|
FINANSOWANIE DLA STARTUPÓW JAK NEGOCJOWAĆ Z INWESTOREM PRZEWODNIK PRAKTYKA
MIGASZEWSKI F, wydawnictwo: POLTEXT , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 39.90 Twoja cena 37,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Finansowanie dla startupów
Jak negocjować z inwestorem
Przewodnik praktyka
Książka jest poradnikiem przeznaczonym dla osób zakładających startupy i
negocjujących warunki umów z inwestorami.
Autor jest przedsiębiorcą, który na własnej skórze przekonał się, jak trudne
mogą być negocjacje z inwestorem i jakie pułapki oraz wyzwania czekają ambitnego
założyciela startupu w zderzeniu z profesjonalnym inwestorem. Negocjacje są jak gra w
szachy, w której trzeba przewidywać nie tylko swoje ruchy, ale przede wszystkim ruchy
inwestora, który z reguły ma ogromną przewagę doświadczenia. A ponieważ umowę
inwestycyjną negocjuje się tylko raz, warto i trzeba dobrze się przygotować do
negocjacji.
Książka składa się z trzech części i omawia: przebieg negocjacji, kluczowe
elementy umowy z inwestorem oraz wdrażanie umowy inwestycyjnej. Każdy z tych etapów ma
krytyczne znaczenie dla sukcesu startupu i każdy z nich stawia przed założycielem
startupu inne wyzwania. Wielką zaletą poradnika są przytaczane przez autora praktyczne
zasady i przykłady konkretnych rozwiązań oraz zapisów w umowie inwestycyjnej, chroniących
interesy założyciela startupu. Jednocześnie autor z naciskiem podkreśla, że
negocjacje z inwestorem nie są grą o sumie zerowej: umowa inwestycyjna musi
uwzględniać i chronić interesy obu stron.
Dobrze wynegocjowana umowa inwestycyjna nie gwarantuje biznesowego sukcesu. Natomiast
źle wynegocjowana umowa inwestycyjna gwarantuje problemy w rozwoju startupu i zmniejsza
szanse na sukces. Poradnik stanowi praktyczną mapę drogową dla startupów zwiększającą
szanse na sukces.
WSTĘP
CZĘŚĆ I
Negocjacje nie tylko dla orłów. Od BATNY do pokerowego blefu
1. Typy negocjacji
2. Czy korzystać z usług prawnika?
3. BATNA
Jak wykorzystać BATNĘ?
Co robić, jeśli nie masz silnej BATNY?
BATNA jako zabezpieczenie
4. Odwołuj się do interesów stron
Jak negocjować, opierając się na zrozumieniu interesów?
Odwoływanie się do interesów inwestora w celu poprawy swojej pozycji
5. Daj się lubić
Słuchaj
Lubimy ludzi podobnych do nas
Podawaj uzasadnienie
6. Bądź jak Mr. Niet
7. Trzymaj język za zębami
8. Nie oferuj ustępstw "na zachętę"
9. Graj w dobrego i złego policjanta
10. Daj sobie odpowiednio dużo czasu
11. Umowę pisze się na czas wojny
12. Potwierdzaj uczucia drugiej strony
13. Bądź przygotowany na kryzys
Odejście od stołu jako sposób na impas negocjacyjny
Czy blef się opłaca?
Blef a etyka negocjacji
PODSUMOWANIE CZĘŚCI I
DO ZAPAMIĘTANIA
CZĘŚĆ II
Negocjowanie umowy inwestycyjnej. Kapitał, paragrafy, walka o władzę
14. Zdefiniowanie interesów stron
Maksymalizacja zwrotu z inwestycji
Zapewnienie jasnych i realnych opcji wyjścia z inwestycji
Minimalizacja ryzyka utraty kapitału, jeśli biznes rozwija się poniżej oczekiwań
Minimalizacja ryzyka utraty kapitału z powodu oszustwa lub nieudolności
Minimalizacja ryzyka nadmiernego, niekontrolowanego rozwodnienia udziałów
Minimalizacja ryzyka utraty sterowności przez spółkę
Maksymalizacja twojej motywacji i motywacji całego zespołu (także spoza grona
założycieli)
15. Ustal zapotrzebowanie na kapitał
Capex i opex
Kamień milowy
Wzór na zapotrzebowanie kapitałowe
16. Negocjacje finansowe
Dynamika negocjacji
Dodatkowe narzędzia ochrony inwestora
- liquidation preference
Negocjacje w kontekście kolejnych rund
finansowania
Klauzula pay-to-play
Vesting
Co ci daje większy udział w spółce?
Podsumowanie
17. Kontrola nad spółką
Zarząd
Rada nadzorcza
Zgromadzenie wspólników
18. Zobowiązania założycieli
19. Zabezpieczenie wyjścia
Tag along (prawo przyłączenia)
Drąg along (prawo pociągnięcia)
20. Sygnały ostrzegawcze
21. Załączniki do umowy
22. Sprawdź inwestora przed negocjacjami
PODSUMOWANIE CZĘŚCI II
CZĘŚĆ III
Droga do break-even point. Wypływasz na szerokie i głębokie wody
23. Planowanie finansowe
24. Relacje inwestorskie
25. Myślenie o strategii i osiąganiu celów
Wizja firmy
Stawiaj jasne cele krótkoterminowe
Bądź konsekwentny, bądź elastyczny
26. Marketing i budowanie marki
Testuj produkt i komunikację marketingową
27. Budowanie zespołu
PODSUMOWANIE CZĘŚCI III
Zakończenie
248 stron, Format: 14.0x22.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|