|
NAUKI SPOŁECZNE WOBEC ZMIANY ALTERNATYWA SCALANIA INSPIRACJE DLA WSPÓŁCZESNEJ PEDAGOGIKI
WIŁKOMIRSKA A. RADZIEWICZ-WINNICKI A. MARZEC-HOLKA K. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2018, wydanie Icena netto: 42.55 Twoja cena 40,42 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Nauki społeczne wobec zmiany - alternatywa scalania
(inspiracje dla współczesnej pedagogiki)
W pierwszej części monografii autorzy przedstawili swoiste vademecum wiedzy z
zakresu nauk społecznych dedykowane przede wszystkim pedagogom.
W drugiej zawarli studia nad różnymi obliczami i konsekwencjami zmian społecznych,
wpisujące się w dyskurs traumy zmiany, dołączając analizę zagadnień podmiotowości
jednostki, kapitału społecznego, sprawiedliwości społecznej, ekologii.
Zmiana społeczna nie może być całościowo badana na gruncie jednej dyscypliny
naukowej. Jako przedmiot badań jest ze swej natury interdyscyplinarna. Powstało wiele
teorii zmiany, sam termin używany jest bardzo często w różnorodnych znaczeniach,
jednak analizy zmian są przeważnie zawężane do określonej dyscypliny.
Książka przeznaczona dla wszystkich eksplorujących fenomen zmiany społecznej. To
lektura obowiązkowa dla badaczy, którzy prowadząc studia interdyscyplinarne, starają
się przekraczać granice swojej dziedziny.
Wprowadzenie
CZĘŚĆ I SEKULARYZACJA TRADYCYJNEJ MYŚLI SPOŁECZNEJ DOTYCZĄCEJ POJĘCIA
ZMIANY (z teorii nauk bliskich pedagogice)
Rozdział pierwszy
Ewolucjonizm i neoewolucjonizm (Anna Wiłkomirska)
1.1. Ewolucjonizm
1.2. Neoewolucjonizm
1.2.1. Socjobiologia
1.2.2. Psychologia ewolucyjna
1.2.3. Neoewolucyjna antropologia
1.2.4. Ewolucja społeczna w ujęciu Niklasa Luhmanna
Rozdział drugi
Zmiana w głównych perspektywach teoretycznych (Anna Wiłkomirska)
2.1. William Thomas i Florian Znaniecki - zmiana w procesie dezorganizacji-reorganizacji
2.2. Talcott Parsons - zmiana funkcjonalna
2.3. Materializm historyczny
2.4. Teorie konfliktu i władzy
2.5. Lewis Coser - (neo)funkcjonalna teoria konfliktu
2.6. Steven Lukes i Michel Foucault - władza w warunkach konfliktu, radykalne ujęcie
władzy
Rozdział trzeci
Teorie modernizacji (Anna Wiłkomirska)
3.1. Od teorii konwergencji do teorii zależności
3.2. Teorie rozwoju endogennego
3.3. Cykliczne wizje dziejów i wybrane teorie cywilizacji
3.3.1. Koncepcje rozwoju cyklicznego
3.3.2. Nowoczesność jako światowa cywilizacja
3.4. Zmiany kulturowe przełomu tysiącleci - przykład ujęcia antropologicznego
3.5. Odwroty i powroty - trwałość i krytyka, sinusoida teorii modernizacji
Rozdział czwarty
Postmodernizm-ponowoczesność - w walce z modernizacją (Anna
Wiłkomirska)
4.1. Globalizacja - źródło i proces zmian
4.2. Teorie globalizacji
Rozdział piąty
Rewolucje, ruchy społeczne i transformacje (Anna Wiłkomirska)
5.1. Rewolucje
5.2. Ruchy społeczne
5.3. Transformacja - przykład Polski
5.4. Zakończenie
CZĘŚĆ II ZINDYWIDUALIZOWANE PERCEPCJE NIEKTÓRYCH OBLICZ WSPÓŁCZESNOŚCI
Z PERSPEKTYWY PEDAGOGIKI
Rozdział szósty
Względnie trwałe czynniki sprawcze towarzyszące dobie transformacji w obszarze
upośledzenia społecznego. Symptomy anomii, chaosu i dezorientacji a rehabilitacja
publiczna (Krystyna Marzec-Holka, Andrzej Radziewicz-Winnicki)
6.1. Geneza i ewolucja przemian
6.2. Asynchronizacja rozwoju społeczno-gospodarczego, nierówności społeczne i zjawisko
pauperyzacji
6.3. Ujęcie poznawcze ubóstwa społecznego
6.4. Traumatogenne przemiany w życiu jednostek i grup a upośledzenie społeczne
6.5. Anomia, anarchia i pojawiające się zręby fundamentalizmu w sferze organizacji
publicznej a rehabilitacja społeczna
6.6. Zakończenie
Rozdział siódmy
Kapitał społeczny i jego funkcje. Kontrowersje wokół kapitału społecznego
zbiorowego i indywidualnego (Krystyna Marzec-Holka)
7.1. Kapitał społeczny, prekursorzy, koncepcje teoretyczne
7.2. Kapitał społeczny a partycypacja publiczna na poziomie edukacji
7.3. Relacje społeczne w środowiskach lokalnych. Między zaangażowaniem a
neutralnością
Rozdział ósmy
Kapitał społeczny w perspektywie indywidualnej i rodzinnej oraz możliwości
stymulacji kapitału zbiorowego (Krystyna Marzec-Holka)
8.1. Przykłady empiryczne
8.2. Młodzi dorośli a syndrom rozwiedzionych rodziców. Kolejne egzemplifikacje
8.3. Bariery w tworzeniu zbiorowego kapitału społecznego
8.4. Teoria pola integrująca wizje życia społecznego
8.5. Mieszkańcy lokalnego środowiska wiejskiego w obronie szkoły
8.6. Rodzice i nauczyciele w obronie edukacji
Rozdział dziewiąty
Komunitaryzm na tle teorii sprawiedliwości społecznej Johna Rawlsa. Utopijna próba
obniżenia poczucia względnej deprywacji we współczesnej polskiej rodzinie (Andrzej
Radziewicz-Winnicki)
9.1. Uwagi wprowadzające
9.2. John Rawls i teoretyczne ramy komunitaryzmu
9.3. Zasady sprawiedliwości a realia publiczne
9.4. Podsumowanie
Rozdział dziesiąty
Magia rewitalizacji w dobie niepokojącej współczesności (Andrzej
Radziewicz-Winnicki)
10.1. Magia jako swoista wizja percepcji świata
10.2. Fenomen rewitalizacji
10.3. Racjonalność przekonań magicznych i wiara w rewitalizację
10.4. Refleksje końcowe
Rozdział jedenasty
Ekologia społeczna. Podmiotowość człowieka a inwestowanie w naturę w
refleksjach ekspertów (Andrzej Radziewicz-Winnicki)
11.1. Pojmowanie ekologii społecznej
11.2. Postępowanie ekologiczne jako równoważnik podmiotowości jednostki
11.3. Refleksje końcowe
Zakończenie
Bibliografia
274 strony, Format: 23.0x16.0, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|