|
WOLNOŚĆ W KULTURZE ROSYJSKIEJ
KOWALSKA-STUS H. KRZYWDZIŃSKA A. RED. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2015, wydanie Icena netto: 44.89 Twoja cena 42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wolność w kulturze rosyjskiej
Tom jubileuszowy poświęcony Pani Profesor Annie Raźny
Wolność nie jest zwykłą możliwością wyboru między dobrem
i złem. We współczesnym świecie wolność rozumiana jest w ograniczonym wymiarze i
oznacza wolność społeczno-polityczną. O wolności aksjologicznego samookreślenia
osoby w odniesieniu do metafizyki nie mówi się w przestrzeni tzw. wolnego świata.
Jednocześnie staje się coraz bardziej oczywistym fakt, że postrzegana w świetle praw
człowieka wolność jednostki staje się fałszem i legitymizacją samowoli. Pojmowanie
wolności stoi w sprzeczności z racjonalną aksjologią zakorzenioną w tradycji myślenia
arystotelicznego. Istotę tego konfliktu przedstawił Fiodor Dostojewski w Braciach
Karamazow w Poemacie Iwana Karamazowa.
Inkwizytor zarzuca tu Chrystusowi, że w imię zachowania daru wolności uchyla się od
ujawnienia tajemnicy przyszłego życia. W tym tkwi, według niego, podstawowa, nierozwiązywalna
sprzeczność - ludzie nie wiedzą, do jakiego celu służy wolność. Wolność w tym
kontekście jest czymś zbędnym i niezrozumiałym. Jeśliby tajemnica wiary była znana,
wolność stałaby się zbędna. W swoich proroctwach Szatan przepowiedział, zauważa
Inkwizytor, a historia potwierdziła, że ponad wolność ważniejsze dla szczęścia
ludzkości są: chleb, cud i królestwo na ziemi. Wypowiedź Wielkiego Inkwizytora to
apologia zniewolonej wolności. Poemat Iwana zawiera argumentację kazuistyczną, pojęcie
wolności zamyka w ciasnych ramach sylogizmu, a istnienie człowieka postrzega w
kategoriach moralno-jurydycznych.
Ze Wstępu
Hanna Kowalska-Stus, Anna Raźny – szkic do portretu 7
Hanna Kowalska-Stus, Wstęp. Prawosławie wobec problemu wolności 13
Konfesyjny, filozoficzny i polityczny wymiar wolności
Bogdan Szlachta, „Doktryna papieża Damazego” (przyczynek do dyskusji o kształtowaniu
się tzw. doktryny dualistycznej) 21
Lucjan Suchanek, Homo sovieticus, homo russicus, homo absconditus. Wolność i zniewolenie
w dziełach A. Sołżenicyna, A. Zinowiewa i J. Drużnikowa 37
Marian Broda, 51
Hanna Kowalska-Stus, 61
Elżbieta Żak, Wolność „od” czy wolność „do”? Rosyjski Właz w Zachłanne
rzeczy wieku XXI 79
Martyna Kowalska, Koncepcja wolności według Aleksandra Sołżenicyna 87
Katarzyna Walasek, O przestrzeni wolności według Aleksandra Dugina 95
Wolność w przestrzeni medialnej
Roman Bäcker, Telewizja Dożd’ – casus relacji między mediami a organami władzy we
współczesnej Rosji 105
Agata Krzywdzińska, Wolność w rosyjskiej kulturze medialnej 113
Wolność w literaturze, sztuce i mowie
Katarzyna Kosowska, 127
Witold Kowalczyk, Oda Wolność Aleksandra Radiszczewa. Próba ponownego odczytania po
dwustu trzydziestu latach 135
Anna Kościołek, Hercen o wychowaniu do wolności 151
Anna Woźniak, „Forum wolnego słowa”. Petersburskie „Zebrania
Religijno-Filozoficzne” w publicystyce Zinaidy Gippius lat trzydziestych XX wieku 159
Urszula Trojanowska, Czy życie jest więzieniem? Bożonarodzeniowa historia Władimira
Kantora i wybrane opowiadania Jeleny Dołgopiat w świetle koncepcji heterotopii Michela
Foucaulta 171
Kamil Szybalski, Kulturowe znaczenie idei wolności w opowiadaniu Warłama Szałamowa
Ostatni bój majora Pugaczowa 183
Radosław Sławomirski, Wolnościowy charakter twórczości Bułata Okudżawy 197
Daria Janowiec, Wolność i kultura. Prawosławna eseistyka Olesi Nikołajewej 209
Joanna Mianowska, 221
Monika Banaś, Polityka językowa państw nordyckich w kontekście różnorodności
etniczno-narodowej norden 233
Daria Ambroziak, Dekabrysta Michał Łunin w świetle wspomnień swoich współczesnych
251
266 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|