Ikony popkultury a prawo własności intelektualnej
Jak znani i sławni chronią swoje prawa
Myszka Miki, Star Wars, Christian Louboutin, Andy Warhol to tylko niektóre z ikon
popkultury wybrane przez autorkę w celu pokazania, jak regulacje prawne – czasem
sprytnie zinterpretowane – przyczyniły się do wykreowania koncernów, wytwórni,
przedsiębiorstw, nazwisk, postaci czy symboli.
Książka zawiera bogato ilustrowane opisy najciekawszych spraw sądowych, sporów
oraz zjawisk społecznych związanych z ochroną dóbr niematerialnych w obszarze kultury
popularnej. Z lektury czytelnik dowie się m.in. dlaczego Myszka Miki może być chroniona
wiecznie.
Publikacja pokazuje też kwestie wykorzystywania ikon popkultury poza pierwotnym
obszarem ich istnienia, gdzie stają się pożądanym atrybutem działalności rynkowej
przedsiębiorców i producentów, umożliwiają rozpoznawalność marek lub też nadają
im prestiż.
Publikacja przeznaczona jest dla prawników oraz przedsiębiorców działających w
szeroko pojętym kręgu kultury, a przede wszystkim dla fanów, wyznawców i wielbicieli
ikon popkultury opisanych w książce.
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział I
Uniwersum Tolkiena
1. Wprowadzenie
2. Oddziaływanie Tolkiena
3. Inspiracje Tolkienowskie
4. Prawa autorskie do twórczości Tolkiena
5. Naruszenia praw autorskich
6. Naruszenie praw do znaku towarowego
7. Domeny internetowe
8. Absurdy prawa własności intelektualnej
Rozdział II
Gwiezdne Wojny
1. Wprowadzenie
2. Uniwersum Star Wars
3. Fanfiction
4. Naruszenia praw do znaków towarowych
5. Prawo autorskie
6. Absurdy własności intelektualnej
Rozdział III
Walt Disney Company
1. Wprowadzenie
2. Merchandising
3. Mickey Mouse Copyright Act
4. Naruszenia - pozwy Disneya
5. Pozwy przeciwko Disneyowi
Rozdział IV
Detektyw Sherlock Holmes
1. Wprowadzenie
2. Prawa autorskie do postaci fikcyjnej
3. Domena publiczna
4. Model biznesowy
5. Kontynuacje
6. Zaginione utwory
7. Konkurencja
Rozdział V
Ikony architektury
1. Wprowadzenie
2. Utwory architektoniczne
3. Projektowanie jako proces twórczy
4. Etapy projektowania utworu architektonicznego
5. Plagiat w architekturze
6. Prawo (wolność) panoramy
7. Znaki towarowe
Rozdział VI
Banksy, graffiti i street art
1. Wprowadzenie
2. Street art w świetle prawa autorskiego
3. Graniczne wytwory intelektu
4. Okoliczności irrelewantne
5. Prawa autorskie do utworów street artu
6. Artysta o pseudonimie Banksy
Rozdział VII
Prawo mody, Christian Louboutin i czerwona podeszwa
1. Wprowadzenie
2. Haute couture
3. Christian Louboutin i jego szpilki
4. Spór o czerwoną podeszwę
5. Konwergencja twórczości
6. Inspiracje, pomysły czy naruszenia prawa?
7. Degeneracja znaku towarowego
Rozdział VIII
Lalki Barbie i Ken
1. Wprowadzenie
2. Historia lalki Barbie
3. Wzorzec amerykańskiej kobiecości
4. Sprawa Barbie Girl
5. Barbie i sztuki piękne
6. Mattel v. Bratz
7. Mattel v. Walking Mountain Productions
8. Prawo do prywatności
9. Barbie Frida Kahlo
Rozdział IX
Andy Warhol
1. Wprowadzenie
2. AndyWarhol
3. Naruszenia praw autorskich
4. Appropriation art (sztuka zawłaszczania)
Rozdział X
The Beatles
1. Wprowadzenie
2. Apple Corpsv. Apple Computers
3. Inne procesy
4. Okładka Abbey Road
5. Polski wątek
Rozdział XI
Apple Inc.
1. Wprowadzenie
2. Historia Apple
3. Naruszenia praw do znaków towarowych
4. Spory patentowe
5. Trolling patentowy
6. Zakończenie
Rozdział XII
Studia filmowe Hollywood
1. Wprowadzenie
2. Historia
3. System studyjny
4. Lokowanie produktu
5. Prawo de Havilland
6. Ben Hur (remake)
7. Naruszenie patentu
8. Walka z piractwem
Rozdział XIII
Hello Kitty
1. Wprowadzenie
2. Kultura kawaii
3. Hello Kitty a prawo autorskie
4. Hello Kitty i Tom Sachs
5. Prawa do znaków towarowych Hello Kitty
6. Cosplay
7. Ciekawostka
Rozdział XIV
Leo Messi. Sportowcy a dobra niematerialne
1. Wprowadzenie
2. Leo Messi w świecie marketingu
3. Prawo do wizerunku sportowca
4. Right of publicity
5. Prawo do wizerunku na wyspie Guernsey
6. Ambush marketing
7. Znaki towarowe w sporcie
Zakończenie
Literatura
272 strony, Format: 16.5x24.5cm, oprawa miękka