Fototerapia
Fotografia w pracy nauczyciela, pedagoga i terapeuty
Fototerapia, czyli zastosowanie fotografii w pracy nauczyciela,
pedagoga, doradcy i terapeuty, jest coraz częściej używana w zakresie coachingu i
rozwoju osobistego. Autorka rozumie ją jako zbiór powiązanych ze sobą technik opartych
na osobistych i rodzinnych fotografiach oraz na zdjęciach wykonanych przez inne osoby –
przywoływane dzięki nim uczucia i wspomnienia są wykorzystywane jako katalizatory
komunikacji terapeutycznej, procesu zmiany czy rozwoju osobistego. W publikacji znajdują
się też scenariusze ćwiczeń skonstruowanych n a podstawie zagadnień omówionych w części
teoretycznej.
Połączeni e perspektywy teoretycznej i metodycznej czyni
opracowanie nowatorskim. Jest to projekt metodyczny adresowany do terapeutów-praktyków
.Niemniej – co trzeba podkreślić – rozważania konstytuujące część teoretyczną
książki nie tylko dobrze ugruntowują oferowane scenariusze, lecz także dostarczają im
upełnomocnień naukowych – socjologicznych. psychologicznych i pedagogicznych.
Z recenzji prof. dr. hab. Mieczysława Malewskiego
Wstęp 9
Część 1. Społeczno-kulturowe konteksty fotografii 13
Wprowadzenie 13
1.1. Fotografia jako materiał wizualny – charakterystyka i zarys historii 16
1.2. Wizualność w myśleniu obrazowym i komunikacji obrazowej 34
Część 2. Techniki fototerapeutyczne 47
Wprowadzenie 47
2.1. Fototerapia na tle innych form pracy z obrazem 49
2.2. Pięciomodułowy model technik Fototerapii Judy Weiser 68
2.2.1. Fotografie autoformatywne 70
2.2.2. Portret 75
2.2.3. Autoportret 79
2.2.4. Album rodzinny i fotografie (auto)biograficzne 81
2.2.5. Fotoprojekcja 83
2.3. Zasadność terapeutycznego zastosowania technik Fototerapii 86
Część 3. Fotografia w perspektywie pedagogicznej 91
Wprowadzenie 91
3.1. Aspekty pracy edukacyjnej 97
3.2. Aspekt geragogiczny – „biograficzne powidoki” 107
Aneks 113
Bibliografia 149
152 strony, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękka