O literaturze, sztuce i dydaktyce
Dialogi dawne i nowe
Artykuły zebrane w książce łączy zasada komplementarności czytania tekstów
kultury, jak również interpretacyjnego drążenia każdego z nich. Znalazły się tu
części poświęcone retoryce obrazu malarskiego i literackiego, filozofiom tekstów
kultury, sposobom budowania iluzji w dziełach artystycznych, magiom: słów, detali, fraz
poetyckich, form, linii i kolorów plastycznych.
Polonistyka w kontekście tradycji i nowoczesności, py- tania o aksjologię,
metodologia odbioru narracji zarówno w tekście literackim, jak i malarskim, czy wreszcie
kwestia literatury „trudnej” w edukacyjnym dyskursie – oto kolejne problemy, które
przedstawiam.
W dawnych i nowych dialogach poszukuję odpowiedzi na zasadnicze pytania: kim jest
pisarz, artysta?, jaki jest świat?, czy i w jaki sposób można odczytać zapieczętowane
sensy, myśli oraz ulotne chwile wyobraźni dzieł kultury, sztuki, filozofii? Jak
utrwalić „zobaczone” w poezji, a jak opowiedzieć historie „zapisane” w
malarstwie.
Sztuka bliskiego budowania dialogu z dziełem literackim i plastycznym, a co za tym
idzie – myślenie, czytanie, patrzenie, opowiadanie obrazów, które prowadzi do
zrozumienia i przeżycia, to główna idea, na której zbudowana jest narracja tej książki.
ANNA PILCH – profesor tytularny, literaturoznawca, dydaktyk. Kieruje
Katedrą Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu
Jagiellońskiego. Autorka książek Kierunki interpretacji tekstu poetyckiego.
Literaturoznawstwo i dydaktyka (2003, 2006), Symbolika form i kolorów. O krytyce
artystycznej Stefanii Zahorskiej (2004), Formy wyobraźni. Poeci współcześni przed
obrazami wielkich mistrzów (2010) oraz licznych artykułów w czasopismach i książkach
zbiorowych. Zajmuje się
historią literatury XX i XXI wieku, analizą i interpretacją tekstów kultury
(szczególnie poezji i malarstwa), współczesnymi systemami edukacyjnymi, metodologią
odbioru narracji plastycznych w dydaktyce, „lekturą twarzy” literackich i malarskich,
sztuką czytania ikonicznych i poetyckich obrazów w nowoczesnej polonistce.
300 stron, Format: 16.5x24.5cm, oprawa twarda