Fenomen niewiary w świetle dialogicznej natury Kościoła
Nie ulega wątpliwości, że w całej cywilizacji Zachodu
mamy współcześnie do czynienia z narastaniem procesów laicyzacyjnych. Ich następstwem
jest systematyczny i – jak się wydaje – ustawiczny spadek liczby praktykujących
chrześcijan, kryzys tzw. tradycyjnych Kościołów, proliferacja nowych ruchów
religijnych, przede wszystkim zaś wzrost odsetka osób deklarujących religijną obojętność.
Procesy te generuje zarówno sposób funkcjonowania społeczeństw (rozpad tradycyjnych
wspólnot, od rodziny poczynając; fragmentaryzacja – za sprawą rzeczywistości
medialnej (zwłaszcza internetowej) – „opinii publicznej”; postawy
indywidualistyczne i konsumpcyjne; relatywizm w sferze poznawczej i aksjologicznej), jak i
zorganizowana i dysponująca znacznymi środkami wpływu ideologia laicyzmu, promująca
m.in. tzw. świeckość życia publicznego. Bodaj jej najbardziej aktywnym prądem jest
nastawiony „misyjnie” ateizm, uzurpujący sobie określenia „naukowy” lub „nowy”.
Jego koryfeusze nie ukrywają, że – tak jak ich poprzednicy w wieku XIX i XX –
zmierzają do likwidacji religii. Jest ona bowiem, ich zdaniem, nie tylko fałszywa, ale
– zwłaszcza chrześcijaństwo – wysoce szkodliwa dla ludzkości i jej rozwoju. Czy
wobec takiej sytuacji Kościół (ale także intelektualiści do religii nie uprzedzeni)
może pozostać obojętny? Czy nie jest jego obowiązkiem podjąć z tymi poglądami
rzeczowy dialog i – opartą na racjonalnych argumentach – polemikę?
Z recenzji ks. prof. dr. hab. Jana Perszona
Ks. bp Wiesław Śmigiel – Pomiędzy wiarą a niewiarą / 7
Wykaz skrótów / 17
Wstęp / 21
Rozdział I. Chrześcijańska koncepcja dialogu / 27
1. Społeczny i eklezjalny kontekst zjawiska dialogu / 31
2. Geneza i czynniki klimatotwórcze zjawiska dialogu / 40
2.1. Podmiotowe czynniki dialogu / 43
2.2. Przedmiotowe czynniki dialogu / 44
3. Uwarunkowania dialogu / 45
4. Kryteria i założenia prowadzonego dialogu / 55
5. Zasady prowadzenia dialogu / 58
6. Dialog a konflikt / 63
Rozdział II. Filozoficzne formy, źródła „niewiary” oraz płaszczyzny
dialogu / 69
1. Formy niewiary / 71
1.1. Neoateizm / 77
1.2. Duchowość ateistyczna / 89
2. Źródła niewiary / 98
3. Płaszczyzny dialogu / 110
3.1. Płaszczyzna naukowa dialogu / 112
3.2. Płaszczyzna kulturowa dialogu / 125
Rozdział III. Formy dialogu z niewierzącymi / 133
1. Dialog na poziome doktrynalnym / 134
2. Dialog na poziomie praktycznym / 139
3. W poszukiwaniu nowych form dialogu z niewierzącymi / 141
Zakończenie / 155
Bibliografia / 161
The Phenomenon of Unbelief in the Light of Dialogical Nature of the Church. Summary / 175
176 stron, Format: 12.5x19.5cm, oprawa miękka