|
SOCJOTERAPIA W PRACY Z DZIEĆMI I MŁODZIEŻĄ PROGRAMY ZAJĘĆ CZĘŚĆ 4
GRUDZIEWSKA E. RED. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 56.25 Twoja cena 53,44 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą
Programy zajęć. Część 4
Poradnik zawiera propozycje programów zajęć socjoterapeutycznych przygotowanych
przez praktyków, którzy na co dzień w swojej pracy zawodowej stosują metodę
socjoterapii.
Pierwszy z programów autorstwa Justyny Kulik – Do biegu, motywacja – start! – ma
na celu rozwijanie motywacji do nauki oraz zainteresowań u dzieci ze szkoły podstawowej.
Autorka realizując program, skorzystała z założeń metody projektu i wykorzystała
elementy filmoterapii w pracy z grupą.
Również Joanna Bartecka podjęła próbę podnoszenia motywacji do nauki i rozwijania
zainteresowań, jednakże u młodzieży w wieku gimnazjalnym (14–16 lat). W programie,
podobnie jak wspomniana Justyna Kulik, wykorzystała metodę projektu i elementy
filmoterapii ze starszą wiekowo grupą. Założeniem programu było także wzmocnienie
rozwoju osobistego uczestników zajęć oraz postrzegania siebie i swoich możliwości na
tle grupy rówieśniczej.
Autorkami kolejnego programu socjoterapeutycznego są Elżbieta Chmielecka-Wróbel oraz
Ewa Pacucha. Program pt. Podróż do Krainy Czujątek przeznaczony jest dla dzieci w wieku
10–12 lat, a jego celem jest rozwijanie umiejętności radzenia sobie z emocjami oraz
rozwijanie empatii. Program był realizowany w grupie chłopców, którzy prezentowali
nieakceptowane społecznie sposoby radzenia sobie z przykrymi emocjami, najczęściej w
postaci zachowań agresywnych skierowanych na rówieśników.
Z kolei Sylwia Lubas podjęła w programie pt. Mediacja drogą do porozumienia próbę
rozwijania umiejętności rozwiązywania konfliktów na drodze mediacji szkolnych u dzieci
w wieku 11–13 lat. Celem prezentowanego programu jest rozwijanie umiejętności
komunikacyjnych i umiejętności współpracy w sytuacji rozbieżności dotyczących
interesów czy poglądów. Program ma w swym założeniu dostarczyć podstawowej wiedzy i
umiejętności w zakresie prowadzenia mediacji szkolnych jako konstruktywnego sposobu
rozwiązywania konfliktów.
W rozdziale piątym Sylwia Huczuk-Kapluk zaprezentowała rozważania dotyczące znaczenia
oddziaływań socjoterapeutycznych i możliwości ich wykorzystania w pracy z nieletnimi,
którzy na podstawie postanowienia sądu zostali skierowani do ośrodków kuratorskich.
Autorka podkreśla, że socjoterapia odgrywa istotną rolę w projektowaniu oddziaływań
prowadzonych wobec tej grupy dzieci i młodzieży przejawiającej zaburzenia zachowania
oraz symptomy demoralizacji, wśród których znajduje się między innymi niska motywacji
do nauki, brak zainteresowań, absencja itp.
Ostatni z programów autorstwa Aleksandry Kin pt. Świat beze mnie nie będzie idealny
adresowany jest do nieletnich uczęszczających na zajęcia do ośrodka kuratorskiego, a
jego celem głównym jest przede wszystkim podnoszenie samooceny i poczucia własnej
wartości. Program stworzono z myślą o osobach, pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych i
przejawiających agresywne lub wycofujące się zachowania, różnego typu zaburzenia
emocjonalne, niepotrafiących nawiązywać konstruktywnych relacji rówieśniczych,
łamiących szkolny regulamin oraz mających problemy ze środkami psychoaktywnymi,
ponieważ taka młodzież jest kierowana przez sądy rodzinne do ośrodków kuratorskich.
Poradnik stanowi inspirację w pracy wychowawców, nauczycieli, terapeutów, pedagogów i
psychologów oraz wszystkich osób, które są zainteresowane socjoterapią i jej
możliwościami.
Wstęp
Rozdział 1. Do biegu, motywacja - start! - program socjoterapeutyczny
wykorzystujący metodę projektu rozwijający motywację do nauki oraz zainteresowania u
dzieci w wieku szkolnym
Justyna Kulik
Rozdział 2. Program socjoterapeutyczny rozwijający motywację do nauki oraz
zainteresowania u młodzieży w wieku 14-16 lat
Joanna Bartecka
Rozdział 3. Podróż do Krainy Czujątek - program socjoterapeutyczny dla dzieci
w wieku szkolnym rozwijający umiejętność radzenia sobie z emocjami oraz empatię
Elżbieta Chmielecka-Wróbel, Ewa Pacucha
Rozdział 4. Mediacja drogą do porozumienia - program socjoterapeutyczny
wspomagający rozwój umiejętności rozwiązywania konfliktów szkolnych dla dzieci w
wieku 11-13 lat
Sylwia Lubas
Rozdział 5. Znaczenie oddziaływań socjoterapeutycznych prowadzonych w
ośrodkach kuratorskich
Sylwia Huczuk-Kapluk
Rozdział 6. Świat beze mnie nie będzie idealny - program socjoterapeutyczny dla
młodzieży z Ośrodka Kuratorskiego przejawiającej trudności z pozytywnym obrazem
siebie
Aleksandra Kin
214 stron, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|