Fakty i artefakty
Formy paraartystyczne w mediach
„Wartością tej pracy jest […] to, że jej Autorzy
wykazali się znajomością najbardziej współczesnych zjawisk […], nabrali do nich
dystansu i potrafili wyciągnąć rzetelne, głębokie wnioski, które mogą być
inspiracją dla czytelnika. Obok tej książki nie da się przejść obojętnie i długo
nie zapomni się jej treści, będzie intrygować, zmuszać do refleksji”.
Z recenzji prof. dra hab. Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego
„Książka Fakty i artefakty. Formy paraartystyczne w
mediach ma na celu przedstawienie wielopłaszczyznowych zależności dostrzegalnych pomiędzy
twórczością artystyczną a środkami masowego przekazu. Współcześnie trudno już mówić
o hermetycznych granicach pomiędzy tymi formami, choć przez wiele lat zarówno
medioznawcy, jak i literaturoznawcy zdecydowanie częściej skłonni byli akcentować różnice
pomiędzy sztuką a dziennikarstwem, aniżeli wzajemne ich wpływy i podobieństwa.
Zamierzeniem naszym jest przeanalizowanie oddziaływania na siebie form artystycznych i
mediów, a także opisanie skutków tego procesu.”
Z wprowadzenia
Andrzej Kaliszewski – doktor habilitowany, profesor UJ,
literaturoznawca, medioznawca, kierownik Zakładu Genologii Dziennikarskiej i Historii
Mediów w Instytucie Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej (Wydział Zarządzania
i Komunikacji Społecznej UJ). Jest autorem między innymi następujących publikacji:
Mistrzowie polskiego reportażu wojennego (1914–2014) (2017), Bagnet i pióro. Twórczość
publicystyczna Juliusza Kadena-Bandrowskiego (2015), „Słowo czynów cieniem”. Polski
reportaż wojenny i publicystyka wojenna autorów kręgu Legionów Polskich i Korpusów
Polskich (2013), Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku (2012), Gatunki dziennikarskie.
Teoria – praktyka – język (współaut. K. Wolny-Zmorzyński i W. Furman, 2006, 2009),
Nostalgia stylu. Neoklasycyzm liryki polskiej XX wieku w krytyce, badaniach i poetykach
immanentnych (2007), Gry Pana Cogito (monografia twórczości Zbigniewa Herberta, 1982,
1990). Jest również autorem wyboru i opracowania antologii reportażu wojennego Od
Oleandrów po Murmańsk (2016).
Edyta Żyrek-Horodyska – doktor nauk humanistycznych, adiunkt w
Instytucie Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej (Wydział Zarządzania i
Komunikacji Społecznej UJ), absolwentka komparatystyki i dziennikarstwa na Uniwersytecie
Jagiellońskim. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół literatury
romantyzmu, historii mediów oraz teorii gatunków dziennikarskich. Jest autorką
monografii Wieszczowie i gazeciarze. Europejska publicystyka epoki romantyzmu (2016).
260 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka