Zasada równych szans (par condicio) a mediatyzacja kampanii parlamentarnej we Włoszech
w 2018 roku
Autor bada, jak wzbudzająca wiele kontrowersji zasada równych
szans (par condicio), wyniesiona do rangi normy prawnej i usankcjonowana orzecznictwem Sądu
Konstytucyjnego, wpłynęła na mediatyzację kampanii parlamentarnej we Włoszech w 2018
roku. Wybory te przyniosły bowiem poważną zmianę na scenie politycznej – wówczas
doszły do władzy ugrupowania uznawane za formacje protestu, o wyraźnie antysystemowym
profilu. Niniejsze studium bardzo dobrze i jednocześnie spójnie łączy atrakcyjność
badawczą tematu z jego doniosłością polityczną. Umiejętnością powiązania tych
kwestii powinna się odznaczać dojrzała rozprawa medioznawcza, podejmująca aktualną
problematykę polityczną jako kontekst prowadzonych rozważań o roli i znaczeniu mediów.
I właśnie z taką książką ponad wszelką wątpliwość mamy do czynienia w tym
wypadku.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Marka Bankowicza
Dr Maciej Miżejewski – adiunkt w Instytucie Nauk Politycznych i
Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Stypendysta
Universita di Pavia. Od 2014 roku uczestniczy w pracach Komitetu Naukowego (Comitato
Scientifico) Comunicazionepuntodoc w Rzymie. W 2018 roku był recenzentem zagranicznym
(valutatore straniero) w przewodzie doktorskim (Doctor Europaeus) PhD School Mediatrends,
Sapienza Universita di Roma. Prowadzi badania naukowe dotyczące mediatyzacji polityki we
Włoszech. Analizuje m.in. tryb kontroli parlamentarnej nadawcy publicznego RAI
(Radiotelevisione Italiana) oraz orzecznictwo Sądu Konstytucyjnego (Corte costituzionale)
jako gwaranta pluralistycznej debaty publicznej.
Jest autorem m.in. cyklu publikacji dotyczących mediatyzacji włoskiej polityki –
monografii Ochrona pluralizmu w polityce medialnej Włoch, Kraków 2013, oraz artykułów:
Kryzys pluralizmu mediów we Włoszech w XXI w., [w:] A. Jaskiernia, K. Gajlewicz-Korab
(red.), Pluralizm mediów, pluralizm w mediach, seria Media Początku XXI w., t. 33,
Warszawa 2017; Kryzys modelu zarządzania RAI i jego polityczne uwarunkowania, „Politeja”,
nr 49, 2017; Media i polityka we Włoszech, „Politeja”, nr 25, 2013. Opublikował też
we Włoszech artykuły naukowe analizujące m.in. funkcję mediów publicznych w systemie
politycznym Polski po jej przystąpieniu do Unii Europejskiej: La crisi della democrazia
in Polonia, „Federalismi.it”, nr 22, 2018; Il giornalismo televisivo al tempo della
crisi del pluralismo in Polonia, „Comunicazionepuntodoc”, nr 19, 2018; La crisi dell’ordine
costituzionale in Polonia negli anni 2015 e 2016 con le sue conseguenze politiche, „Nomos”,
nr 1, 2017; Politicization of the media in the first decade of Polish membership in the
European Union, „Nomos”, nr 1, 2015; Il sistema radiotelevisivo polacco sullo sfondo
delle trasformazioni politiche, „Nomos”, nr 2, 2004.
Wstęp
ROZDZIAŁ 1
Kampania parlamentarna we Włoszech w 2018 roku i polityczne konsekwencje jej
mediatyzacji
1. Włoska scena polityczna przed wyborami parlamentarnymi w 2018 roku
2. Przebieg kampanii i okoliczności utworzenia rządu Giuseppe Contego
3. Delegitymizacja włoskiej polityki źródłem kryzysu zaufania do mediów
4. Realizacja zasady par condicio na antenie nadawcy publicznego RAI w czasie kampanii
5. Hybrydyzacja kampanii wyborczej z wykorzystaniem mediów społecznościowych
ROZDZIAŁ 2
Media i polityka we Włoszech
1. Gwarancje wolności komunikowania w Konstytucji Włoch
2. Prawne podstawy komunikowania politycznego
3. Zasada równych szans (par condicio) w orzecznictwie Sądu Konstytucyjnego (Corte
costituzionale)
4. Par condicio w praktyce działania politycznego
ROZDZIAŁ 3
Ratio legis zasady par condicio w polityce medialnej Włoch
1. Powody i cele wprowadzenia ustawowej regulacji dotyczącej par condició
2. Polityczne warunki określania zasad równego dostępu partii do anteny
3. Zasada równych szans w programach komunikacji politycznej
4. Programy publicystyki politycznej w legislacji i orzecznictwie
5. Komunikowanie polityczne we Włoszech w warunkach partiokracji (partitocrazia)
Zakończenie
Bibliografia
Summary
Sintesi
Indeks osobowy
172 strony, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka