Projektowanie i wdrażanie rachunku kosztów działań w przedsiębiorstwie (z
suplementem elektronicznym)
Specjalistyczny poradnik dla służb finansowo-księgowych – pomoże wprowadzić
rachunek kosztów działań w przedsiębiorstwie
, prezentuje podejście
problemowe do rachunku kosztów działań obejmujące charakterystykę tradycyjnego
rachunku kosztów, istotę rachunku kosztów działań oraz zalety i sposób jego
stosowania w przedsiębiorstwach.
W publikacji:
- omówiono założenia, zasady i etapy realizacji analizy procesowej i analizy
wartości w przedsiębiorstwie. Analiza procesowa pomaga zdefiniować i
odpowiednio usystematyzować problemy przedsiębiorstwa w sposób umożliwiający
precyzyjne zlokalizowanie i wykluczenie przyczyn ich powstania, dostarcza podstaw do
podniesienia jakości, skrócenia cyklu produkcji i obniżenia kosztów.
- opis procesu projektowania struktur informacyjnych rachunku kosztów
działań w przedsiębiorstwie produkcyjnym na podstawie studium przypadku – poczynając
od identyfikacji działań oraz rodzajów zasobów zużywanych w procesach produkcyjnych,
poprzez zbudowanie wielopoziomowego schematu przepływu zużywanych zasobów (schemat
przepływu kosztów) do działań i pomiędzy działaniami, po przedstawienie modelu
akumulacji kosztów, który jest fundamentem rachunku kosztów działań w
przedsiębiorstwie.
- charakterystyka metod zarządzania kosztami i rentownością w
przedsiębiorstwie w warunkach stosowania rachunku kosztów działań.
Wprowadzenie . .
Rozdział 1
Warunki funkcjonowania rachunku kosztów działań w
przedsiębiorstwie zarządzanym procesowo
1.1. Tradycyjne systemy rachunku kosztów a rachunek kosztów działań
1.1.1. Związki tradycyjnych systemów rachunku kosztów z rachunkiem
kosztów działań
1.1.2. Przesłanki implementacji rachunku kosztów działań w
przedsiębiorstwie
1.2. Identyfikacja słabości tradycyjnego rachunku kosztów w
przedsiębiorstwie
1.3. Rachunek kosztów działań w przedsiębiorstwie
1.4. Wdrażanie rachunku kosztów działań a zmiany w polityce i
organizacji przedsiębiorstwa
Rozdział 2
Analiza procesowa i analiza wartości procesów jako podstawa
implementacji rachunku kosztów działań w przedsiębiorstwie
2.1. Cel prowadzenia analizy procesowej w przedsiębiorstwie
2.2. Analiza procesowa jako punkt wyjścia do wdrażania programów
usprawniających przedsiębiorstwo i redukujących koszty
2.3. Analiza procesowa w przedsiębiorstwie jako punkt wyjścia dla
wdrażania rachunku kosztów działań, metod pomiaru efektywności oraz poprawy jakości
procesu decyzyjnego
2.4. Analiza procesowa w przedsiębiorstwie produkcyjnym
2.4.1. Ogólny model procesów i działań gospodarczych
2.4.2. Metodyka identyfikowania procesów i działań
2.4.3. Mapowanie procesów i działań
2.5. Analizy wartości procesów i działań w przedsiębiorstwie
zarządzanym procesowo
2.5.1. Wybór procesu w celu przeprowadzenia analizy wartości
2.5.2. Cykl procesu i działań
2.5.3. System wartościowania działań. Działania kreujące wartość i
niekreujące wartości
2.6. Analiza wartości procesu jako wsparcie wdrażania udoskonaleń
procesowego modelu przedsiębiorstwa
2.6.1. Przyczyny generowania problemów zakłócających optymalny
przebieg procesów
2.6.2. Eliminowanie problemów zakłócających optymalny przebieg
procesów
Rozdział 3
Projektowanie systemu informacyjnego rachunku kosztów działań w
przedsiębiorstwie
3.1. Metodyka projektowania struktur informacyjnych rachunku kosztów
działań w przedsiębiorstwie
3.2. Charakterystyka przedsiębiorstwa
3.3. Identyfikowanie działań i struktury rodzajowej zasobów
3.4. Schemat przepływu zużywanych zasobów
3.5. Projektowanie nośników kosztów zasobów i działań .
3.6. Model akumulacji kosztów według działań
3.7. Metodyka przygotowania informacji wykorzystywanych w modelu
akumulacji kosztów działań
3.8. Struktury informacyjne modelu akumulacji kosztów działań
3.8.1. Architektura modelu akumulacji kosztów wynagrodzeń, narzutów na
wynagrodzenia i koszty dodatków do wynagrodzeń
3.8.2. Architektura modelu akumulacji kosztów konkretnych zadań
3.8.3. Architektura modelu akumulacji kosztów wyodrębnionych działań
3.9. Weryfikacja i wdrażanie zaprojektowanego rachunku kosztów działań
3.10. Przyczyny niepowodzeń wdrażania rachunku kosztów działań oraz
sugerowane rozwiązania eliminujące niepowodzenia
Rozdział 4
Zarządzanie kosztami i rentownością w przedsiębiorstwie w
warunkach stosowania rachunku kosztów działań
4.1. Zarządzanie rentownością produktu
4.2. Zarządzanie rentownością klientów i kanałów dystrybucji
4.3. Analiza wartości dodanej w procesie redukcji kosztów
4.4. Elastyczne budżetowanie kosztów działań i analiza odchyleń
kosztów działań
4.5. Zarządzanie kosztami jakości
4.6. Zarządzanie operacyjne „Lean”
4.7. Integracja rachunku kosztów działań i strategicznej karty wyników
Bibliografia
264 stron, format B5, oprawa miękka klejona