Trybunał Konstytucyjny 1982–2018
Rola Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów w postępowaniach przed TK oraz w
wykonywaniu i monitorowaniu orzeczeń TK
Przedmiotem publikacji jest analiza funkcji, jakie pełnią Rada Ministrów, Prezes
Rady Ministrów oraz członkowie Rady Ministrów w toku postępowań przed Trybunałem
Konstytucyjnym w świetle ustrojowej roli Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów, z
uwzględnieniem zróżnicowania postępowań prowadzonych przez Trybunał Konstytucyjny.
Rząd i jego członkowie występują przed Trybunałem Konstytucyjnym jako organy, które
wydały akty poddawane badaniu konstytucyjności. Premier ma także prawo zainicjowania
abstrakcyjnej kontroli konstytucyjności aktu prawnego. Wyłącznie Radzie Ministrów
przysługuje kompetencja przedstawienia Trybunałowi informacji o skutkach finansowych
przyszłego orzeczenia. Ważna jest także część publikacji poświęcona sposobowi
realizowania w latach 2015–2016 prawnego obowiązku uczestnictwa rządu w
postępowaniach przed TK.
W publikacji omawiane są również zagadnienia dotyczące trybu ogłaszania i
wykonywania orzeczeń TK oraz znaczenia orzeczeń TK dla brzmienia tekstu jednolitego aktu
normatywnego stanowiącego przedmiot orzeczenia. Osobiste doświadczenie autorki w tej
dziedzinie czyni prezentowane analizy szczególnie interesującymi zarówno dla
przedstawicieli świata nauki oraz studentów, jak i dla osób czynnie zaangażowanych w
szeroko rozumiane funkcjonowanie Trybunału Konstytucyjnego, w tym pełnomocników
uczestników postępowań prowadzonych przez TK.
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział 1. Pozycja ustrojowa i kompetencje Trybunału Konstytucyjnego, Rady
Ministrów i Prezesa Rady Ministrów
1.1. Pozycja ustrojowa i kompetencje Trybunału Konstytucyjnego do 1997 r.
1.2. Wzmocnienie pozycji Trybunału Konstytucyjnego w przepisach Konstytucji z 1997 r.
1.3. Pozycja ustrojowa i kompetencje Rady Ministrów w przepisach Konstytucji z 1997 r.
1.4. Pozycja ustrojowa i kompetencje Prezesa Rady Ministrów w przepisach Konstytucji z
1997 r.
1.5. Rada Ministrów i Prezes Rady Ministrów a Trybunał Konstytucyjny w przepisach
Konstytucji z 1997 r.
Rozdział 2. Zasady postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym
2.1. Zasady postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym do 1997 r.
2.2. Ewolucja regulacji ustawowych w latach 1997-2017
2.3. Zasady postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym w świetle aktualnych regulacji
prawnych
Rozdział 3. Konstytucyjne kompetencje Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów
związane z postępowaniem przed Trybunałem Konstytucyjnym
3.1. Kompetencja Prezesa Rady Ministrów wynikająca z art. 191 Konstytucji
3.2. Kompetencja Prezesa Rady Ministrów do występowania z wnioskiem do Trybunału
Konstytucyjnego w sprawie rozstrzygnięcia sporu kompetencyjnego
3.3. Obowiązki Rady Ministrów dotyczące przedstawienia opinii o skutkach finansowych
orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego
Rozdział 4. Ustawowe kompetencje Rady Ministrów, jej członków i Prezesa Rady
Ministrów związane z postępowaniem przed Trybunałem Konstytucyjnym
4.1. Rada Ministrów, jej członkowie i Prezes Rady Ministrów jako uczestnicy postępowania
będący organami wydającymi akt normatywny, który stał się przedmiotem postępowania
4.2. Wezwanie do udziału w postępowaniu
4.3. Reprezentacja
4.4. Postanowienie sygnalizacyjne
4.5. Rada Ministrów jako obligatoryjny uczestnik postępowań - przejściowe kompetencje
Rozdział 5. Udział Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów w ogłaszaniu,
wykonywaniu i monitorowaniu wykonania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
5.1. Ogłaszanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
5.2. Wykonywanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
5.3. Dostęp do informacji o orzeczeniach Trybunału Konstytucyjnego, ich analizach,
sposobie wykonania - rządowe portale informacyjne
Zakończenie
Bibliografia
Orzecznictwo
Akty prawne
238 stron, Format: 20.6x14.5, oprawa miękka