Jednostka w postępowaniach w sprawach nadania stopnia i tytułu naukowego
Studium z prawa administracyjnego procesowego
W monografii została zaprezentowana analiza pozycji jednostki w postępowaniach w
sprawach nadania stopnia i tytułu naukowego. \
Jej głównym celem stała się próba określenia pozycji jednostki w tych
postępowaniach, porównanie jej ze standardami wyznaczającymi pozycję jednostki w ogólnym
postępowaniu administracyjnym i zarazem próba odpowiedzi na pytanie, jakie ważne
względy zdecydowały o tak szczególnym ukształtowaniu owej pozycji procesowej jednostki
w postępowaniach o nadanie stopnia i tytułu naukowego. Ustawodawca, kształtując tę
pozycję, posłużył się bowiem formułą odpowiedniego stosowania przepisów Kodeksu
postępowania administracyjnego w powyższych postępowaniach, dopuszczając tym samym
możliwość obniżenia standardu pozycji procesowej jednostki w tych postępowaniach.
Rozprawa jest pierwszym w polskiej literaturze opracowaniem monograficznym na ten temat.
Książka zawiera wyniki badań naukowych przeprowadzonych w obszarze prawa
administracyjnego procesowego, w których uwzględniono rozwiązania przyjęte w
dotychczasowej ustawie o stopniach i tytule naukowym z 2003 r. oraz w nowej ustawie Prawo
o szkolnictwie wyższym i nauce z 2018 r., nazywanej „Konstytucją dla Nauki"
(ustawą 2.0). Jednocześnie krytyce zostały poddane rozwiązania skutkujące
ograniczeniem uprawnień procesowych jednostki w przedmiotowych postępowaniach, przyjęte
w przepisach przejściowych zawartych w ustawie z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy
wprowadzające ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Publikacja jest adresowana do osób biorących udział w postępowaniach o nadanie
stopnia i tytułu naukowego, zwłaszcza pracowników naukowych, a także do organów
uczelni, sądów administracyjnych, adwokatów i radców prawnych specjalizujących się w
sprawach z zakresu nauki i szkolnictwa wyższego oraz do studentów i doktorantów.
Wykaz skrótów 9
Wstęp 11
ROZDZIAŁ I. Stopnie naukowe i tytuły naukowe w regulacjach prawnych
kształtujących przedmiotową problematykę 23
1. Ewolucja regulacji prawnych kształtujących system stopni i tytułów naukowych w
Polsce 23
2. Postępowania w sprawach nadania stopnia naukowego i tytułu naukowego a ogólne postępowanie
administracyjne 41
3. Aspekt przedmiotowy regulacji prawnych normujących problematykę stopni naukowych i
tytułu naukowego 47
4. Aspekt podmiotowy regulacji prawnych normujących problematykę stopni naukowych i
tytułu naukowego 48
ROZDZIAŁ II. Standard pozycji procesowej jednostki kształtowany przepisami
Kodeksu postępowania administracyjnego 59
1. Uwagi wprowadzające 59
2. Jednostka jako strona ogólnego postępowania administracyjnego 62
3. Rola zasad ogólnych Kodeksu postępowania administracyjnego w kształtowaniu pozycji
procesowej strony w tym postępowaniu 70
4. Stadia ogólnego postępowania administracyjnego 81
5. Uprawnienia i obowiązki procesowe strony w ogólnym postępowaniu administracyjnym 88
ROZDZIAŁ III. Pozycja procesowa jednostki w postępowaniu w sprawach nadania
stopnia naukowego 93
1. Uwagi wprowadzające 93
2. Jednostka jako strona postępowania w sprawach nadania stopnia naukowego 95
3. Zasady postępowania w sprawach nadania stopnia naukowego i ich wpływ na sytuację
prawną strony w tym postępowaniu 101
4. Stadia postępowania w sprawach nadania stopnia naukowego 110
4.1. Etapy przewodu doktorskiego 111
4.2. Etapy postępowania habilitacyjnego 121
5. Uprawnienia i obowiązki strony postępowania w sprawach nadania stopnia naukowego 130
5.1. Uprawnienia i obowiązki procesowe doktoranta 131
5.2. Uprawnienia i obowiązki procesowe habilitanta 135
ROZDZIAŁ IV. Pozycja procesowa jednostki w postępowaniu w sprawach nadania
tytułu naukowego profesora 141
1. Uwagi wprowadzające 141
2. Jednostka jako strona postępowania w sprawie nadania tytułu naukowego profesora 143
3. Zasady postępowania w sprawie nadania tytułu naukowego profesora i ich wpływ na
kształtowanie pozycji strony w tym postępowaniu 145
4. Stadia postępowania w sprawie nadania tytułu naukowego profesora 154
5. Uprawnienia i obowiązki procesowe kandydata do tytułu naukowego profesora 160
ROZDZIAŁ V. Szczególne uwarunkowania pozycji procesowej jednostki w postępowaniu
w sprawach nabycia uprawnień równoważnych uprawnieniom wynikającym z posiadania
stopnia naukowego doktora habilitowanego 167
1. Nadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego a stwierdzenie nabycia uprawnień równoważnych
uprawnieniom wynikającym z posiadania tego stopnia 167
2. Charakter prawny decyzji w sprawie nabycia uprawnień równoważnych uprawnieniom
wynikającym z posiadania stopnia naukowego doktora habilitowanego 176
3. Sprzeciw od decyzji w sprawie nabycia uprawnień równoważnych uprawnieniom
wynikającym z posiadania stopnia naukowego doktora habilitowanego i jego wpływ na
sytuację procesową jednostki w postępowaniu w sprawach nabycia tych uprawnień 182
4. Pozycja jednostki w postępowaniu w sprawach nabycia uprawnień równoważnych
uprawnieniom wynikającym z posiadania stopnia naukowego doktora habilitowanego 188
ROZDZIAŁ VI. Jednostka jako adresat rozstrzygnięć w sprawach z zakresu
stopnia i tytułu naukowego oraz jej prawo do obrony interesu prawnego w postępowaniu
administracyjnym i sądowoadministracyjnym 195
1. Charakter prawny rozstrzygnięć i innych aktów w sprawach z zakresu stopnia i tytułu
naukowego 195
2. Prawo strony do odwołania od rozstrzygnięć w sprawach z zakresu stopnia i tytułu
naukowego 208
3. Prawo do sądu w sprawach z zakresu stopnia i tytułu naukowego 221
Zakończenie 239
Abstract (postdoctoral dissertation entitled “An individual in the matter of granting a
degree and a scientific title proceeding. A study on administrative law”) 247
Bibliografia 251
Wykaz orzecznictwa 261
Wykaz aktów prawnych 263
Od redakcji 265
266 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka