ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

W PUŁAPCE SCHEMATÓW? WCZESNE NIEADAPTACYJNE SCHEMATY JEFFREYA YOUNGA A FUNKCJONOWANIE PSYCHOSPOŁECZNE OSÓB DOROSŁYCH


MĄCIK D.

wydawnictwo: SCHOLAR , rok wydania 2019, wydanie I

cena netto: 42.99 Twoja cena  40,84 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

W pułapce schematów?

Wczesne nieadaptacyjne schematy Jeffreya Younga a funkcjonowanie psychospołeczne osób dorosłych


Terapia schematu staje się coraz bardziej popularnym podejściem do leczenia zaburzeń uznawanych jako trudne, jak osobowość borderline. Wczesne nieadaptacyjne schematy, czyli silne i trwałe wzorce przeżywania emocjonalnego i związane z tym przeżywaniem zachowania, powtarzalne w różnych życiowych sytuacjach, mają znaczenie nie tylko w przypadku zaburzeń, lecz także wpływają na jakość życia osób zdrowych.

Prezentowane w książce wyniki badań wskazują, że schematy, związane zwłaszcza z zaburzeniami więzi i brakiem poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego, wiążą się z takimi trudnościami ludzi jak słabsza jakość relacji i większe poczucie rozczarowania w związkach romantycznych, tendencja do unikania bliskości, większe nasilenie negatywnych emocji i koncentracja na negatywnych aspektach wydarzeń, słabsza samoocena, a nawet pojawianie się cech lękowych i depresyjnych.

Jest to opracowanie bardzo wartościowe pod względem naukowym, dobrze porządkujące wiedzę w zakresie roli nieadaptacyjnych schematów poznawczych w społecznym funkcjonowaniu człowieka dorosłego. Jest to pierwsza praca w polskiej literaturze psychologicznej tak dobrze udokumentowana empirycznie.

Z recenzji prof. dr hab. Teresy Rostowskiej

Można stwierdzić, że jest to praca oryginalna i bardzo wartościowa. Nie ma podobnych badań, które odnosiłyby się do schematów tworzących się w rodzinach, w których nie dochodziło do nadużyć, a jedynie występowała pewna niekompatybilność pomiędzy potrzebami dzieci i ich odzwierciedleniem przez rodziców. Jest to praca absolutnie nowatorska, a uzyskane wyniki mają istotne znaczenie poznawcze dla psychologii klinicznej i psychoterapii.

Z recenzji dr hab. Małgorzaty A. Basińskiej


Dorota Mącik – dr nauk humanistycznych w zakresie psychologii, pracownik Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Katedra Psychologii Klinicznej.
Psychoterapeutka, certyfikowana przez Polskie Towarzystwo Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej, szkoliła się również w terapii schematu. Obecnie zajmuje się problematyką trudności i zaburzeń psychicznych, starając się efektywnie połączyć teorię z praktyką kliniczną. W pracy naukowej koncentruje się na poszukiwaniu mechanizmów, które mogą wyjaśniać przyczyny zaburzeń i trudności w codziennym funkcjonowaniu. Najważniejsze publikacje: Między przyjemnością a uzależnieniem. Psychologia zakupów nieplanowanych (Wydawnictwo Naukowe Grado, Toruń 2008); Polish adaptation of the The Young Schema Questionnaire 3 Short Form (YSQ-S3-PL), Psychiatria Polska 2017 (wraz z J. Oetingen, J. Chodkiewiczem i E. Gruszczyńską); Symptomy zaburzeń zdrowia psychicznego a wczesne nieadaptacyjne schematy — ocena zależności, Psychoterapia 2017, 180 (1); Rola postaw rodzicielskich w kształtowaniu wczesnych nieadaptacyjnych schematów. Badania populacji nieklinicznej, Polskie Forum Psychologiczne 2018, 23 (1).


Wstęp                    . 11
Rozdział 1
Koncepcja wczesnych nieadaptacyjnych schematów      17
1.1. Podstawy teoretyczne kształtowania koncepcji       . 17
1.1.1. Koncepcja poznawcza             17
1.1.2. Inne koncepcje będące źródłem inspiracji        26
1.2. Wczesne nieadaptacyjne schematy w koncepcji Younga               . 29
1.2.1. Podstawy kształtowania schematów        . 31
1.2.2. Hierarchiczna struktura schematów – ewolucja podejścia   46
1.3. Znaczenie schematów dla funkcjonowania osoby       52
1.3.1. Sposoby radzenia sobie ze schematami       . 52
1.3.2. Tryby schematów              . 56
1.4. Wczesne nieadaptacyjne schematy w badaniach empirycznych   63
1.4.1. Weryfikacja koncepcji schematów w dotychczasowych badaniach                64
1.4.2. Wczesne nieadaptacyjne schematy w polskich badaniach  . 73
1.4.3. Wyniki wcześniejszych badań własnych       . 76
1.4.4. Podsumowanie               85

Rozdział 2
Podstawy metodologiczne badań własnych        . 88
2.1. Cel badań i pytania badawcze             88
2.2. Procedura badań                93
2.3. Zastosowane metody pomiaru            . 95
2.3.1. Kwestionariusz do badania wczesnych nieadaptacyjnych schematów YSQ-S3 Jeffreya Younga        95
2.3.2. Źródła schematów: pomiar temperamentu i postaw rodzicielskich               101
2.3.3. Pomiar jakości funkcjonowania w bliskich związkach   . 108
2.3.4. Pomiar cech osobowościowych: samoocena i nastrój   . 112
2.3.5. Pomiar zaburzeń zdrowia            118
2.4. Charakterystyka badanej grupy            123
2.4.1. Charakterystyka demograficzna         123
2.4.2. Wybrane charakterystyki demograficzne a wczesne nieadaptacyjne schematy           . 126

Rozdział 3
Źródła schematów               . 132
3.1. Postawy rodzicielskie              . 133
3.1.1. Typologia postaw rodzicielskich         134
3.1.2. Postawy rodziców a jakość funkcjonowania dziecka    137
3.2. Temperament                . 141
3.2.1. Koncepcja temperamentu          . 142
3.2.2. Regulacyjna teoria temperamentu        . 144
3.2.3. Temperament a psychopatologia         147
3.3. Postawy rodzicielskie i temperament a psychopatologia – dotychczasowe badania              149
3.4. Hipotezy badań własnych             . 152
3.5. Wyniki i interpretacja badań własnych          . 155
3.5.1. Współzależności między schematami a postawami rodzicielskimi i temperamentem          155
3.5.2. Czynniki wyjaśniające schematy          164
3.6. Dyskusja wyników               . 172

Rozdział 4
Schematy a funkcjonowanie w bliskich relacjach      177
4.1. Tworzenie więzi i jej znaczenie            178
4.2. Przywiązanie w dorosłości             . 183
4.3. Przywiązanie i jakość związków w kontekście schematów    187
4.4. Hipotezy badań własnych             . 192
4.5. Wyniki i interpretacja badań własnych          . 194
4.5.1. Relacje schematów i stylów przywiązaniowych     195
4.5.2. Schematy a jakość związku           204
4.5.3. Ocena wzajemnych zależności schematów, przywiązania i jakości związku              210
4.6. Dyskusja wyników               . 212

Rozdział 5
Wczesne nieadaptacyjne schematy w kontekście samooceny i emocji 217
5.1. Samoocena                 218
5.2. Znaczenie emocji               . 221
5.2.1. Biologiczna natura emocji          . 222
5.2.2. Procesy poznawcze a emocje         . 223
5.3. Procesy regulacji emocji i nastroju           227
5.4. Hipotezy badań własnych             . 230
5.5. Wyniki i interpretacja badań własnych          . 234
5.5.1. Schematy a nasilenie postawy pozytywnej i samooceny   234
5.5.2. Emocje, nastrój i jego regulacja          242
5.5.3. Ocena wzajemnych zależności pomiędzy schematami a nastawieniem pozytywnym i emocjami       257
5.6. Dyskusja wyników               . 259

Rozdział 6
Rola schematów w wyjaśnianiu zaburzeń         263
6.1. Cechy osobowości nieprawidłowej w relacji do schematów    264
6.1.1. Zaburzenia osobowości w rozumieniu poznawczo-behawioralnym           265
6.1.2. Specyfika rozumienia zaburzeń osobowości w koncepcji Younga             266
6.1.3. Kryteria diagnostyczne zaburzeń osobowości     . 269
6.2. Objawy zaburzeń zdrowia jako konsekwencja schematów    273
6.3. Hipotezy badań własnych             . 276
6.4. Wyniki i interpretacja badań własnych          . 278
6.4.1. Schematy a nieprawidłowe cechy osobowości     . 279
6.4.2. Schematy a objawy zaburzenia zdrowia       291
6.4.3. Ocena wzajemnych zależności między schematami a cechami osobowości i zaburzeniami zdrowia     298
6.5. Dyskusja wyników w świetle literatury          . 301

Zakończenie                  307
Bibliografia                  . 318
Aneks                    348
Indeks nazwisk                 358


372 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- DIALEKTYCZNA TERAPIA BEHAWIORALNA NASTOLATKÓW Z TENDENCJAMI SAMOBÓJCZYMI
LINEHAN M.M. MILLER A.L. RATHUS J.H.

- PSYCHOTERAPIA SKONCETROWANA NA SCHEMATACH
YOUNG J. RAFAELI E.

- UWAŻNOŚĆ DLA WSZYSTKICH MĄDROŚĆ KTÓRA MOŻE ZMIENIĆ ŚWIAT
KABAT-ZINN J.

- TERAPIA SCHEMATÓW DZIECI I MŁODZIEŻY
LOOSE C. ZARBOCK G. GRAAF P.

- PSYCHOTERAPIA SKONCENTROWANA NA EMOCJACH
ELLIOT R. / WPROWADZENIE DO PRAKTYKI I SZKOLENIA PSYCHOTERAPEUTÓW

- UWAŻNOŚĆ W PRAKTYCE TRADYCYJNE TECHNIKI UWAŻNOŚCI I MEDYTACJI DLA WSPÓŁCZESNEGO CZŁOWIEKA
WIELOBÓB M.

- TERAPIA SCHEMATÓW W ZABURZENIU OSOBOWOŚCI TYPU BORDERLINE
ARNTZ A. VAN GENDEREN H.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022