Między integracją i rozproszeniem
Doświadczenie estetyczne w kontekstach nowoczesności
Autorzy proponują, by doświadczenie estetyczne – ujmowane w kategoriach
rozproszenia i integracji – traktować jako reprezentatywne dla ogólnie pojętego
doświadczenia nowoczesności. Pokazują, w jaki sposób to jedno z podstawowych zagadnień
estetyki może być potraktowane jako klucz do zrozumienia przemian nowoczesnej i współczesnej
kultury.
Pierwsza część tomu obejmuje teksty, które poruszają najogólniejsze problemy
filozoficzne związane z genealogią, statusem i charakterem nowoczesnego doświadczenia.
W drugiej autorzy dokonują wieloaspektowej charakterystyki doświadczenia estetycznego,
ukierunkowanej na wydobycie tytułowego napięcia między procesami/fenomenami integracji
i rozproszenia, badając je w odniesieniu do konkretnych postaci doświadczeń
estetycznych. Trzecia część ukazuje artystyczne wymiary doświadczenia estetycznego
oscylującego między biegunami integracji i rozproszenia.
Tematyka publikacji jest niezwykle aktualna, zwłaszcza w świetle stopniowego odchodzenia
od tradycyjnych opisów i analiz doświadczenia nowoczesności, z którymi można się
zetknąć w istniejącej literaturze przedmiotu, oraz pojawiania się nowych związków między
badaniami estetycznymi a przemianami w sztuce współczesnej. Zbiór zawiera teksty
uznanych uczonych, prezentując tym samym obecny stan badań nad estetyką i filozofią
kultury w reprezentowanych przez nich środowiskach.
IWONA LORENC, Wprowadzenie
.
7
DOŚWIADCZENIE ESTETYCZNE A DOŚWIADCZENIE NOWOCZESNOŚCI
MARCIN PORĘBA, Doświadczenie estetyczne a doświadczenie filozoficzne
27
ADAM GRZELIŃSKI, Brytyjski empiryzm, James i czyste doświadczenie . 45
JAKUB KLOC-KONKOŁOWICZ, Komunikacja czy kontemplacja? Dwie odpowiedzi na tragikomiczną
kondycję nowoczesności . 65
ANNA PAŁUBICKA, Ponowoczesny obraz świata. Ontologia wiedzy operacyjnej jako wizja świata
ponowoczesnego 85
PRZEMYSŁAW BURSZTYKA, Wspólnota afektu, wspólnota pozoru. Heterotopia jako zasada
ponowoczesnej wyobraźni społecznej (Michel Maffesoli)
115
POSTACIE DOŚWIADCZENIA ESTETYCZNEGO
BEATA FRYDRYCZAK, O doświadczeniu bycia-w-krajobrazie
143
ANNA WOLIŃSKA, Neutrum. Polimorficzna przestrzeń współczesnych praktyk
interpretacyjnych
157
KAMILLA NAJDEK, W sieci słów. Poetologiczny projekt Yoko Tawady 167
MAŁGORZATA A. SZYSZKOWSKA, Wstrząs estetyczny i jego terapeutyczne oblicza
.
193
MAJA PIOTROWSKA, Estetyczne doświadczenie szoku w kontekście późnej nowoczesności
.
215
KATARZYNA WEICHERT, Geneza symbolicznego doświadczenia świata w estetyce Kantowskiej
.
229
ARTYSTYCZNE WYMIARY DOŚWIADCZENIA ESTETYCZNEGO
GRZEGORZ SZTABIŃSKI, Zwrot dyskursywny w sztuce a doświadczenie estetyczne
.
249
PIOTR SCHOLLENBERGER, Podmiotowość, sztuka i transcendencja u Derridy i Lyotarda
.
271
EWA BOBROWSKA, Performance i sztuka instalacji w dobie absolutnej wolności wyobraźni
.
295
MAGDALENA BOROWSKA, Między integracją a rozproszeniem w polu relacji ciało-architektura
305
MATEUSZ BEDNARKIEWICZ, „Po przekroczeniu progu” – szkic z „estetyki śladu”
.
323
MARCIN RYCHTER, Poza formą i materią. Dźwięk w cyfrowej kulturze muzycznej
345
MIROSŁAW DUCHOWSKI, O niewyrażalnym
359
Indeks osób
367