|
OCENY EKSPERCKIE W BADANIU UŻYTECZNOŚCI BIBLIOTECZNYCH SERWISÓW INTERNETOWYCH
MARZEC P. wydawnictwo: WYD UMK , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 38.39 Twoja cena 36,47 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Oceny eksperckie w badaniu użyteczności bibliotecznych serwisów internetowych
W książce opisano metody oceny użyteczności serwisów internetowych. Po
wprowadzeniu dotyczącym pojęcia użyteczności w kontekście projektowania serwisów
internetowych czytelnik może zapoznać się z metodyką ich oceny za pośrednictwem listy
kontrolnej, oceny heurystycznej oraz wędrówki poznawczej. Ważną częścią pracy są
wyniki analizy literatury przedmiotu. Zaprezentowano w niej przykłady zastosowania
opisanych metod w ocenie serwisów internetowych różnych typów bibliotek. Przedstawiony
przegląd badań ukazuje międzynarodowy zasięg ocen eksperckich, który potwierdza ich
popularność.
Książka jest adresowana do wszystkich osób zainteresowanych badaniami użyteczności.
Poznanie opisanych metod może wzbogacić warsztat praktyków zajmujących się
tworzeniem, modernizacją oraz zarządzaniem serwisami internetowymi w bibliotekach.
Wstęp / 9
Przegląd literatury przedmiotu / 17
Opis przedmiotu pracy / 21
1. Pojęcie użyteczności w kontekście wytwarzania oprogramowania / 25
1.1. Model atrybutów akceptacji systemu interaktywnego / 28
1.2. Zapewnienie użyteczności w cyklu życia systemu interaktywnego / 30
1.3. Metody oceny użyteczności / 32
1.3.1. Metody oceny z udziałem użytkowników / 33
1.3.2. Metody oceny bez udziału użytkowników / 36
1.4. Wnioski / 39
2. Listy kontrolne / 43
2.1. Uwagi wstępne / 43
2.2. Wytyczne dla stron internetowych / 49
2.3. Wytyczne HHS / 54
2.3.1. Wytyczne HHS – omówienie / 57
2.4. Seria norm ISO 9241 / 65
2.4.1. Wytyczne dotyczące interfejsów użytkownika stosowanych w sieci World Wide Web
(ISO 9241-151:2008) – uwagi wstępne / 66
2.4.2. Wytyczne dotyczące interfejsów użytkownika stosowanych w sieci World Wide Web
(ISO 9241-151:2008) – omówienie / 68
2.4.2.1. Projektowanie wysokiego poziomu i strategia projektowania (ang. high-level design
decisions and design strategy) / 68
2.4.2.2. Projektowanie zawartości (ang. content design) / 70
2.4.2.3. Nawigacja i wyszukiwanie (ang. navigation and search) / 72
2.4.2.4. Prezentacja zawartości (ang. content presentation) / 77
2.4.2.5. Ogólne aspekty projektowania (ang. general design aspects) / 83
2.5. Metodyka listy kontrolnej / 86
2.6. Przykłady zastosowania list kontrolnych w badaniach serwisów internetowych
bibliotek / 90
3. Ocena heurystyczna / 99
3.1. Uwagi wstępne / 99
3.2. Metodyka oceny heurystycznej / 101
3.2.1. Faza przygotowania badań / 103
3.2.1.1. Zakres badań / 103
3.2.1.2. Wybór ekspertów / 104
3.2.1.3. Wybór heurystyk / 108
3.2.1.4. Przygotowanie środowiska badań / 109
3.2.2. Sesje ewaluacji i debriefing / 111
3.2.3. Określenie uporczywości błędów / 112
3.2.4. Raport badawczy / 115
3.3. Heurystyki / 115
3.3.1. Heurystyki Molicha–Nielsena / 119
3.3.2. Rozszerzenia heurystyk Molicha–Nielsena / 124
3.4. Przykłady zastosowania oceny heurystycznej w badaniach serwisów internetowych
bibliotek / 127
4. Wędrówka poznawcza (ang. cognitive walkthrough) / 132
4.1. Uwagi wstępne / 132
4.2. Teoretyczne podstawy wędrówki poznawczej / 135
4.2.1. Opis modeli zachowań użytkowników w systemach informatycznych136
4.3. Procedura wędrówki poznawczej / 141
4.3.1. Pierwotna wersja wędrówki poznawczej / 142
4.3.2. Wędrówka poznawcza dla stron WWW / 144
4.3.3. Wędrówka poznawcza z wykorzystaniem analizy interakcji niskiego poziomu (ang.
low-level interaction walkthrough) / 147
4.4. Porównanie opisanych wersji wędrówki poznawczej / 151
4.5. Przykłady zastosowania wędrówki poznawczej w badaniach serwisów internetowych
bibliotek /155
Zakończenie / 160
Bibliografia / 166
Załączniki / 178
Summary / 196
198 stron, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|