|
UCZĄCE SIĘ SPOŁECZEŃSTWO O AKTYWNOŚCI EDUKACYJNEJ DOROSŁYCH POLAKÓW
WOREK B. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 44.89 Twoja cena 42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Uczące się społeczeństwo
O aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków
Książka stanowi bardzo udane przedsięwzięcie wydawnicze –
wśród licznych publikacji dotyczących kształcenia się w dorosłym życiu, w tym
kształcenia się Polaków, nie ma tak kompleksowej analizy tego zagadnienia. Chodzi zwłaszcza
o jednoczesne przedstawienie problemu od strony teoretycznej i empirycznej. W tym drugim
przypadku zaproponowano wieloaspektowe ujęcie. Mamy bowiem do czynienia z analizą sposobów
empirycznej identyfikacji zjawiska i z odpowiadającym jej podejściem metodologicznym.
Obejmuje ono porównawczą analizę badań krajowych i międzynarodowych, określenie
skali aktywności edukacyjnej dorosłych i jej struktury oraz identyfikację czynników
determinujących poziom i formę kształcenia się. Uważam, że publikacja ta znajdzie
wielu czytelników rekrutujących się nie tylko z grona badaczy – naukowców i
studentów, lecz także polityków i urzędników szczebla centralnego i lokalnego, działaczy
oświatowych oraz innych osób, które zajmują się działalnością edukacyjną osób
dorosłych.
Z recenzji dr hab. Urszuli Sztandar-Sztanderskiej, prof. UW
Książka podejmuje ważną problematykę z pogranicza
socjologii, ekonomii, pedagogiki i psychologii. Hasła w tytule „uczące się
społeczeństwo” i „o aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków” mają z jednej
strony swoją historię, a z drugiej bardzo aktualny wymiar. Współcześnie to wiedza i
jej wykorzystanie przez kwalifikacje (umiejętności) stanowią o potencjale rozwojowym i
gospodarczym. Autorka podejmuje wysiłek znalezienia odpowiedzi na pytanie, czy można porównywać
ze sobą badania międzynarodowe i krajowe, które są prowadzone na podstawie podobnych
założeń, definicji i modeli wyjaśniających, ale różnią się na przykład językiem
kwestionariuszy, a w konsekwencji sposobem zbierania danych. Nie mniej istotne – o ile
nie najważniejsze – są pytania o trafność i rzetelność stosowanych w takich
badaniach narzędzi pomiarowych (kwestionariuszy) i sposobów gromadzenia materiału. Czy
nie dają one fałszywego obrazu, jeśli się znacząco różnią?
Z recenzji dra hab. Mariana Niezgody, prof. PWSW w Przemyślu
Doktor Barbara Worek, adiunkt w Zakładzie Socjologii Gospodarki,
Edukacji i Metod Badań Społecznych Instytutu Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
oraz ekspert Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ. Doświadczenia badawcze
zdobywała, uczestnicząc w polskich i międzynarodowych projektach dotyczących rynku
pracy, pomiaru kompetencji i uczenia się przez całe życie. Autorka i współautorka
publikacji na temat rynku pracy, kapitału ludzkiego, uczenia się przez całe życie,
ewaluacji oraz licznych raportów badawczych. Jej zainteresowania naukowe koncentrują
się wokół metodologii badań, zagadnień rozwoju kapitału ludzkiego i analizy polityk
publicznych. Od 2009 roku zaangażowana w badania Bilans Kapitału Ludzkiego.
316 stron, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|