|
WSPÓŁCZYNNIK SZTUKI
ŚWIEŚCIAK A. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 44.89 Twoja cena 42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Współczynnik sztuki
Polska poezja awangardowa i postawangardowa między autonomią a zaangażowaniem
Monografia Aliny Świeściak rekonstruuje tradycję polskiej
poezji awangardowej, aby przybliżyć powody, dla których jest to obecnie tradycja coraz
bardziej aktywna w twórczości poetek i poetów współczesnych. Jak się dowiadujemy,
idea autonomicznego świata literatury, z którego wychodzi się ku „życiu", aby
je przekształcić, jest utopijnym projektem stale powracającym w polskiej poezji pomimo
- i dzięki - silnej świadomości jego utopijności. Ową mocno aporetyczną definicję
poezji awangardowej rozwija Świeściak, pokazując jej podwójne zakorzenienie w normotwórczych
awangardach zachodnich i w specyficznie odkształcających je awangardach środkowoeuropejskich.
(...) Dopiero na tym tle sytuuje coś, co okazuje się największym atutem monografii -
znakomite analizy wybranych tekstów poetyckich, uświadamiające, na ile angażująca
potrafi być dzisiejsza lektura dawnych i nowych wierszy awangardowych. To w tych
analizach zaczyna działać tytułowy „współczynnik sztuki" decydujący o tym, że
wchodzący w układ opisanych przez autorkę awangardowych napięć tekst poetycki zyskuje
na nowo artystyczną intensywność.
Fragment recenzji prof. dr. hab. Tomasza Mizerkiewicza
Wiele wskazuje na to, że awangarda, wraz ze swoimi uwikłaniami
w autonomię i heteronomię, znalazła odpowiednie (raz na zawsze określone) miejsce w
historii sztuki i skojarzonej z nią historii rozwoju społeczeństw. Nie znaczy to
jednak, że dzisiejsza sztuka, w tym oczywiście literatura, nie będzie sięgać do
proponowanych przez nią rozwiązań, a nawet zasilać się jej utopiami. Jedną z nich
wydaje się (...) koncepcja zwrotu użytkologicznego Stephena Wrighta. Porzucając
autonomię, wyostrza on drugi biegun awangardowej praxis, pisząc o różnych formach,
wariantach, mechanizmach znoszenia sztuki w praktyce życiowej. Tak jak sytuacjonistom,
nie jest mu już potrzebne pojęcie sztuki jako osobnej, wydzielonej z życia dziedziny,
co nie znaczy, że nie jest potrzebne w ogóle. Przejmując od Duchampa termin „współczynnik
sztuki", oznaczający różnicę między intencją a rzeczywistą realizacją, Wright
nadaje mu inne znaczenie, czyniące ze sztuki praktykę większościową (...).
Zawarte w tej książce teksty, których przedmiotem jest twórczość polskich poetów i
poetek umieszczona na tle oddziaływań różnych nurtów awangardowych i w perspektywie
[różnych] koncepcji estetycznych (...), [to] poetyckie case studies awangardowych
praktyk zorientowanych na przenikanie się materii estetycznych ze społecznymi i
politycznymi.
Ze wstępnego rozdziału Między autonomią a zaangażowaniem
Alina Świeściak - pracuje w Zakładzie Krytyki i Literatury
Ponowoczesnej Instytutu Nauk o Literaturze Polskiej Uniwersytetu Śląskiego. Zajmuje się
literaturą dwudziestowieczną i najnowszą. Autorka prac z tego zakresu, m.in. Przemiany
poetyki Ryszarda Krynickiego (Kraków 2004), Melancholia w poezji polskiej po 1989 roku
(Kraków 2010), Lekcje nieobecności. Szkice o najnowszej poezji polskiej (2001-2010)
(Mikołów 2010); związana z Ośrodkiem Badań nad Awangardą (UJ); redaktor naczelna
Kwartalnika Kulturalnego „Opcje", członkini kapituły Nagrody im. Wisławy
Szymborskiej.
318 stron, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|