Horyzonty dziecięcych znaczeń
Granice – rozpoznania – perspektywy
Prezentowana publikacja jest zachętą do refleksji na temat napięć oraz
nieoczywistości, istoty i znaczenia współczesnych debat nad dzieciństwem i wczesną
edukacją.
Przedstawione rozważania dotyczą krytycznego namysłu nad kondycją wczesnej
edukacji, potencjału dziecka i jego sposobów doświadczania świata, środowiska
edukacyjnego rozwijającego potencjał i kompetencje dzieci, twórczego charakteru procesu
uczenia się, a także metodologicznych aspektów badań dziecka i dzieciństwa.
Tom jest zapisem wielowątkowej dyskusji toczonej z dwóch perspektyw -
konstruktywistycznej i kognitywistycznej – wokół dzieciństwa jako zespołu
dziecięcych doświadczeń, przeżyć i działań. Obecna w książce idea podejścia
jakościowego potwierdza po raz kolejny, że zainteresowanie dziecięcymi znaczeniami nie
ma prostych odniesień do zagadnień podejmowanych w tradycji ilościowych badań
pedagogicznych.
Wstęp (Monika Wiśniewska-Kin, Jolanta Bonar, Anna Buła) 7
Dorota Klus-Stańska, Formatowanie dziecka i dzieciństwa. Kontrowersje wokół
rozumienia rozwoju w diagnostycznym paradygmacie pedagogiki 13
Ewa Filipiak, Strategie badań rozwoju i uczenia się dzieci: podejście
kulturowo-historyczne 33
Jolanta Zwiernik, Partycypacyjne badania dzieci jako proces emancypacyjny 47
Renata Michalak, Istota i natura uczenia się dzieci w perspektywie
ucieleśnionego poznania 63
Jolanta Bonar, Monika Wiśniewska-Kin, Wyzwalanie dziecięcych sposobów
konceptualizacji świata na przykładzie analizy znaczenia pojęcia h o r y z o n t
79
Jan Amos Jelinek, Mała astronomia. Wyobrażenia Układu Słonecznego u dzieci
5-letnich 93
Małgorzata Zalewska-Bujak, Prawdy i mity o miejscu dziecka w centrum działań
nauczyciela – w perspektywie nauczycielskich narracji i teorii Pierre’a Bourdieu 109
Ewa Kochanowska, Uczenie się we współpracy w klasie – (nie)możliwe
obszary działań nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej 123
Edyta Ćwikła, Przykład oceniania kształtującego w edukacji wczesnoszkolnej
jako element motywowania ucznia do nauki 137
Paulina Gieroń, Sandra Wilczek, Wykorzystanie materiału rozwojowego Marii
Montessori do tworzenia stymulującej przestrzeni edukacyjnej w przedszkolu 151
Karolina Macuga, Anna Kowalczyk, Maja Walęciak, Wspomaganie rozwoju zmysłów
dziecka – ścieżka sensoryczna 169
Noty o Autorach 179
180 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka