ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

OCHRONA KLIENTA NA RYNKU UBEZPIECZENIOWYM STUDIUM PUBLICZNOPRAWNE


PIOTROWSKA A.

wydawnictwo: SCHOLAR , rok wydania 2019, wydanie I

cena netto: 70.95 Twoja cena  67,40 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ochrona klienta na rynku ubezpieczeniowym

Studium publicznoprawne


Książka Aldony Piotrowskiej stanowi ciekawe opracowanie trudnego zagadnienia. Zawarte w niej twierdzenia są właściwie uzasadnione, ale jednocześnie prowokują do dyskusji. Szczególnie cenne są przedstawione w pracy uwagi de lege ferenda wskazujące na niedoskonałości obowiązujących uregulowań dotyczących publicznoprawnej ochrony klienta na rynku ubezpieczeniowym. Dzięki uwzględnieniu w jak najszerszym zakresie propozycji zawartych w prezentowanej pracy, prawo dotyczące analizowanych aspektów prowadzenia działalności gospodarczej na rynku ubezpieczeniowym może stać się bardziej uporządkowane i spójne oraz bezpieczne dla klienta i całego rynku finansowego.

z recenzji prof. dr hab. Anny Walaszek-Pyzioł

Zakreślone przez Autorkę tezy ocenić należy jako wychodzące naprzeciw dynamicznym procesom zmian natury ekonomicznej na rynkach ubezpieczeniowych i finansowych. […] Aldona Piotrowska sformułowała ciekawe i nowatorskie tezy, a następnie – po przeprowadzeniu szerokiej analizy – wykazała ich prawdziwość. Szczególnie cennym elementem opracowania jest zrekonstruowanie modelu ochrony klienta na rynku ubezpieczeniowym. Osiągnięcie to pozwala spojrzeć na całokształt podjętej problematyki z nowej perspektywy, która zasadza się na afirmacji postępującego stopnia ingerencji norm publicznoprawnych w stosunki prawne uczestników rynku ubezpieczeniowego, stanowiące wszak przez wiele lat domenę prawa prywatnego. Spojrzenie takie stanowić będzie inspirację dla dalszych badań przedmiotowego zagadnienia, służąc niewątpliwie za punkt wyjścia dla kolejnych opracowań z tego zakresu.

z recenzji dr hab. Katarzyny Małysy-Sulińskiej


Aldona Piotrowska – doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Publicznego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Członek Association Internationale de Droit des Assurances (AIDA) oraz Stowarzyszenia Edukacji Administracji Publicznej. Wykładowca Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej. Radca prawny. Autorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu publicznego prawa gospodarczego.


Wykaz ważniejszych skrótów
Wstęp

1. Rola administracji gospodarczej w kształtowaniu ładu na rynku finansowym - nowa równowaga między administrującym a administrowanymi
1.1. Geneza zmian roli administracji gospodarczej
1.2. Aksjologiczne uwarunkowania tworzenia instrumentów ochrony klientów instytucji finansowych. Dobro wspólne a wartości prawnie chronione
1.3. Determinanty prawidłowego funkcjonowania rynków finansowych
1.4. Funkcje instytucji finansowych a tzw. usługi hybrydowe
1.5. Ryzyko gospodarcze a zmiana roli administracji gospodarczej
1.6. Podsumowanie

2. Ochrona klientów na rynku ubezpieczeniowym jako zadanie publiczne
2.1. Pojęcie zadania publicznego
2.2. Nowy paradygmat regulacyjny i nadzorczy - tzw. konsensus bazylejski
2.3. Konsument jako podmiot polityki konsumenckiej
2.4. Pojęcie i normatywne znaczenie klauzuli generalnej interesu publicznego w regulacjach dotyczących rynku ubezpieczeniowego
2.4.1. Interes publiczny jako przesłanka działań administracji
2.4.2. Interes ubezpieczających, ubezpieczonych, uprawnionych z umów ubezpieczenia, uposażonych lub beneficjentów, jako przesłanka działań organów administrujących
2.4.3. Interes publiczny w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów
2.5. Podsumowanie

3. Pojęcie klienta w relacjach z przedsiębiorcą na rynku ubezpieczeniowym
3.1. Klient jako podmiot ochrony w rozporządzeniach ustanawiających Europejskie Urzędy Nadzoru
3.2. Klient jako podmiot ochrony w dyrektywach i rozporządzeniach sektorowych
3.3. Podmioty ochrony w regulacjach krajowych w Polsce
3.4. Pojęcia klienta i konsumenta w wybranych porządkach prawnych państw UE po implementacji dyrektywy IDD
3.5. Uczestnik rynku finansowego - podmiot ochrony czy podmiot administrowany?
3.6. Instytucja finansowa jako podmiot administrowany
3.7. Podsumowanie

4. Otoczenie instytucjonalne ochrony klientów na rynku ubezpieczeniowym
4.1. Zagadnienia wprowadzające
4.2. ESNF
4.2.1. Geneza, struktura organizacyjno-prawna oraz cele
4.2.2. Rozkład kompetencji nadzorczych w ramach ESNF i zakres podmiotowy stosunków prawnych nadzoru
4.3. Europejska Sieć Konkurencji (European Competition Network) i sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net)
4.4. Rzecznik finansowy
4.5. Organy ochrony danych osobowych - wzmianka
4.6. Inne organy oraz podmioty wykonujące funkcje administracji
4.7. Podsumowanie

5. Istota i cechy publicznoprawnych instrumentów ochrony klientów na rynku ubezpieczeniowym
5.1. Istota publicznoprawnych instrumentów ochrony klientów na rynku ubezpieczeniowym
5.1.1. Obowiązek publicznoprawny jako instrument ochrony
5.1.2. Prawne formy działania o charakterze władczym oraz instrumenty nieformalne
5.2. Cechy publicznoprawnych materialnoprawnych instrumentów ochrony klientów na rynku ubezpieczeniowym
5.3. Model publicznoprawnej ochrony klientów na rynku ubezpieczeniowym
5.4. Klasyfikacja publicznoprawnych instrumentów ochrony klientów na rynku finansowym
5.4.1. Kryterium: realizacja funkcji administracji
5.4.2. Kryterium: stopień imperatywności oddziaływania na przedsiębiorcę i procesy gospodarcze
5.4.3. Kryterium: źródło powstania danego instrumentu prawnego
5.4.4. Kryterium: moment wystąpienia zagrożenia interesu publicznego
5.4.5. Kryterium: zakres właściwości organu
5.4.6. Kryterium: rodzaj realizowanego celu - instrumenty samoistne i niesamoistne
5.4.7. Kryterium: sposób oddziaływania - bezpośredni lub pośredni
5.5. Podsumowanie

6. Rola informacji w publicznoprawnej ochronie klienta na rynku ubezpieczeniowym
6.1. Asymetria informacji w relacjach klient-przedsiębiorca jako przesłanka ochrony klienta
6.2. Podmioty zobowiązane do realizacji obowiązków informacyjnych i charakterystyka obowiązków informacyjnych
6.3. Publicznoprawne obowiązki informacyjne w relacji klient-przedsiębiorca na rynku ubezpieczeniowym
6.3.1. Przedkontraktowe obowiązki informacyjne
6.3.2. Obowiązki informacyjne dotyczące umowy ubezpieczenia
6.3.3. Obowiązki dotyczące publicznego ujawniania informacji przez zakład ubezpieczeń
6.4. Publicznoprawne obowiązki informacyjne w relacji przedsiębiorca-organ administracji
6.4.1. Publicznoprawne obowiązki informacyjne zakładów ubezpieczeń związane ze współpracą z dystrybutorami ubezpieczeń
6.4.2. Obowiązek udzielenia organowi administracji wyjaśnień i informacji przez przedsiębiorcę
6.4.3. Obowiązki publicznoprawne innych podmiotów jako instrument ochrony klienta
6.5. Przekazywanie informacji przez organ administrujący
6.5.1. Obowiązek informowania obywateli przez administrację
6.5.2. Współpraca informacyjna organów nadzoru i ochrony
6.5.3. Prowadzenie rejestrów przez KNF
6.5.4. Ostrzeżenia publiczne KNF i innych właściwych organów nadzoru 304
6.5.5. Edukacja finansowa
6.6. Podsumowanie

7. Instrumenty ochrony klientów o charakterze nadzorczym lub reglamentacyjnym, przysługujące KNF jako organowi właściwemu państwa macierzystego
7.1. Pojęcie reglamentacji gospodarczej - wzmianka
7.2. Zezwolenie na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz inne wymogi dotyczące podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej na rynku ubezpieczeniowym
7.3. Ochrona klientów na rynku ubezpieczeniowym przez działania nadzorcze
7.4. Środki bieżącego nadzoru ubezpieczeniowego KNF stanowiące instrumenty ochrony klientów
7.4.1. Cofnięcie zezwolenia na wykonywanie działalności
7.4.2. Ograniczenie lub zakaz wprowadzania do obrotu, dystrybucji lub sprzedaży określonych produktów. Zakaz posługiwania się nieprawidłowym KID
7.4.3. Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej
7.4.4. Zakaz korzystania z usług danego pośrednika ubezpieczeniowego
7.4.5. Sankcje za niewykonanie obowiązku informacyjnego przez zakład ubezpieczeń, dotyczącego współpracy z agentem ubezpieczeniowym
7.4.6. Sankcje za niewykonanie obowiązku informacyjnego udzielenia organowi administracji przez przedsiębiorcę wyjaśnień i informacji
7.4.7. Sankcje za naruszenie przez dystrybutorów ubezpieczeniowych lub reasekuracyjnych obowiązków lub wymogów dotyczących umów ubezpieczenia, określone w u.d.u.
7.4.8. Sankcje za naruszenie przez dystrybutorów ubezpieczeniowych lub reasekuracyjnych innych obowiązków i wymogów określonych w u.d.u.
7.4.9. Ubezpieczeniowe normy ostrożnościowe i nadzór nad ich przestrzeganiem
7.4.10. Zakaz outsourcingu funkcji należących do systemu zarządzania oraz podstawowych ważnych czynności
7.4.11. Inne obowiązki publicznoprawne przedsiębiorcy jako instrumenty ochrony klienta na rynku ubezpieczeniowym i sankcje za ich naruszenie
7.4.12. Instrumenty nadzoru akcjonariatu zakładów ubezpieczeń lub zakładów reasekuracji
7.4.13. Instrumenty dotyczące likwidacji zakładu ubezpieczeń lub reasekuracji
7.5. Niewładcze instrumenty działania KNF
7.5.1. Rekomendacje i wytyczne KNF dla sektora ubezpieczeniowego
7.5.2. Indywidualne wystąpienia nadzorcze, wskazania informacyjne oraz zalecenia KNF. Polubowne załatwianie sporów
7.6. Podsumowanie

8. Instrumenty ochrony klienta przysługujące organowi nadzoru państwa przyjmującego oraz instrumenty przysługujące Europejskim Urzędom Nadzoru
8.1. Instrumenty nadzoru "zależne", tzw. instrumenty delegowane, instrumenty samodzielne
8.2. Inne instrumenty przysługujące właściwym organom państwa przyjmującego
8.2.1. Monitorowanie rynku i praktyk przedsiębiorców
8.2.2. Publikacja decyzji właściwych organów w sprawie naruszeń
8.3. Instrumenty i uprawnienia unijne przysługujące Europejskim Urzędom Nadzoru i ERRS
8.3.1. Ostrzeżenia i zalecenia Europejskiej Rady Ryzyka Systemowego (ERRS)
8.3.2. Zalecenia, wytyczne, wiążące standardy techniczne EUN
8.3.3. Instrumenty stosowane w sytuacjach nadzwyczajnych
8.3.4. Instrumenty prawne przysługujące EIOPA
8.4. Podsumowanie

9. Instrumenty ochrony klienta, przysługujące krajowym, samoistnym organom ochrony - wzmianka
9.1. Instrumenty ochrony konsumenta stosowane przez Prezesa UOKiK
9.1.1. Instrumenty nadzoru stosowane przez Prezesa UOKiK jako instrumenty ochrony zbiorowych interesów konsumentów
9.1.2. Szczególne działania informacyjne Prezesa UOKiK
9.1.3. Istotny pogląd w sprawie
9.2. Instrumenty ochrony konsumenta stosowane przez powiatowego rzecznika praw konsumentów
9.3. Instrumenty ochrony klienta przysługujące rzecznikowi finansowemu
9.4. Podsumowanie

Zakończenie
Bibliografia


516 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022