ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

DZIECKO W ŚWIECIE RUCHOMYCH OBRAZÓW


WRÓBLEWSKI M. KOŁOS S. RED.

wydawnictwo: WYD UMK , rok wydania 2018, wydanie I

cena netto: 40.19 Twoja cena  38,18 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Dziecko w świecie ruchomych obrazów


Czwarta publikacja z serii „Biblioteczka Dziecięca” zawiera kilkanaście artykułów poświęconych rozmaitym zagadnieniom związanym z filmem, telewizją oraz nowymi mediami, w których dziecko albo pojawia się jako temat, albo jest ich odbiorcą. Fenomen ruchomych obrazów, wyrastający na Zachodzie z wielowiekowych doświadczeń związanych z camera obscura oraz z medium fotografii, dziś pełni ważną kulturotwórczą funkcję i w istotny sposób przyczynia się do wzbogacenia szeroko pojętej sztuki adresowanej do młodego widza. Ponadto filmy dokumentalne i fabularne w ciągu XX wieku stały się znakomitymi środkami, za pomocą których reżyserzy, scenarzyści i aktorzy opowiadają o problemach dziecka lub budują zmetaforyzowany obraz dzieciństwa, wykorzystujący elementy autobiograficzne i wspomnieniowe. Odrębne miejsce w kulturze Zachodu zajmuje telewizja, będąca nie tylko – wbrew temu, co powszechnie się sądzi – źródłem rozrywki kierowanej do nieletniego widza, wiele europejskich stacji, jak choćby z Wielkiej Brytanii (BBC), Finlandii (YLE) czy Francji (France 5), oferuje bowiem także wartościowe programy edukacyjne.

Książka Dziecko w świecie ruchomych obrazów ma charakter monograficzny w tym sensie, że główny wątek rozważań wszystkich autorów dotyczy tego, jak media oparte na języku filmowym kształtują narrację o dziecku i dzieciństwie oraz w jakie wchodzą związki z innymi sztukami, przede wszystkim z literaturą. Z perspektywy dokonującej się w XXI wieku komunikacyjnej rewolucji, której efektem jest bogaty obszar digital culture, ponadstuletni dorobek filmowy oraz – nieco mniejszy – telewizyjny o dziecku i dla dziecka wciąż domaga się w polskich badaniach filmoznawczych, kulturoznawczych i literaturoznawczych analiz o szczegółowym i syntetycznym charakterze.

Oddając do rąk Czytelnika niniejszą publikację, redaktorzy mają nadzieję, że podjęte w niej problemy w istotny sposób wzbogacą dotychczasową wiedzę na temat dziecka i dzieciństwa konstruowanego za pomocą języka ruchomych obrazów.


Słowo od redaktorów / 7

Maciej Wróblewski
Dziecko w świecie ruchomych obrazów. Zarys problemu / 9

Sylwia Kołos
Dziecko i dzieciństwo na ekranie w XIX i XX wieku. Rekonesans/ 27

Aldona Ossowska-Zwierzchowska, Piotr Zwierzchowski
W przestrzeni nie dla dziecka: „Jestem zły”, „Dzieci z Leningradzkiego”, „Nadejdą lepsze czasy” / 45

Kaja Łuczyńska
Boczne drzwi: współczesne i historyczne problemy polskiej edukacji filmowej / 59

Monika Flang
Wpływ programów rozrywkowych i edukacyjnych dla dzieci i młodzieży na kształtowanie tożsamości narodowej i kulturowej – na przykładzie Wielkiej Brytanii, Finlandii i Polski / 77

Bartłomiej Nowak
Dzieciństwo osób LGBT w wybranych współczesnych filmach / 99

Piotr Skrzypczak
Dziecko i pies zawsze będą lepsze przed kamerą? Niewinni bohaterowie filmów Andrzeja Wajdy / 113

Elżbieta Kruszyńska
Filmowe dziecko według prozy Adama Bahdaja / 133

Justyna Wróblewska
Muzyka w filmach o Harrym Potterze / 145

Marcel Woźniak
Kino dla dzieci. Aspekty preprodukcji, produkcji i dystrybucji filmów w Polsce / 165

Maciej Wróblewski
Maska, czyli immersyjne dzieciństwo w serwisie YouTube / 175

Radosław Osiński
O powadze i niepowadze krytyki filmowej. Informacja / 195


198 stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022