Współczesny świat dziecka
Media i konsumpcja
Dzieci i dorośli zmieniają się pod wpływem wielu czynników,wzorców i narzędzi
komunikacji. Warto obserwować te fascynujące procesy w kontekście świata wartości,
który ujawnia się w treściach medialnych. W niniejszej książce przyglądamy się
wielu społecznym zjawiskom i fenomenom zachodzącym w kulturze konsumpcji oraz świecie
mediów.
Autorzy i autorki tekstów dokonują wnikliwych analiz relacji między dziećmi i
dorosłymi, juniorami i seniorami, badają procesy infantylizacji, a także estetyki
dzieciństwa. Pokazują medialnych bohaterów świata dzieci i młodzieży, ich kłopoty i
dylematy, które są też problemami młodych ludzi. Omawiają kulturowe zjawiska,
analizując reklamy, telewizyjne programy rozrywkowe dla dzieci, grupy fanowskie, bajki,
filmy, seriale, kanały YouTube, wirtualne dzienniki szkolne.
Małgorzata Bogunia-Borowska jest doświadczoną badaczką
kultury współczesnej, w której media i konsumpcja stanowią tematy fundamentalne.
Należy do najlepszych badaczy problematyki telewizji, wzorów konsumpcji. Kontynuacja
badań relacji dzieci–media, tym razem z uwzględnieniem nowych mediów, wydaje się jak
najbardziej wskazana i ważna.
W książce krzyżują się różnorodne i wielowymiarowe spojrzenia badaczy, łączących
podejścia teoretyczne z praktyką badawczą. Wielką zaletą niniejszej publikacji jest
aktualność analizowanych zjawisk. To bardzo wartościowa pozycja na liście lektur
obowiązkowych nie tylko dla studentów i badaczy z obszaru nauk społecznych, ale także
zdecydowanie szerszego kręgu czytelników: rodziców, wychowawców czy wszystkich
świadomych konsumentów mediów.
Prof. Małgorzata Molęda-Zdziech
Małgorzata Bogunia-Borowska – socjolog i medioznawca. Pracuje w
Instytucie Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Wprowadzenie
Małgorzata Bogunia-Borowska
Dziecko w społecznym i kulturowym laboratorium konsumpcji oraz imaginarium mediów
Rozdział 1
Dziecko krytycznie i kreatywnie wobec mediów i konsumpcji
Małgorzata Bogunia-Borowska
Kamil, czyli historia dojrzewania z nowymi mediami. Analiza krytycznej i kreatywnej
postawy wobec mediów i kultury konsumpcyjnej
Rozdział 2
Dziecko, rodzice, seniorzy w mediach i życiu codziennym
Maja Brzozowska-Brywczyńska
Słodkie potwory i powroty do przeszłości albo kilka notatek na marginesach dwóch
estetyk dzieciństwa
Andrzej Górny, Agata Zygmunt
"Etos wymuszonej dziecięcości". Przejawy infantylizacji kultury dorosłych w
świecie mediów
Joanna Malinowska
Współczesny obraz rodzicielstwa i dzieciństwa w zwierciadle popkultury. Krytyczna
analiza bajki Masza i Niedźwiedź
Marcjanna Nóżka
Dzieci i młodzież w opiniach oraz praktykach seniorów. Przyczynek do rewizji
międzypokoleniowych relacji
Rozdział 3
Dzieci a filmowe i serialowe światy
Magdalena Hoły-Łuczaj, Kamil Łuczaj
Nowe bohaterki medialnej rzeczywistości filmów dla dzieci
Joanna Rzońca
Fenomen serialu Skam
Rozdział 4
Dziecko jako przedmiot i podmiot praktyk reklamowych
Beata Łaciak
Dziecko we współczesnych polskich reklamach komercyjnych i społecznych
Jolanta Szymkowska-Bartyzel
Strzały z ukrycia - reklama skierowana do dzieci i młodzieży w nowych mediach - formy,
praktyki, strategie
Łukasz Tomczyk
Reklama na stronach internetowych adresowanych do młodych użytkowników usług
sieciowych
Rozdział 5
Praktyki dzieci i dorosłych w internecie
Joanna Bierówka
Rodzice cyfrowych tubylców - cyfrowi imigranci w środowisku nowych mediów
Adam Dąbrowski
Youtubowe kreacje. Miejsca, ludzie i kultura
Barbara Cyrek
Internet w szkole - szkoła w internecie: jak wirtualny dziennik wpłynął na relacje
między uczniem, nauczycielem i rodzicem
Rozdział 6
Dziecko w przestrzeni medialnej kultury konsumpcyjnej
Małgorzata Lisowska-Magdziarz
Urodzone do fandomu. Dzieci jako konsumenci i fani produktów kulturalnych
Barbara Jabłońska
Dziecko - media - muzyka: fenomen muzycznych TV talent show
Ewelina Brzyszcz
(Wszech)obecność postaci kinowych w życiu dziecka
Biogramy autorów i autorek tekstów
Abstrakty/Abstracts
372 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka