrznego
3.3.2. Miejsce audytu wewnętrznego w strukturze organizacyjnej
3.4. Audyt zewnętrzny
3.4.l. Potrzeba i przedmiot badania sprawozdań finansowych
3.4.2. Istota i cel badania sprawozdań finansowych
3.4.3. Etapy badania sprawozdań finansowych
3.4.4. Opinia i raport z badania sprawozdania finansowego
3.4.5. Odpowiedzialność biegłego rewidenta za wykrywanie oszustw w sprawozdaniach finansowych. Przyszłość rewizji finansowej
3.5. Analiza możliwości poprawy funkcjonującego powszechnie systemu kontroli i nadzoru nad rachunkowością
3.5.1. Analiza możliwości poprawy kontroli wewnętrznej
3.5.2. Analiza możliwości poprawy audytu wewnętrznego
3.5.3. Analiza możliwości poprawy niezależnej, zewnętrznej rewizji finansowej
3.5.3.1. Zmiany w procedurach i standardach badania sprawozdań finansowych
3.5.3.2. Rzeczywiste możliwości i uprawnienia audytora
3.5.3.3. Niezależność i odpowiedzialność audytora
3.5.3.4. Zakres podmiotowy badania sprawozdań finansowych
3.5.4. Czynnikludzki
3.6. Podsumowanie propozycji zmian w systemie nadzoru i kontroli nad rachunkowością

Rozdział 4. Nowe instytucje kontroli i nadzoru

4.1. Kontrola wzajemna w ramach (peer revision) samorządu zawodowego biegłych rewidentów na przykładzie rozwiązań niemieckich i polskich
4.1.1. Istota wzajemnej kontroli w Niemczech
4.1.2. Kontrola wzajemna w Polsce
4.1.3. Ocena skuteczności wzajemnej kontroli sprawozdań finansowych
4.1.4. Propozycje poprawy skuteczności nadzoru i kontroli nad sprawozdaniami finansowymi w Niemczech
4.2. Funkcjonowanie Zespołu ds. Przeglądu Sprawozdań Finansowych (Financial Reporting Review Panel) w Wielkiej Brytanii
4.2.1. Zespół ds. Przeglądu Sprawozdawczości Finansowej (Financial Reporting Review Panel) jako część Financial Reporting Council
4.2.2. Cele FRRP
4.2.3. Formalne kompetencje w zakresie sprawozdań finansowych
4.2.4. Zakres podmiotowy działalności FRRP
4.2.5. Postępowanie w sprawach związanych z jakością sprawozdań finansowych
4.3. Rada Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych (Public Company Accounting Oversight Board) jako element reformy rachunkowości spółek publicznych w USA
4.3.1. Rada Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych i jej kompetencje
4.3.2. Zmiany w funkcjonowaniu firm audytorskich wprowadzone przez Sarbanes-Oxley Act
4.3.3. Odpowiedzialność kierownictwa spółek publicznych za sprawozdawczość finansową i ujawniane informacje
4.3.4. Efektywność reformy rachunkowości spółek publicznych w USA
4.4. Ocena poszczególnych koncepcji organizacyjno-prawnych publicznych instytucji kontroli i nadzoru nad sprawozdaniami finansowymi i audytem
4.5. Podsumowanie

Rozdział 5. Przyszłość kontroli i nadzoru nad sprawozdaniami finansowymi i ich badaniem w Polsce i Europie

5.1. Nowa VIII Dyrektywa w sprawie badania sprawozdań finansowych
5.1.1. Standardy rewizji finansowej
5.1.2. Etyka zawodowa
5.1.3. Rozróżnienie pojęć "biegły rewident", "firma audytorska" i "sieć"
5.1.4. Rejestracja biegłych rewidentów i możliwość świadczenia usług w innych państwach Unii Europejskiej
5.1.5. Badanie skonsolidowanych sprawozdań finansowych
5.1.6. Świadczenie usług audytorskich i doradczych a niezależność biegłego rewidenta
5.1.7. Powoływanie audytora, ochrona przed bezzasadnym odwołaniem i obowiązkowa rotacja
5.1.8. System zapewniania jakości
5.1.9. Publiczny nadzór
5.1.10. Specjalne wymogi odnośnie do podmiotów o szczególnym znaczeniu publicznym
5.2. Analiza możliwości powołania do życia publicznej instytucji nadzoru i kontroli nad sprawozdaniami finansowymi oraz audytem w warunkach polskich
5.2.1. Prewencyjna rola nadzoru publicznego
5.2.2. Polski model publicznego nadzoru
5.2.3. Podmioty publicznego zainteresowania
5.2.4. Źródła finansowania publicznego nadzoru a ekonomiczna zasadność jego funkcjonowania
5.2.5. Nowe możliwości dla firm audytorskich
5.2.6. Obowiązek implementacji dyrektywy
5.3. Założenia koncepcyjne funkcjonowania publicznej instytucji kontroli i nadzoru nad sprawozdaniami finansowymi i ich badaniem w warunkach polskich 5.3.1. Misja i zadania Rady Kontroli Sprawozdań Finansowych i ich Badania
5.3.2. Uprawnienia członków Rady oraz pracowników komórek organizacyjnych i terenowych oddziałów
5.3.3. Działania kontrolne
5.3.4. Organizacja Rady
5.4. Podsumowanie

Indeks rzeczowy

291 stron, miękka oprawa

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022