|
SKUTECZNOŚĆ I EFEKTYWNOŚĆ ADMINISTRACJI W PRAWIE ADMINISTRACYJNYM
MACIEJEWSKI M. wydawnictwo: POLTEXT , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 74.90 Twoja cena 71,16 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Skuteczność i efektywność administracji w prawie administracyjnym
W kierunku recepcji zarządzania publicznego w polskim prawie administracyjnym
Publikacja przedstawia i uzasadnia tezę o możliwości i zasadności szerokiej
recepcji w polskim prawie administracyjnym wiedzy z zakresu zarządzania, a zwłaszcza
zarządzania publicznego.
Recepcja ta może dokonywać się w obszarze stanowienia przepisów prawa
administracyjnego – przez tworzenie norm prawnych odzwierciedlających koncepcje
zarządzania i posługiwanie się językiem zarządzania oraz w obszarze stosowania norm
prawa administracyjnego zgodnie z wiedzą z zakresu zarządzania, zwłaszcza przez
dokonywanie wykładni ukierunkowanej na wierne odzwierciedlenie wiedzy z nauk o
zarządzaniu. Rozważania zawarte w monografii dotyczą zagadnień skuteczności,
efektywności i rozliczalności jednostek administracji. Na ich treść istotny wpływ
miały kierunki badawcze podjęte w pracy, którymi – obok pozytywizmu prawnego – są
pragmatyzm prawny, realizm prawny oraz zarządzanie publiczne.
Mariusz Maciejewski – doktor nauk prawnych, wykładowca akademicki,
adiunkt w Akademii Leona Koźmińskiego. W swoich badaniach łączy dziedziny prawa
administracyjnego i zarządzania (publicznego), w ostatnim okresie przede wszystkim w
nurcie pragmatyzmu prawnego. Radca prawny OIRP w Warszawie. Doświadczenie zawodowe
zdobywał pracując w jednostkach administracji publicznej i podmiotach sektora
prywatnego. W latach 2010–2017 przewodniczący Komisji ds. Doskonalenia Zawodowego, a w
latach 2010–2016 wiceprzewodniczący Komisji ds. Aplikacji OIRP w Warszawie. Mediator
kilku ośrodków mediacji.
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział 1. Uzasadnienie badań, cel oraz główne tezy pracy
1.1. Przyczyny podjęcia tematu i jego znaczenie
1.2. Cel pracy
1.3. Zarys stanu badań
1.4. Główne tezy pracy
1.5. Podsumowanie
Rozdział 2. Kierunki badawcze podjęte w pracy
2.1. Pozytywizm prawniczy
2.2. Pragmatyzm prawny
2.3. Realizm prawny
2.4. Zarządzanie publiczne
2.4.1. Istota zarządzania publicznego
2.4.2. Wnioski dla Polski
2.4.3. Zarządzanie publiczne i prawo administracyjne - prymat czy uzgadnianie? Postulat
wykładni zarządzaniowej
2.5. Ekonomiczna analiza prawa
2.6. Anglosaskie odniesienia
2.7. Podsumowanie
Rozdział 3. Przedmiot badań
3.1. Prawo administracyjne
3.2. Administracja publiczna
3.3. Podmioty administrowane. Potrzeby ludzi i wartości jako determinanty administracji i
prawa administracyjnego
3.4. Podsumowanie
Rozdział 4. Metody badawcze
4.1. Interdyscyplinarność badań
4.2. Przenoszenie wiedzy z innych dziedzin nauki (zarządzania) do prawa i nauki prawa
administracyjnego. Integracja rezultatów badań
4.3. Stosowanie języka zarządzania w prawie administracyjnym przy przenoszeniu dorobku
zarządzania do prawa administracyjnego
4.4. Metody badawcze wykorzystane w pracy
4.4.1. Metody nauk prawnych
4.4.2. Metody nauk innych niż nauki prawne
4.4.3. Zakorzeniona społecznie (kontekstowa) metoda badania prawa administracyjnego
4.5. Istotne wyzwania metodologiczne
4.5.1. Zagadnienia językowe i pojęciowe
4.5.2. Inne zagadnienia metodologiczne
4.6. Podsumowanie
Rozdział 5. Skuteczność - efektywność - rozliczalność. Perspektywa
zarządzania
5.1. Skuteczność
5.1.1. Cel
5.1.2. Ocena stopnia osiągnięcia celu
5.1.3. Nieskuteczność, przeciwskuteczność oraz inherentna nieskuteczność
5.2. Efektywność
5.3. Sprawność
5.4. Rozliczalność
5.5. Podsumowanie
Rozdział 6. Skuteczność i efektywność administracji w prawie UE,
międzynarodowym i polskim
6.1. Bezpośrednie odwołania i nakazy skuteczności oraz efektywności administracji
6.1.1. Konstytucja RP
6.1.2. Prawo UE
6.1.3. Prawo międzynarodowe
6.1.4. Skuteczność i efektywność administracji w polskim prawie administracyjnym
6.1.4.1. Sprawność (skuteczność i efektywność) administracji jako zasada prawa
administracyjnego
6.1.4.2. Skuteczność i efektywność w ustawach
6.2. Pośrednie odwołania i nakazy skuteczności oraz efektywności administracji
6.2.1. Przepisy Konstytucji
6.2.2. Zasada proporcjonalności
6.2.2.1. Treść zasady proporcjonalności
6.2.2.2. Źródła zasady proporcjonalności: konstytucja, prawo UE, prawo międzynarodowe
(EKPCz), k.p.a.
6.2.2.3. Skuteczność i efektywność administracji a zasada proporcjonalności
6.2.3. Prawo do dobrej administracji
6.2.3.1. Treść prawa do dobrej administracji
6.2.3.2. Źródła prawa do dobrej administracji: konstytucja, prawo UE, EKPCz
6.2.3.3. Skuteczność i efektywność administracji a prawo do dobrej administracji
6.2.4. Inne pośrednie odwołania
6.3. Podsumowanie
Rozdział 7. Skuteczność - efektywność - rozliczalność w prawie administracyjnym i
proponowane rozwiązania dla polskiego prawa administracyjnego
7.1. Wstęp
7.2. Skuteczność i efektywność administracji a wolności, prawa i obowiązki obywateli
7.3. Skuteczność. Konstrukcje prawa administracyjnego. Wskazanie celów (prawodawcy i
jednostek administracji) w aktach prawnych
7.3.1. Wskazanie celów w tytułach aktów prawnych
7.3.1.1. Stan obecny w polskim prawie administracyjnym
7.3.1.2. Postulaty de legę ferenda
7.3.1.3. Przykład prawa amerykańskiego
7.3.2. Wskazanie celów w preambułach aktów prawnych
7.3.2.1. Stan obecny w polskim prawie administracyjnym
7.3.2.2. Postulaty de legę ferenda
7.3.2.3. Przykład prawa amerykańskiego
7.3.3. Wskazanie celów w treści stricte normatywnej aktów prawnych
7.3.3.1. Stan obecny w polskim prawie administracyjnym
7.3.3.2. Postulaty de legę ferenda
7.3.3.3. Przykład prawa amerykańskiego
7.4. Efektywność. Konstrukcje prawa administracyjnego
7.4.1. Stan obecny w polskim prawie administracyjnym
7.4.2. Postulaty de legę ferenda
7.4.3. Przykład prawa amerykańskiego
7.5. Planowanie, pomiar i monitorowanie działalności, ocena stopnia realizacji celu oraz
raportowanie. Konstrukcje prawa administracyjnego
7.5.1. Stan obecny w polskim prawie administracyjnym
7.5.2. Przykłady prawa amerykańskiego
7.5.3. Propozycje de lege ferenda. Postulat ustawy o systemie zarządzania w administracji
publicznej
7.6. Rozliczalność. Konstrukcje prawa administracyjnego
7.6.1. Stan obecny w polskim prawie administracyjnym i postulaty de lege ferenda
7.6.1.1. Parlament RP (Sejm i Senat) i komisje parlamentu
7.6.1.2. Najwyższa Izba Kontroli
7.6.1.3. Rada Ministrów, Prezes RM i ministrowie oraz jednostka organizacyjna Kancelarii
Prezesa
Rady Ministrów właściwa w sprawach performance
7.6.1.4. Opinia publiczna. Obywatele
7.6.1.5. Organy egzekwujące odpowiedzialność karną: prokuratorzy i sądy karne
7.6.2. Przykład prawa amerykańskiego
7.6.2.1. Kongres USA i komisje Kongresu
7.6.2.2. Prezydent oraz Biuro Zarządzania i Budżetu
7.6.2.3. Government Accountability Office w USA
7.6.2.4. Opinia publiczna
7.7. Podsumowanie
Rozdział 8. Skuteczność i i efektywność administracji a inne organy państwa
Zakończenie
Załącznik 1. Wypowiedzi o administracji
1. Wypowiedź J. Filipowiaka, prezesa zarządu Pixel Legend sp. z .o.o. Pixel Legend sp. z
.o.o. to spółka o międzynarodowym zasięgu zajmująca się w szczególności
technologiami rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej
2. Artykuł poruszający temat relacji polskich przedsiębiorców z administracją w
Norwegii
3. Miejsce upamiętnienia nieudolności urzędniczej "Niedasie", zrobione z
symbolicznej dykty - projekt zgłoszony do realizacji z budżetu partycypacyjnego
4. Wypowiedzi Polaków mieszkających w Wielkiej Brytanii o brytyjskiej administracji
5. Wypowiedź prezesa zarządu spółki Bakalland, w odpowiedzi na pytanie o oczekiwane
wsparcie państwa w rozwoju ekonomicznym polskich przedsiębiorców
Wykaz literatury
Wykaz wykorzystanego orzecznictwa oraz przywołanych aktów
328 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|