Market Intelligence jako program wsparcia procesów decyzyjnych we współczesnym
przedsiębiorstwie
Monografia dotyczy roli informacji oraz wiedzy rynkowej i marketingowej w zarządzani
u organizacją. Cechą współczesnego otoczenia biznesu jest niepewność i
złożoność, a przedsiębiorstwa, chcąc ograniczyć wzrost ryzyka związanego z
prowadzeniem działalności gospodarczej, muszą posiadać sprawny system pozyskiwania
informacji i przekształcania ich w wiedzę. Funkcję wspierającą procesy zarządcze w
organizacji pełni m.in. Market Intelligence – praktyczny program działań,
umożliwiający skuteczne pozyskiwanie informacji o rynku i jego uczestnikach.
Publikacja ma charakter teoretyczno-empiryczny. Autorzy, opierając się na studiach
literaturowych oraz wynikach badań empirycznych przeprowadzonych w przedsiębiorstwach,
wyjaśniają istotę i określają rolę Market Intelligence w generowaniu użytecznej
wiedzy na potrzeby wsparcia decyzji menedżerskich we współczesnych organizacjach.
Książka jest adresowana do pracowników nauki zajmujących się zarządzaniem wiedzą
oraz nowymi technologiami, a także do przedstawicieli praktyki gospodarczej. Może być również
wykorzystywana w dydaktyce, na różnych poziomach studiów, w ramach przybliżania
problematyki dotyczącej zarządzania wiedzą, badań rynkowych i marketingowych.
Wstęp 7
1. Realia współczesnego rynku jako czynnik rozwoju Market Intelligence
11
1.1. Złożoność otoczenia rynkowego organizacji w dobie cyfryzacji 11
1.2. Konsument w społeczeństwie informacyjnym 22
1.3. Zarządzanie informacjami w kontekście podejmowania decyzji opartych na danych –
data driven decision making 29
1.4. Specyfika współczesnego otoczenia biznesowego przedsiębiorstw w świetle wyników
badań 35
2. Pojęcie, cele i zadania Market Intelligence 43
2.1. Definicja i istota Market Intelligence 43
2.2. Market Intelligence a pojęcia pokrewne 53
2.3. Market Intelligence jako program 68
2.4. Market Intelligence w świetle wyników międzynarodowych badań 78
3. Pozyskiwanie wiedzy o rynku w praktyce rodzimych przedsiębiorstw – wyniki
badań własnych 97
3.1. Metodyka badania i charakterystyka próby 97
3.2. Upowszechnienie systemu Market Intelligence, czynniki go determinujące oraz
skuteczność podejmowanych decyzji zarządczych 102
3.3. Organizacja, stopień zaawansowania oraz korzyści z programu Market Intelligence 115
Zakończenie 135
Bibliografia 137
Spis rysunków 145
Spis tabel 147
Od Redakcji 151
152 strony, oprawa miękka