Menedżerowie czy przywódcy
Studium teoretyczno-empiryczne
Książka jest wynikiem wieloletnich badań przeprowadzonych na łącznej próbie 2000
osób. Ich celem było zgłębienie pojęcia kompetencji ważnych w zarządzaniu, a
efektem jest opracowanie i przetestowanie dwóch niezależnych modeli kompetencyjnych:
lidera (przywódcy) i menedżera w organizacji.
Na ile skuteczny i w jakich sytuacjach jest menedżer bez przywództwa, kiedy najlepiej
sprawdzają się jego umiejętności operacyjne i zdolność do rozwiązywania bieżących
problemów oraz skutecznej realizacji codziennych zadań? Z drugiej strony, dlaczego i po
co potrzebni są w organizacjach przywódcy, myślący w kategoriach wizji, wartości i
mobilizowania do osiągania nadzwyczajnych wyników? Niewątpliwie w organizacjach mamy do
czynienia z łączeniem obu tych ról – dbającego o operacje menedżera oraz
kształtującego przyszłość przywódcy, w proporcjach uzależnionych od kontekstu. I
właśnie te kluczowe role są poddane w książce dokładnej analizie.
Autorka dokonuje przeglądu badań prowadzonych w
poszczególnych nurtach związanych z przywództwem, docierając także do polemik i
krytyki tychże badań, co jest bardzo cenne. Warsztat metodologiczny badań
zaprezentowanych w książce dowodzi wysokich kompetencji i doświadczenia autorki.
Zaproponowane mierniki i skale pomiarowe mogą wejść do kanonu badań w zakresie przywództwa
oraz postaw i zachowań menedżerów. Publikacja wnosi istotny wkład w wiedzę na temat
przywództwa, poparty solidnym przeglądem literatury i badaniami empirycznymi.
z recenzji dr hab. Aldony Glińskiej-Neweś, prof. UMK
Monografia jest dziełem bardzo interesującym i ambitnym
ze względu na: oryginalne, interdyscyplinarne ujęcie; wykorzystanie ogromnej literatury
przedmiotu (zarządzanie, ekonomia, psychologia, socjologia, filozofia); bogactwo i różnorodność
badań empirycznych autorki w zakresie przywództwa; wreszcie ze względu na nasilające
się zmiany w otoczeniu biznesu (o charakterze technologicznym, rynkowym, społecznym,
kulturowym oraz politycznym), a w ślad za tym rodzące się nowe oczekiwania i wyzwania
wobec przywódcy (lidera biznesu).
z recenzji prof. dra hab. Bogdana Nogalskiego
Dr Anna Baczyńska – pracownik naukowy w Katedrze Zarządzania w
Akademii Leona Koźmińskiego. Zastępca dyrektora Centrum Badań Interdyscyplinarnych.
Ekspert w dziedzinie diagnozy kompetencji. Opublikowała ponad 30 prac z zakresu
kompetencji liderskich i menedżerskich. Wielokrotnie otrzymała Indywidualną Nagrodę
Rektora za osiągnięcia w pracy naukowo-badawczej. Prowadzi badania w międzynarodowym
kontekście z zakresu przywództwa m.in. w Japonii, Chinach, USA, Kanadzie, Portugalii
oraz Niemczech. Koordynator merytoryczny studiów podyplomowych Akademia Kompetencji Menedżera
w ALK. Oprócz pracy akademickiej realizuje projekty doradcze z zakresu oceny kompetencji
i zarządzania zasobami ludzkimi.
Wstęp
CZĘŚĆ I STUDIUM TEORETYCZNE
Rozdział 1. PRZYWÓDZTWO Z PERSPEKTYWY DEFINICJI I POJĘĆ
1.1. Menedżer vs przywódca - przegląd pojęć
1.2. Spory i kontrowersje wokół badań nad przywództwem
1.3. Zmieniające się problemy w zarządzaniu, czyli o tym, jak menedżer stawał się
przywódcą
Rozdział 2. PRZYWÓDZTWO Z PERSPEKTYWYTEORII - WĄTKI HISTORYCZNE I WSPÓŁCZESNE
2.1. Teorie cech
2.1.1. Współczesne spojrzenie na cechy w zarządzaniu
2.2. Teorie zachowań
2.2.1. Badania na Uniwersytecie Ohio
2.2.2. Badania na Uniwersytecie Michigan
2.2.3. Siatka kierownicza
2.3. Teorie sytuacyjne
2.3.1. Teoria ścieżki i celu
2.3.2. Teoria przywództwa sytuacyjnego Herseya i Blanchatda
2.3.3. Teoria substytutów przywództwa
2.3.4. Teoria decyzji normatywnej
2.3.5. Sytuacyjna teoria przywództwa Fiedlera
2.3.6. Teoria LMX
2.3.7. Teoria zasobów poznawczych
2.4. Przywództwo transformacyjne i charyzmatyczne
2.4.1. Teoria charyzmatycznego przywództwa House‘a
2.4.2. Teoria charyzmy Congera i Kanungo
2.4.3. Teoria przywództwa transformacyjnego Burnsa
2.4.4. Teoria przywództwa transformacyjnego Bassa
2.5. Inne współczesne koncepcje przywództwa
2.5.1. Przywództwo rozproszone
2.5.2. Przywództwo autentyczne
2.5.3. Teoria ograniczonego przywództwa Koźmińskiego
Rozdział 3. PRZYWÓDZTWO Z PERSPEKTYWY ROZWOJU W ORGANIZACJI
3.1. Rodzaje szczebli menedżerskich w organizacji, typy autorytetów oraz rola doświadczenia
zawodowego
3.2. Rozwój menedżerski
Rozdział 4. PRZYWÓDZTWO Z PERSPEKTYWY SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA
4.1. Skuteczne przywództwo - kryteria oceny
4.2. Cechy i zachowania a skuteczne przywództwo
4.3. Zachowania menedżera
4.3.1. Związek zachowań i cech a skuteczność
4.3.2. Zachowania lidera a teorie sytuacyjne
Rozdział 5. PRZYWÓDZTWO Z PERSPEKTYWY KOMPETENCJI LIDERSKICH I MENEDŻERSKICH
5.1. Kompetencje - definicja pojęcia
5.2. Ocena kompetencji w organizacji
5.3. Kompetencje menedżera i lidera
5.3.1. Kompetencje przywódcze wg Koźmińskiego
CZĘŚĆ II STUDIUM EMPIRYCZNE
BADANIA WŁASNE
Rozdział 6. WCZEŚNIEJSZE BADANIA AUTORKI. KOMPETENCJE MENEDŻERÓW A ZDOLNOŚCI
I CECHY OSOBOWOŚCI
6.1. Związek zdolności oraz kompetencji menedżerskich
6.2. Związek cech osobowości i kompetencji menedżerskich oraz liderskich
Rozdział 7. BADANIE WŁAŚCIWE. KOMPETENCJE LIDERA I MENEDŻERA
7.1. Metody i przebieg badania
7.2. Wyniki
Rozdział 8. IMPLIKACJE TEORETYCZNE
8.1. Wnioski z badań wcześniejszych
8.2. Wnioski z badań właściwych
Rozdział 9. IMPLIKACJE PRAKTYCZNE
Rozdział 10. IMPLIKACJE DO DALSZYCH BADAŃ
Podziękowania
Bibliografia
Aneks 1
Aneks 2
Aneks 3
Aneks 4
Aneks 5
Aneks 6
Spis tabel i rysunków
284 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka