|
HORYZONTY DZIECIĘCYCH ZNACZEŃ KREOWANIE ŚRODOWISKA UCZENIA SIĘ
BONAR J. WIŚNIEWSKA-KIN M. BUŁA A. RED. wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 44.79 Twoja cena 42,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Horyzonty dziecięcych znaczeń
Kreowanie środowiska uczenia się
Prezentowana publikacja jest zachętą do refleksji na temat napięć oraz
nieoczywistości, istoty i znaczenia współczesnych debat nad dzieciństwem i wczesną
edukacją. Przedstawione rozważania dotyczą krytycznego namysłu nad kondycją wczesnej
edukacji, potencjału dziecka i jego sposobów doświadczania świata, środowiska
edukacyjnego rozwijającego możliwości i kompetencje dzieci, twórczego charakteru
procesu uczenia się, a także metodologicznych aspektów badań dziecka i dzieciństwa.
Książka powstała z inspiracji ukierunkowanych na trzy obszary: kulturę edukacji
osadzoną w tradycji sprowadzającej kształcenie do transmisji wiedzy i przekonań,
środowisko edukacyjne pobudzające rozwój dziecięcych zdolności oraz kreatywność
pojmowaną jako dziecięce odczytywanie, rozpoznawanie i wymyślanie świata. Podobnie jak
w tomie Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice - rozpoznania - perspektywy, można tu
znaleźć odwołania do wielu teorii mieszczących się jednak w dyskursie
konstruktywistycznym. Niezależnie od podejmowanej problematyki większość Autorów
ujmuje ją z perspektywy interpretatywnej.
Wstęp 7
Bogusław Śliwerski, Krytycznie o stanie badań i awansów naukowych w
pedagogice wczesnoszkolnej 13
Wiesława Leżańska, Działania polskich pedologów jako dobre tradycje badań
nad dzieckiem 29
Joanna Sosnowska, Organizacja i zadania miejskich placówek wychowania
przedszkolnego w Łodzi w okresie międzywojennym 43
Alina Wróbel, Relacja teoria – praktyka jako element myślenia pedagogów
wczesnej edukacji 59
Krzysztof J. Szmidt, Twórczość dzieci jako przedmiot sporu romantyków z
realistami w świetle najnowszych koncepcji kreatologii pedagogicznej 71
Marta Uberman, Od kształtu koła do wizerunku człowieka – obrazowanie
figuratywne dziecka w perspektywie poszukiwań archetypowo-mitycznych symboli kultury 83
Elżbieta Płóciennik, Twórczość jako predyktor mądrości dziecka w starszym
wieku przedszkolnym statusem 97
Anna Buła, Najmłodsi uczniowie filozofują – w horyzoncie dziecięcej dyskusji
o prawdzie, wolności i pięknie 109
Jovita Vaškevič-Buś, Twórcza aktywność uczniów klasy trzeciej szkoły
podstawowej w zakresie pisania opowiadań inspirowanych obrazkiem 121
Karolina Skarbek, Pobudzanie rozwoju dziecięcych uzdolnień matematycznych 131
Noty o Autorach 143
144 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|