|
PRZEDSIĘBIORCY WOBEC OKAZJI NA RYNKACH ZAGRANICZNYCH
WĄSOWSKA A. wydawnictwo: POLTEXT , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 49.90 Twoja cena 47,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Przedsiębiorcy wobec okazji na rynkach zagranicznych
Książka, osadzona w nurcie przedsiębiorczości międzynarodowej, tj. na styku
biznesu międzynarodowego, zarządzania strategicznego i przedsiębiorczości, skupia
uwagę na przedsiębiorcach, jako głównych aktorach procesu umiędzynarodowienia.
W publikacji postawiono następujące pytanie badawcze: jakie są indywidualne
uwarunkowania umiędzynarodowienia przedsiębiorstw, rozumianego jako proces
przedsiębiorczy obejmujący odkrywanie, tworzenie i wykorzystywanie okazji na rynkach
zagranicznych?
Odpowiedź na to pytanie rozszerza teoretyczne koncepcje internacjonalizacji
przedsiębiorstw o perspektywę mikrofundamentów, wykorzystując aktualną wiedzę o
społeczno-poznawczych uwarunkowaniach działalności człowieka.
Dr Aleksandra Wąsowska – adiunkt w Zakładzie Zarządzania
Strategicznego i Międzynarodowego Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu
Warszawskiego, w ramach których uzyskała dyplom magistra kulturoznawstwa w zakresie
iberystyki. Magister zarządzania (UW) i psychologii (SWPS) oraz doktor nauk ekonomicznych
w zakresie nauk o zarządzaniu (UW). Dzięki stypendium rządu Francji (program Copernic)
ukończyła roczne podyplomowe studia menedżerskie w Paryżu, organizowane przez
konsorcjum francuskich Grandes Ecoles. Doświadczenie biznesowe zdobywała w BNP Paribas
(Polska, Francja, Portugalia), Banku Millennium (Portugalia), Ernst & Young (Polska)
oraz w Polskich Liniach Lotniczych LOT. Uczestniczyła w programach szkoleniowych dla
dydaktyków i naukowców, organizowanych w Słowenii (International Management Teachers
Academy, CEEMAN) oraz w Wielkiej Brytanii (Henley International Business Masterclasses,
University of Reading). W 2018 r. odbyła półroczny staż naukowy na Uniwersytecie
Oksfordzkim, realizując projekt badawczy „The Communist Legacy and International
Business”. Do jej zainteresowań naukowych należą zachowania przedsiębiorstw w
złożonym i zmiennym otoczeniu instytucjonalnym, strategie umiędzynarodowienia
przedsiębiorstw oraz psychologiczne uwarunkowania przedsiębiorczości (w tym
przedsiębiorczości międzynarodowej). Jest autorką ponad czterdziestu prac naukowych
dotyczących powyższych zagadnień, publikowanych w Polsce i za granicą. Od 2018 r.
kieruje projektem badawczym „Legitymizacja korporacji międzynarodowej: polityczne i
społeczne strategie polskich firm w Afryce Subsaharyjskiej”, finansowanych z grantu
Narodowego Centrum Nauki (konkurs Opus 15).
Wstęp
Rozdział 1
Umiędzynarodowienie firmy w perspektywie mikrofundamentów
1.1. Wprowadzenie
1.2. Umiędzynarodowienie firmy jako wyzwanie teoretyczne i praktyczne
1.3. Perspektywa mikrofundamentów
1.4. Mikrofundamenty umiędzynarodowienia firmy: perspektywa przedsiębiorczości
międzynarodowej
1.5. Podsumowanie
Rozdział 2
Przedsiębiorczość międzynarodowa jako domena badań
2.1. Wprowadzenie
2.2. Granice pojęcia "przedsiębiorczość międzynarodowa"
2.3. Metodyka przeglądu badań z zakresu przedsiębiorczości międzynarodowej
2.4. Pozycjonowanie, metody badawcze i kontekst badań uwzględnionych w przeglądzie
2.5. Problematyka badań uwzględnionych w przeglądzie
2.6. Luka w literaturze przedmiotu
2.7. Badania przedsiębiorczości międzynarodowej w Polsce
2.8. Ewolucja dziedziny przedsiębiorczości międzynarodowej
2.9. Podsumowanie
Rozdział 3
Przedsiębiorczość międzynarodowa a teorie biznesu międzynarodowego
3.1. Wprowadzenie
3.2. Ekonomiczne teorie biznesu międzynarodowego
3.3. Behawioralne teorie internacjonalizacji
3.4. Teorie biznesu międzynarodowego a przedsiębiorczość międzynarodowa
3.5. Podsumowanie
Rozdział 4
Przedsiębiorczość międzynarodowa a teorie strategii
4.1. Wprowadzenie
4.2. Koncepcja naczelnego kierownictwa i badania
nad strategicznym przywództwem
4.3. Strategia behawioralna
4.4. Podsumowanie
Rozdział 5
Przedsiębiorczość międzynarodowa a teorie przedsiębiorczości
5.1. Wprowadzenie
5.2. Koncepcja okazji przedsiębiorczych
5.3. Przedsiębiorca w teoriach przedsiębiorczości
5.4. Przedsiębiorczość jako zachowanie planowe
5.5. Przedsiębiorczość jako podstawa badań umiędzynarodowienia firmy
5.6. Podsumowanie
Rozdział 6
Internacjonalizacja jako proces przedsiębiorczy w perspektywie mikrofundamentów.
Analiza modelowa
6.1. Wprowadzenie
6.2. Wejście na nowy rynek zagraniczny jako zachowanie firmy (poziom makro)
6.3. Działanie wobec okazji jako domena jednostki: poziom mikro
6.4. Okazja międzynarodowa jako sposobność wejścia na nowy rynek zagraniczny
6.5. Okazja międzynarodowa jako efekt odkrywania i tworzenia
6.6. Ustanowienie okazji międzynarodowej jako działanie intencjonalne
6.7. Internacjonalizacja jako proces przedsiębiorczy w perspektywie mikrofundamentów -
propozycja teoretyczna
6.8. Podsumowanie
Rozdział 7
Polscy przedsiębiorcy wobec okazji na rynkach zagranicznych.
Analiza empiryczna
7.1. Wprowadzenie
7.2. Kontekst badań - przedsiębiorczość międzynarodowa w Polsce
7.3. Określenie badanej populacji oraz dobór próby
7.4. Sposób zbierania danych
7.5. Charakterystyka firm aktywnych i nieaktywnych na rynkach zagranicznych
7.6. Testowanie hipotez badawczych
7.7. Podsumowanie
Rozdział 8
Zakończenie
8.1. Wnioski teoretyczne
8.2. Ograniczenia badania
8.3. Kierunki dalszych badań - rozszerzona propozycja teoretyczna
8.4. Wnioski praktyczne
Załączniki
Spis tabel
Spis rysunków
Bibliografia
242 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|