Ewaluacja podręczników zintegrowanych do edukacji wczesnoszkolnej
Perspektywa dorosłych
Autorka opisuje rolę i miejsce podręcznika we współczesnej edukacji
wczesnoszkolnej:
• Objaśnia czytelnikom podstawową terminologię związaną z książkami do nauki,
przybliża historię stosowania podręczników, przedstawia funkcje spełniane przez
pakiety edukacyjne, charakteryzuje zmiany na rynku publikacji do kształcenia
wczesnoszkolnego spowodowane kolejnymi reformami systemu oświaty.
• Analizuje najpopularniejsze podręczniki zintegrowane wykorzystywane podczas zajęć w
klasach I–III szkoły podstawowej w zakresie kształtowania umiejętności językowych,
matematycznych i przyrodniczych dzieci.
• Wyniki badań zestawia z rzeczywistymi potrzebami rozwojowymi uczniów w wieku
wczesnoszkolnym, opisywanymi zgodnie ze współczesną wiedzą psychologiczną i
pedagogiczną.
• Udowadnia, że podręcznik powinien zawierać tylko najważniejsze, przedstawione
poglądowo, aktualne treści, odsyłać uczniów do innych środków dydaktycznych, w tym
także do nowoczesnych pomocy medialnych.
• Wskazuje, że twórcy pakietów edukacyjnych muszą kłaść zdecydowanie większy
nacisk na zadania problemowe, dywergencyjne i kreatywne, aktywizujące dzieci.
Książka jest lekturą obowiązkową nie tylko dla wydawców, autorów i recenzentów
„elementarzy”, lecz także dla pedagogów, którzy w dobie powszechnej kartomanii
borykają się z problemem prawidłowej oceny merytorycznej pakietów edukacyjnych.
Stanowi dopełnienie publikacji Ewaluacja podręczników zintegrowanych do edukacji
wczesnoszkolnej. Perspektywa dzieci.
Wstęp
.
7
ROZDZIAŁ 1. Zagadnienia ogólne. Krótki przegląd terminologiczny
9
1.1. Podręcznik szkolny – defi nicje
9
1.2. Funkcje podręcznika
12
1.3. Krótka historia stosowania podręczników w edukacji, czyli o zwolennikach i
przeciwnikach tego środka dydaktycznego
15
ROZDZIAŁ 2. Podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej przed reformą i po
reformie oświaty z 1999 roku
19
2.1. Podręczniki przedmiotowe a podręczniki do kształcenia zintegrowanego w edukacji
wczesnoszkolnej
19
2.2. Oferta rynkowa podręczników do edukacji wczesnoszkolnej
25
2.3. Skutki zniesienia monopolu wydawnictw podręcznikowych z uwzględnieniem ustawy podręcznikowej
z 2014 roku
.
30
ROZDZIAŁ 3. Analityczno-dyskursywne oraz merytoryczno-dydaktyczne podejście w
badaniach nad podręcznikiem
39
3.1. Analityczno-dyskursywne ujęcie podręcznika w literaturze przedmiotu
. 40
3.1.1. Obraz świata w podręcznikach szkolnych
40
3.1.2. Problem „innego”
.
40
3.1.3. Stereotypy płci w podręcznikach i androcentryzm językowy
. 42
3.1.4. Treści podręcznikowe a świat medialny
.
43
3.1.5. Indoktrynacyjna rola podręcznika
44
3.1.6. Dyskurs podręcznikowy a dyskurs dziecięcy
45
3.2. Merytoryczno-dydaktyczne ujęcie podręcznika w literaturze przedmiotu
46
3.2.1. Treści w podręcznikach – analiza poleceń i zadań
.
46
3.2.2. Edukacja językowa w podręcznikach do kształcenia zintegrowanego. Dostosowanie
treści podręcznikowych do umiejętności językowych uczniów
. 48
3.2.3. Edukacja matematyczna w podręcznikach do kształcenia zintegrowanego
50
ROZDZIAŁ 4. Metodologia badań
53
4.1. Cele i problematyka
53
4.2. Metoda i organizacja badań
54
ROZDZIAŁ 5. Analiza wybranych pakietów podręczników do edukacji
wczesnoszkolnej 61
5.1. Funkcja badawczo-motywacyjna w analizowanych pakietach edukacyjnych
61
5.1.1. Funkcja badawczo-motywacyjna w edukacji językowej
62
5.1.2. Funkcja badawczo-motywacyjna w edukacji matematycznej
. 91
5.1.3. Funkcja badawczo-motywacyjna w edukacji przyrodniczej
. 112
5.2. Funkcja informacyjno-strukturyzacyjna
.
116
5.2.1. Funkcja informacyjno-strukturyzacyjna – podejście konwencjonalne
117
5.2.2. Funkcja informacyjno-strukturyzacyjna – podejście socjalizacyjne
. 154
5.3. Podsumowanie analizy pakietów edukacyjnych
.
162
Zakończenie
163
Bibliografia
.
165
Spis rysunków
171
180 stron, Format: 21.0x29.7cm, oprawa miękka