Prezentowana w książce wiedza uwzględnia najnowsze trendy w rachunkowości
polskiej i światowej. Autorka przedstawiła oryginalne podejście do problematyki funkcji
rachunkowości oraz jej mechanizmów kontrolnych. Rozważania natury teoretycznej zostały
wzbogacone przykładami praktycznych rozwiązań księgowych najczęściej występujących
w działalności o charakterze usługowym.
W rozważaniach teoretycznych uwzględnione zostały poglądy czołowych
przedstawicieli nauki rachunkowości w Polsce i na świecie. Opracowanie zawiera też
indywidualne poglądy autorki oraz omówienie najistotniejszych, obowiązujących
aktualnie norm polskiego prawa bilansowego.
Przykłady szczegółowe zaczerpnięto z dokumentacji księgowej dwóch
przedsiębiorstw: Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego "Segment" oraz
Przedsiębiorstwa Transportowego "Auto-Trans". Przytoczono zwłaszcza przykłady
dokumentacji, ewidencji i rozliczeń operacji gospodarczych występujących w usługach
oraz takie, dla których w rachunkowości funkcjonują znamienne algorytmy księgowe (np.
wykorzystanie formy leasingu w przedsiębiorstwie usług transportowych).
Janina Płóciennik-Napierała - doktor nauk ekonomicznych, pracownik
naukowo-dydaktyczny Politechniki Koszalińskiej. Autorka licznych publikacji z dziedziny
rachunkowości. Zajmuje się szczególnie problematyką organizacji rachunkowości i jej
mechanizmów kontrolnych. Prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu rachunkowości
finansowej i zarządczej oraz sprawozdawczości i polityki bilansowej.
Spis treści (skrócony):
Wprowadzenie
Rozdział 1. Podstawowe założenia funkcjonowania rachunkowości
1.1. Funkcje współczesnej rachunkowości
1.2. Prawne aspekty funkcjonowania rachunkowości
1.3. Odpowiedzialność za prowadzenie rachunkowości
1.4. Organizacja rachunkowości w przedsiębiorstwie usługowym
Rozdział 2. Dowody księgowe w działalności usługowej
2.1. Transakcje gospodarcze i ich udokumentowanie
2.2. Opracowanie dowodów księgowych
2.3. Obieg dowodów księgowych
Rozdział 3. Ewidencja księgowa operacji gospodarczych
3.1. Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
3.2. Ewidencja rzeczowych składników aktywów
3.3. Środki pieniężne i rozrachunki
3.4. Ewidencja kapitałów i rezerw
Rozdział 4. Przychody i koszty w działalności usługowej
4.1. Podstawowe założenia rachunku przychodów i kosztów
4.2. Rachunek przychodów i kosztów operacyjnych
4.3. Pozostałe przychody i koszty operacyjne
4.4. Przychody i koszty finansowe
4.5. Rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów
4.6. Kalkulacja kosztów
Rozdział 5. Zamknięcia roczne i sprawozdawczość finansowa
5.1. Prace przygotowawcze do zamknięcia ksiąg rachunkowych
5.2. Zamknięcie ksiąg rachunkowych
5.3. Sprawozdanie finansowe
5.4. Postępowanie kończące prace sprawozdawcze
Rozdział 6. Polityka rachunkowości i polityka bilansowa w przedsiębiorstwie
6.1. Pojęcie polityki rachunkowości
6.2. Istota polityki bilansowej
6.3. Podział polityki bilansowej
6.4. Realizacja polityki bilansowej w przedsiębiorstwie usługowym
Spis rysunków i tablic
Bibliografia
240 stron, B5, miękka oprawa