|
FENOMEN FADO NA PRZYKŁADZIE POLSKI POETYKA I PERFORMANCE
PIELACIŃSKA N. wydawnictwo: WYD UN SZCZECIN , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 69.30 Twoja cena 65,84 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Fenomen fado na przykładzie Polski
Poetyka i performance
Fado jest jednym z najbardziej charakterystycznych elementów kultury portugalskiej.
Stanowi fenomen artystyczny o złożonej i fascynującej strukturze. Istnieje wiele teorii
związanych z pochodzeniem tego gatunku, większość badaczy skłonna jest jednak uważać,
że fado narodziło się w Lizbonie w XIX wieku, przechodząc długą drogę z najuboższych
warstw społecznych do arystokratycznych salonów. Określane często jako najczystsza
ekspresja portugalskiej duszy i tożsamości narodowej, uznawane jest obecnie za kulturowy
symbol Portugalii, wzbudzając coraz większe zainteresowanie zarównowśród samych
Portugalczyków, jak też w wielu innych krajach, a od niedawna również i w Polsce. (…)
Głównym celem badawczym niniejszej monografii jest przedstawienie kompleksowej
analizy zjawiska fado w Polsce, która obejmuje systematyczny opis zarówno poetyki jak i
performance’u. W książce przedstawiono ogólną charakterystykę gatunku w kontekście
historycznym i teoretycznym. Podjęto się również próby określenia nurtu Novo Fado ,
jego miejsca względem tradycji folkloru Lizbony, a także ustalenia jakie czynniki wpływają
obecnie na internacjonalizację i międzynarodowe uznanie tej formy.
1. Fado w perspektywie historycznej
1.1. Geneza i etapy rozwoju fado na przestrzeni XIX-XX wieku
1.1.1. Folklor miejski Lizbony do 1930 roku
1.1.2. Amália Rodrigues
1.1.3. Madredeus
2. Fenomen fado w świetle rozważań teoretycznych
2.1. Typologie – budowa i rodzaje portugalskich pieśni fado
2.1.1. Typologia pieśni fado ze względu na budowę stroficzną
2.1.2. Typologia pieśni fado ze względu na formę muzyczną
2.1.3. Typologia pieśni fado ze względu na miejsce powstania
2.2. Cechy dystynktywne fado
2.2.1. Warstwa tekstualna pieśni fado
2.2.1.1. Pieśń jako gatunek literacki i muzyczny
2.2.1.2. Autorstwo a wykonawstwo pieśni fado
2.2.1.3. Dominanty tematyczne pieśni fado
2.2.2. Akompaniament
2.2.3. Performance
2.2.3.1. Sposoby śpiewania
2.2.3.2. Gestyka i strój
2.2.3.3. Scenografia
2.2.3.4. Relacja „interpretator–publiczność”
2.3. W stronę nowej definicji
3. Poetyka oraz performance w fado portugalskim i polskim. Studium analityczno-porównawcze
3.1. Sylwetki pieśniarzy
3.2. Twórczość artystów polskiego fado
3.2.1. Marzena Nieczuja Urbańska
3.2.2. Joao de Sousa & Fado Polaco
3.2.3. Kinga Rataj
3.2.4. Natalia Juśkiewicz
4. Novo Fado – odrodzenie gatunku i przezwyciężenie tradycji
4.1. Nowe kierunki rozwoju portugalskiego fado
4.2. Novo Fado w perspektywie polskiej
4.2.1. Polskie fado wobec definicji
4.2.2. Obecność fado we współczesnej kulturze polskiej
4.3. Fado w innych krajach
Wnioski
Summary
Streszczenie
Bibliografia
251 stron, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|