|
ŚWIĘTOŚĆ - WYSIŁEK CZY ŁASKA? WOKÓŁ ADHORTACJI GAUDETE ET EXSULTATE PAPIEŻA FRANCISZKA
ROSZAK P. ORŁOWSKI P.P. RED. wydawnictwo: WYD UMK , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 34.80 Twoja cena 33,06 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Świętość - wysiłek czy łaska?
Wokół adhortacji "Gaudete et exsultate" papieża Franciszka
Pojawienie się adhortacji papieża Franciszka Gaudete et
exsultate na temat świętości w życiu chrześcijanina stało się dla wielu osób
punktem wyjścia do refleksji na temat samego określenia, które w kulturze współczesnej
wydaje się nieco „staroświeckie” jak ze słownika naszych dziadków albo po prostu
nie istnieje w pewnych kręgach.
Mówiąc językiem naszych czasów, świętość posiada swoiste „obciążenie kulturowe”,
a więc przykrywa je otoczka uprzedzeń i uproszczeń, które rozmyły to pojęcie. A
jednak do dziś dążenie do świętości jest podstawowym programem formacji proponowanej
w Kościele i przez Kościół oraz „mianownikiem”, który opisuje godność ucznia
Chrystusa w różnorodności sposobów jego realizacji (poszczególne powołania stanowić
mogą wówczas „liczebnik”, by pozostać przy języku matematyki). Niemniej jednak, w
pamięci zbiorowej „świętość” stała się synonimem nie tyle zwyczajnej kondycji
chrześcijanina, „wysokiej miary codziennego życia” (by przywołać słynną
definicję świętości Jana Pawła II), ile nadzwyczajnych darów, osiąganych przez
niektórych, jedynie tych kanonizowanych. Świętość staje się tym, do czego trudno
dotrzeć: wzniosłym ideałem etycznym, dostępnym tylko niektórym, a więc mówiąc współczesnym
językiem swoistym produktem limitowanym, który wzbudza zainteresowanie, ale generalnie z
zasady pozostaje dla nielicznych.
Tymczasem wbrew dylematowi ukrytemu w tytułowym pytaniu książki nie chodzi o wybieranie
na zasadzie „albo” – „albo”, lecz wybór obu elementów: łaski i wysiłku.
Świętość jest „skutkiem” udzielenia łaski, jej bezwarunkowym przyjęciem i
dalszym postępowaniem w wolności, a więc z „wysiłkiem”, pracą czy ascezą.
Ludzkie staranie nie jest „przyczyną” łaski, ale jej owocem, który dokonuje
przemiany człowieka, nie tylko zewnętrznej, lecz także wewnętrznej (co określa się
mianem „usprawiedliwienia”). Nie chodzi o bierne przyjmowanie łaski, która ma zastąpić
naturę w jej działaniu, ale doprowadzić do „przedziwnej wymiany” (admirabile
commercium), między tym, co ludzkie, a tym, co boskie – na wzór tajemnicy Wcielenia,
która zawsze pozostaje paradygmatem dla zrozumienia czegokolwiek sensownego w egzystencji
chrześcijańskiej.
Ukazywanie świętości przez pryzmat relacji ma swoje ważne konsekwencje dla
teologicznego dyskursu. Pokazuje bowiem, że uczniowie Jezusa nie są wyizolowanym
indywiduum, ale tworzą, tkają całość, pozostając w relacji do Boga, innych oraz
siebie. Przyjęcie do Kościoła to nie zapisanie się do organizacji, ale wejście w nowy
porządek relacji (pojęcie instytucjonalności wymaga zapewne szerszej refleksji).
Relacyjność i wspólnotowość zachęca do zrozumienia odpowiedzialności za innych,
zaangażowania na ich rzecz, która pcha ku misji. Świętość to zaangażowanie, to jego
nowe imię. W ten sposób zyskuje na wyrazistości obraz Kościoła, który ciągle
wychodzi ku nowym wyzwaniom, na peryferie współczesnego świata, aby pokazywać, że nie
jest „dla-siebie”.
Książka, którą przekazujemy czytelnikowi, jest owocem międzynarodowej konferencji
naukowej zorganizowanej w dniu 26 października 2018 roku na Wydziale Teologicznym UMK w
Toruniu, podczas której zastanawiano się nad teologicznymi konotacjami terminu „świętość”,
jak również powszechnym powołaniem do świętości oraz wypływającymi z tego
konsekwencjami na wielu odcinkach życia.
Fragm. ze Słowa wstępnego
190 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|