Grafitti i street art
Słowo, obraz, działanie
Street art jest dziś najbardziej popularnej i dynamicznie rozwijającą się na całym
świecie sztuką, ma też największą liczbę odbiorców. Jest przy tym efemeryczny,
zmienny i nie-ograniczony, podlega ciągłym procesom komercjalizacji,
instytucjonalizacji, mediatyzacji. Jako owoc kultury remiksu korzysta ze wszystkiego, co
do tej pory było w sztuce, miesza, przerabia, kopiuje i wkleja. Nie daje się łatwo
zdefiniować i nie obowiązują w nim dotychczasowe kryteria sztuki. Nie oznacza to
jednak, że nie można go analizować.
W prezentowanej publikacji autorka opisuje wybrane problemy Street artu i graffiti za
pomocą zarówno tradycyjnych, jak i współczesnych pojęć, terminów, metod. Skupia się
na związkach słowa z obrazem, na uwidacznianiu i czynieniu niewidocznym. Ukazuje street
art poważny i komiczny. Nie dąży przy tym do zamknięcia tematu, wręcz przeciwnie -
zapoczątkowuje refleksję, jaką zapewne podejmie świat sztuki nad tym wciąż
nieokiełznanym i ekspansywnym nurtem w sztuce.
Wstęp 9
ROZDZIAŁ I. Sztuka bez teorii – czyli o czym nie jest ta książka 19
O manifestach i ich braku 21
Alternatywny „świat sztuki” 26
Wolność do… wszystkiego 33
ROZDZIAŁ II. Ut pictura poesis 51
Tagi – pisanie na ścianie 54
Dziki styl. Litery-obrazy 63
Miejska emblematyka 71
Miejska poezja wizualna 84
Uwidocznione słowa i myśli 99
ROZDZIAŁ III. Ut poesis pictura 103
Skądś go znam – czyli bohaterowie znanych opowieści 105
Baśnie i opowieści, których nie znamy – o gigantach i liliputach 113
Historie, które powinniśmy znać – czyli narracje historyczne w obrazach 126
Skończona opowieść, czyli od sekwencyjności do animacji 132
Sztuka, która zmienia się w czasie 138
Opowieści o opowieściach 143
ROZDZIAŁ IV. Uwidacznianie i zakrywanie 147
Ukryte ściany, widoczny obraz – konkurencja obrazu z architekturą 150
Iluzja – „triumf spojrzenia nad okiem” 161
Widzialne–niewidzialne (banalne–niebanalne) przedmioty 167
Uwidacznianie tego, co niezauważalne 172
Problemy, których nie chcemy widzieć 181
Granice, ściany, mury, zasieki 197
„Akt lokalny widziany globalnie” 203
Widzialny i niewidzialny artysta 204
ROZDZIAŁ V. Komizm 211
Pogoda ducha 213
Człekopodobne – antropomorfizacja i animizacja 221
Jak dzieci – infantylizacja 225
Zabawa 231
Ulga 233
Bukiet kwiatów zamiast kamienia 236
Groteska 239
Śmiać się z siebie 244
Humorysta, ironista i satyryk 247
Zakończenie 249
Bibliografia 253
Spis ilustracji 267
Indeks osobowy 271
Indeks rzeczowy 279
Summary 283
284 strony, oprawa miękka