Kino włoskie po 1980 roku
W publikacji podjęto zagadnienia związane z kulturą filmową Włoch po 1980 roku.
Poszczególne artykuły dotyczą: włoskiego kina gatunkowego (commedia all'italiana);
społecznych i politycznych kontekstów włoskiego kina współczesnego oraz jego realiów
produkcyjnych; schyłku kina mistrzów (takich jak Federico Fellini); twórczości zarówno
reżyserów starszego pokolenia (m.in. Bernarda Bertolucciego), jak i tzw. nowych autorów
(np. Gianniego Amelio, Paolo Sorrentino).
Autorzy łączą refleksję naukową z refleksją krytyczną. Oprócz tekstów
przekrojowych na temat ogólnych zjawisk we włoskiej kinematografii po roku 1980, w
książce znalazły się także artykuły poświęcone poszczególnym twórcom oraz
analizy pojedynczych filmów. Czytelnik może zapoznać się z różnymi przejawami twórczości
filmowej -od popularnego kina gatunków, przez wybitne osobowości kina włoskiego, aż po
refleksję na temat kina dokumentalnego.
Słowo wstępne 7
Diana Dąbrowska, Malincomici: Rubaszne i melancholijne oblicza włoskiej
komedii lat 80. i 90. 13
Grzegorz Fortuna Jr, W krainie imitacji. Gialli i horrory na tle włoskiego
kina popularnego lat 80. 33
Grażyna Stachówna, Operowe gialli Daria Argenta. Opera i Upiór w Operze 51
Kevin Kołeczek, Lustra, plastik i telewizyjne fale. Włoskie społeczeństwo
lat 80. w optyce późnych filmów Federico Felliniego 73
Bożena Kudrycka, Bernardo Bertolucci: Ucieczki i powroty 101
Anna Miller-Klejsa, Lamerica Gianniego Amelia: Emigracja a rebours 121
Alicja Helman, Sztuka zaklinania wulgarnej materii. Na marginesie Młodości
Paola Sorrentino 135
Piotr Szczyszyk, Na łasce bogini dokumentu. Kino Gianfranco Rosiego 155
176 stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękka